AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 En jente i min "utvidede familie" er schizofren og ganske alvorlig syk. Nå har hun blitt gravid. Jeg er usikker på hvor langt hun er på vei, men spørsmålet mitt er: hva vil skje med henne? Jeg mener ikke at noen her inne kan svare helt konkret på det, men er det noen som vet hva man kan tvinge en person til? Kan man gjøre abort under tvang? Vil noen kunne søke om senabort for henne? Kan barnet bortadopteres med tvang før man har sett henne som mor? Det er ikke tvil om at hun ikke kan ta seg av et barn, og at abort klart ville være det beste, men hun har allerede mage, så da er hun vel et stykkke på vei...? Noen som har vært borte i lignende saker?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Er hun så syk at hun ikke kan ta vare på barnet da? Vet om et par med Downs som ble foreldre. Det barnet ble adoptert bort rett etter fødselen.
Gjest Emo Fisk Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Abort kan ikke gjøres med tvang. Det at hun har en diagnose er heller ikke ensbetydende til at hun ikke vil være en god mor. Medisinering har mye og si, og hun vil vel som de fleste andre med diagnosen ha gode og dårlige perioder. Det er ikke ett krav om at man skal være frisk for å få barn, selv om det er en fordel. De rundt henne kan varsle barnevernet, som så kan undersøke omsorgsevne når barnet er født. Dersom omsorgsevnen er god vil mor fint kunne ha barnet, så lange det finnes avlastningsmuligheter etc ved dårlige perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Ok, så man kan ikke gripe inn på noen måte? Heller ikke hvis barnet står i fare for å bli skadet? Hun er dypt psykotisk for tiden selv på tunge medisiner, må beltelegges ca 1 gang i uken, er under tvangsmedisinering... Hun vil ikke ta bort barnet, men har INGEN sykdomsinnsikt. Får håpe hun er innlagt når det begynner å nærme seg fødsel, for jeg tror ikke hun har vett til å oppsøke fødeavdelingen TS
Djungelvrål Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Er hun så syk at hun ikke kan ta vare på barnet da? Vet om et par med Downs som ble foreldre. Det barnet ble adoptert bort rett etter fødselen. Hadde barnet også downs?
Lammelåret Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Ok, så man kan ikke gripe inn på noen måte? Heller ikke hvis barnet står i fare for å bli skadet? Hun er dypt psykotisk for tiden selv på tunge medisiner, må beltelegges ca 1 gang i uken, er under tvangsmedisinering... Hun vil ikke ta bort barnet, men har INGEN sykdomsinnsikt. Får håpe hun er innlagt når det begynner å nærme seg fødsel, for jeg tror ikke hun har vett til å oppsøke fødeavdelingen TS Høres ut som om hun allerede er i et behandlingsopplegg, det er en positiv ting både for henne selv og for det ufødte barnet. Jeg vil tro at hun kan bli fratatt barnet ved fødsel, om hun ikke selv ønsker å adoptere det. Det finnes også hjem for nyblitt foreldre som trenger ekstra støtte. Disse hjemmene drives av barnevernstjenesten som også observerer samspill foreldre-barn. Det er selvsagt en kompliserende faktor dersom hun ikke ønsker å gi slipp på barnet.
Rayanne Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hadde barnet også downs? Downs syndrom er vanligvis ikke arvelig, men derimot er de fleste menn med downs sterile, det finnes visstnok bare to dokumenterte tilfeller hvor menn med downs har blitt fedre, så dette høres jo litt spesielt ut. Endret 6. juni 2011 av Rayanne 1
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 En jente i min "utvidede familie" er schizofren og ganske alvorlig syk. Nå har hun blitt gravid. Jeg er usikker på hvor langt hun er på vei, men spørsmålet mitt er: hva vil skje med henne? Jeg mener ikke at noen her inne kan svare helt konkret på det, men er det noen som vet hva man kan tvinge en person til? Kan man gjøre abort under tvang? Vil noen kunne søke om senabort for henne? Kan barnet bortadopteres med tvang før man har sett henne som mor? Det er ikke tvil om at hun ikke kan ta seg av et barn, og at abort klart ville være det beste, men hun har allerede mage, så da er hun vel et stykkke på vei...? Noen som har vært borte i lignende saker? Du er ekkel... Du er ganske pervers som ønsker at det skal utføres en tvangsabort på det ufødte barnet til dette mennesket. Det er forøvrig ikke lov. Det du skriver er ekstremt krenkende ovenfor personer med psykiske lidelser og burde vært slettet.
Gjest imli Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 Downs syndrom er vanligvis ikke arvelig, men derimot er de fleste menn med downs sterile, det finnes visstnok bare to dokumenterte tilfeller hvor menn med downs har blitt fedre, så dette høres jo litt spesielt ut. Kanskje Anonym brukar meinte psykisk utviklingshemma. Det finnes jo andre psykiske utviklingshemmingar enn Downs syndrom, men mange brukar "downs" som samleomgrep. Eg veit i alle fall om i alle fall to par med mild psykisk utviklingshemming (ikkje sikker på akkurat kva slags) som har fått barn. Til tema: Eg vil tru at med ein slik diagnose, er dama inne psykiatrien, og blir fulgt opp der.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #10 Skrevet 6. juni 2011 Du er ekkel... Du er ganske pervers som ønsker at det skal utføres en tvangsabort på det ufødte barnet til dette mennesket. Det er forøvrig ikke lov. Det du skriver er ekstremt krenkende ovenfor personer med psykiske lidelser og burde vært slettet. Oi..ok, jeg beklager at det virker støtende. Tenkte ikke på det på den måten, men dette er en ganske fortvilende situasjon. Jeg vil det beste for denne jenta, og jeg ville egentlig bare høre om det var noen som hadde vært i en lignende situasjon og hva som da ble gjort/var mulig. Dette er en alvorlig syk person, og jeg vil bare understreke at jeg ikke mener at man skal tvangsabortere bort barn av alle psykisk syke. Jeg vet av erfaring at mange kan klare det med litt hjelp, men ikke denne jenta det handler om dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #11 Skrevet 6. juni 2011 Ok, så man kan ikke gripe inn på noen måte? Heller ikke hvis barnet står i fare for å bli skadet? Hun er dypt psykotisk for tiden selv på tunge medisiner, må beltelegges ca 1 gang i uken, er under tvangsmedisinering... Hun vil ikke ta bort barnet, men har INGEN sykdomsinnsikt. Får håpe hun er innlagt når det begynner å nærme seg fødsel, for jeg tror ikke hun har vett til å oppsøke fødeavdelingen TS Høres forøvrig helt merkelig ut at de tvangsmedisinerer en som er gravid. Det kan da umulig være lovlig? Dersom fosteret hennes tar skade av dette håper jeg at hun både politianmelder og saksøker de ansvarlige. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #12 Skrevet 6. juni 2011 (endret) Oi..ok, jeg beklager at det virker støtende. Tenkte ikke på det på den måten, men dette er en ganske fortvilende situasjon. Jeg vil det beste for denne jenta, og jeg ville egentlig bare høre om det var noen som hadde vært i en lignende situasjon og hva som da ble gjort/var mulig. Dette er en alvorlig syk person, og jeg vil bare understreke at jeg ikke mener at man skal tvangsabortere bort barn av alle psykisk syke. Jeg vet av erfaring at mange kan klare det med litt hjelp, men ikke denne jenta det handler om dessverre. Høres ikke ut som om du vil det beste for vedkommende når du ønsker tvangsabort utført på barnet hennes. For et grufullt menneskesyn du har. Endret 7. juni 2011 av Kråkesaks
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #13 Skrevet 6. juni 2011 (endret) Høres ikke ut som om du vil det beste for vedkommende når du ønsker tvangsabort utført på barnet hennes. For et grufullt menneskesyn du har. Herregud, gå å legg deg. Hun sier jo at hun ikke mener å støte noen, og at hun kun snakker om denne jenta, ikke andre psykisk syke. Hun her kan jo tydeligvis ikke ta seg av et barn. Slutt å være så kranglete. Endret 7. juni 2011 av Kråkesaks 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #14 Skrevet 6. juni 2011 Hadde barnet også downs? Nei, men barnet ble multihandikappet. Lam, døv, blind. Ikke mulig å få kontakt med.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #15 Skrevet 6. juni 2011 Downs syndrom er vanligvis ikke arvelig, men derimot er de fleste menn med downs sterile, det finnes visstnok bare to dokumenterte tilfeller hvor menn med downs har blitt fedre, så dette høres jo litt spesielt ut. Han var ikke steril så ja, dette var et spesiellt tilfelle. Heldigvis. Disse hadde Downs. Ingen tvil om det. Kjenner familien og har sett dem begge.
Gjest Elf Skrevet 6. juni 2011 #16 Skrevet 6. juni 2011 Hvis du er oppriktig bekymret,snakk med fastlegen hennes/behandlingsteam/barnevern. Om hun er psykotisk og kan være farlig for seg selv og andre,er det jo best om hun får behandling i første omgang.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #17 Skrevet 6. juni 2011 Nei, men barnet ble multihandikappet. Lam, døv, blind. Ikke mulig å få kontakt med. Godt gjort å få adoptert bort et barn med så store utfordringer
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #18 Skrevet 6. juni 2011 Godt gjort å få adoptert bort et barn med så store utfordringer Barnet blir nok ikke adoptert bort i den forstand, men bor og lever nok i en såkalt Verna Bolig, der det jobber folk sammen med dem døgnet rundt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #19 Skrevet 6. juni 2011 Oi..ok, jeg beklager at det virker støtende. Tenkte ikke på det på den måten, men dette er en ganske fortvilende situasjon. Jeg vil det beste for denne jenta, og jeg ville egentlig bare høre om det var noen som hadde vært i en lignende situasjon og hva som da ble gjort/var mulig. Dette er en alvorlig syk person, og jeg vil bare understreke at jeg ikke mener at man skal tvangsabortere bort barn av alle psykisk syke. Jeg vet av erfaring at mange kan klare det med litt hjelp, men ikke denne jenta det handler om dessverre. Det høres rart ut med denne medisineringen når hun er gravid. Kanskje dere har fått feilinfo? Men om ikke barnevernet er innkoblet allerede, blir de det nok like etter fødsel og barnet blir sendt i beredskapshjem. Etter det starter undersøkelse om mor er skikket til å ha barnet, og om hun blir vurdert til å ikke være skikket, blir barnet plassert i fosterhjem og deretter som regel adoptert av noen andre. Men sånne saker varer så lenge at det er mange som ikke ender opp med å bli adoptert, kun å være i forsterhjem. Men når vil jo denne saken begynne med en gang barnet er nyfødt så da blir det vel annereldes.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #20 Skrevet 7. juni 2011 Det høres rart ut med denne medisineringen når hun er gravid. Kanskje dere har fått feilinfo? Men om ikke barnevernet er innkoblet allerede, blir de det nok like etter fødsel og barnet blir sendt i beredskapshjem. Etter det starter undersøkelse om mor er skikket til å ha barnet, og om hun blir vurdert til å ikke være skikket, blir barnet plassert i fosterhjem og deretter som regel adoptert av noen andre. Men sånne saker varer så lenge at det er mange som ikke ender opp med å bli adoptert, kun å være i forsterhjem. Men når vil jo denne saken begynne med en gang barnet er nyfødt så da blir det vel annereldes. Takk for svar. Jeg regner med at barnevern er innkoblet allerede, hun er jo under psykisk helsevern. Jeg synes også det med medisineringen hørtes litt farlig ut, men de har visst vurdert det til at det er farligere å ikke medisinere henne (pga psykosen). Som sagt, så er hun under psykisk helsevern, og jeg skal ikke sette i gang noe for å få noe som helst gjort, hensikten med dette innlegget var bare å spørre om hva som er mulig/kan skje i en sånn situasjon. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå