AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Jeg så nettopp en reportasje om barneoppdragelse. Den handlet om en familie med to barn på to og fire år. Foreldrene tror ikke på det å sette grenser, og barna bestemmer det meste selv; bl.a. når og hvor de vil sove, når og hva de vil spise. De ammes så lenge de selv vil. Faren påsto at barna ikke har problemer med å følge "spillereglene" i det sosiale liv utenfor hjemmet. Hva er deres meninger om en slik oppdragelse, og tror dere disse ungene faktisk kan følge regler når de blir krevd?
Pastill Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Går ikke dette under "foreldremishandling"? Jeg hadde blitt gæern.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Går ikke dette under "foreldremishandling"? Jeg hadde blitt gæern. Haha, ja kanskje det. De fikk i hvert fall ikke så mye fred under intervjuet. Barna skulle ha oppmerksomhet, skulle kviskre ting og reiv og sleit i dem.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Barn som ikke får grenser, men hele tiden kan velge selv, har en risiko for å utvikle psykiske problemer. Mangelen på grenser gjør at de ikke greier å sette grenser for seg selv heller, og mange ender opp med angstproblematikk. Jeg kjenner et par unger (i barneskolealder) som er "sine egne herrer". Foreløpig virker de trygge på seg selv, men jeg synes jo det er et stort problem at omgivelsene oppfatter dem som ufyselige. Og det er de virkelig. De brøyter seg fram, er høyrøstede og frekke. Hjemme hos venner går de f.eks og tar mat akkurat når det passer dem. "Jeg fikk lyst på en is, jeg!" Sjarmerende.
Nuttery Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 kanskje litt FOR mye, men jeg selv skal også satse på en ganske så fri barneoppdragelse for mine barn.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Er det mulig å se denne dokumentaren på nett? Nuttery: Jeg ville lest meg opp litt om barneoppdragelse, spesielt forskning på feltet, før jeg bestemte meg for fri oppdragelse. Det finnes ikke spor av bevis for at det fungerer, og etter noen år med studier på feltet må jeg si at jeg selv ikke kan fatte at barn skal ha godt av det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 Av fagfolk har jeg fått høre at barn trenger grenser for å bli trygge. Kan virke litt ufortåelig der og da når ungen hyler og skriker fordi det ikke får det slik det vil, men jeg tror det ligger mye i det. Basert på egne erfaringer med andre venner som har hatt friere oppdragelse enn meg, ser jeg et mønster hvor disse barna har hatt en litt mer kronglete vei til der de er i dag. På 2 års kontrollen fikk vi høre at så små barn skal ha svært lite å si og bestemme selv. Med dette er det ikke sagt at man skal overkjøre dem til enhver tid, men uendelig mange valg er et så lite barn ikke i stand til å takle uten at det blir en påkjenning for barnet. Videre synes jeg det er direkte sløvt av foreldrene å bare la ungene styre på i eget tempo og etter eget ønske. Man slipper kanskje noen av de store kranglene der og da, men etter min mening utsetter man bare problemene og gjerne trigger nye, langt større vanskeligheter i fremtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 Er det mulig å se denne dokumentaren på nett? Nuttery: Jeg ville lest meg opp litt om barneoppdragelse, spesielt forskning på feltet, før jeg bestemte meg for fri oppdragelse. Det finnes ikke spor av bevis for at det fungerer, og etter noen år med studier på feltet må jeg si at jeg selv ikke kan fatte at barn skal ha godt av det. Det er ikke en dokumentar, men en reportasjeseire om barneoppdragelse fra TV2Danmark.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke en dokumentar, men en reportasjeseire om barneoppdragelse fra TV2Danmark. Vet du om det går ann å se det på nett?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå