Gå til innhold

Samvær og flytting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Lurer på en liten sak her..

Hvis man har en avtale (enten rettsbestemt eller via fylkesmannen) som tilsier at barnet feks skal ha 'vanlig samvær' (hver ondsdag + annenhver helg) med samværsforelderen - kan da den med dagligomsorg flytte til andre kanten av landet?

Altså, vil friheten til å kunne flytte hvor man vil innenfor landets grenser overkjøre en evt. rettskjennelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, klart du kan flytte hvor du vil, men skal du ha med deg barnet, må du varsle samværsforelder 6(?) uker før flytting.

Dette for at samværsforelder skal ha mulighet til å gjøre noe med saken, hvis h*n ikke er enig i flyttingen. Feks kalle inn til mekling, søke overtagelse av daglig omsorg ol

AnonymBruker
Skrevet

hmmm.... ok..., takk for svar :)

men, hva skjer hvis en ikke melder flytting ?

AnonymBruker
Skrevet

hmmm.... ok..., takk for svar :)

men, hva skjer hvis en ikke melder flytting ?

Da får du ikke barnehageplass, får problemer ift barnets skolegang, ikke fastlege, tannlege, alt av andre offentlige tjenster. Bostedsadresse skal være der en har sin døgnhvile.

Dersom det foreligger en rettslig kjennelse, blir det kanskje en litt mer omstendig prosess. Men det vet jeg ikke nok om.

AnonymBruker
Skrevet

Ordla meg kanskje en smule dårlig tidligere - jeg mener; hvilke konsekvenser får den med hovedomsorgen om h*n ikke melder flttting/gir beskjed til samværsforelderen 6 uker (om dette var korrekt) før?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei alle sammen!

Lurer på en liten sak her..

Hvis man har en avtale (enten rettsbestemt eller via fylkesmannen) som tilsier at barnet feks skal ha 'vanlig samvær' (hver ondsdag + annenhver helg) med samværsforelderen - kan da den med dagligomsorg flytte til andre kanten av landet?

Altså, vil friheten til å kunne flytte hvor man vil innenfor landets grenser overkjøre en evt. rettskjennelse?

Mener du kan flytte,men vil du riskikere en ny rettsak der BF krever bosted på barnet?

Er ikke alltid det går som en har tenkt, sammarbeider dere bra nå og du BF måtte gå til sak for å få vanlig samvær. Hva vil retten si om du flytter for å unngå at han kan ha vanlig samvær?

AnonymBruker
Skrevet

Ordla meg kanskje en smule dårlig tidligere - jeg mener; hvilke konsekvenser får den med hovedomsorgen om h*n ikke melder flttting/gir beskjed til samværsforelderen 6 uker (om dette var korrekt) før?

Nå kan ikke jeg så mye om dette, men vil anta at det får konsekvenser for bostedsforelderen.

Man kan ikke bare ta med barnet å flytte langt unna samværsforelderen sånn uten videre.

Melder du ikke fra til samværsforelderen går jeg utifra at det blir ny rettssak (siden dere allerede har vært igjennom en runde) å da tror jeg ikke det vil være noen fordel å ha opptrådt som du beskriver.

Du kan lage ris til egen bak å fordeler for samværsforelderen.

Dette er ikke en vinn-situasjon for deg om det er du som har tenkt å ta med barnet å flytte.

Skrevet

Det finnes ingen sankskjonsmuligheter mot bostedsforelder, men hvis samværsforeldren går til sak, vil bostedsforelder ha store forklaringsproblemer i retten hvorfor vedkommende ikke varslet innen fristen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Situasjonen er likevell kompleks - men forsøkte å stille spørsmålet så nøytralt som mulig. Men velger nå å utdype litt;

BM men BF samboer. Noe som imidlertid er irrelevant i denne forbindelse - men som kan gi et litt mer helhetlig bilde av situasjonen.

Samværet har i de to siste årene periodevis blitt trenert av BM - hyppige endringer med kort varsel, tilbakeholding av barnet osvosv.. LANG historie - med mange UTROLIGE hendelser... Uansett, BF, som på ingen måte ønsker å 'ta fra BM barnet, ser nå at dette ikke fungerer; både barnet og BF trenger kontuinitet, stabilitet og forutsigbarhet. I den forbindelse ser BF ingen annen utvei enn å gå igjennom rettens vei for å få fastsatt samværsordningen - slik at sabotasje av samvær i det minste kan få en viss konsekvens igjennom bøter ol.

Altså, BF vil bare ha dette 'rettsbestemt' - per dags dato har de begge underskrevet en privat avtale igjennom fam.mekling. Problemet er altså ikke at BM nekter å skrive under på en privat avtale - men at dette overhodet ikke overholdes. Nå truer hun imidlertid med at hun kommer til å flytte langt vekk - dette med ulike begrunnelser hver gang temaet tas opp.. Uansett, hva gjør man i en sånn situasjon??

Slik jeg ser det nå så vil det ikke ha noen verdens ting å si om BF får dette vanlige samværet igjennom retten - da BM uansett vil ture dette igjennom når det passer henne. Kan jo nevnes at dette ikke er et tilfelle der BM har mang 'gode grunner' for evt. flytting osv.. Barnet har allerede, på disse to årene, flyttet med BM ca. 5-6 ganger - og har i den forbindelse skiftet barnehage 3-4 ganger.. Det er ikke bestemt hvor hun vil flytte - dette endrer seg etter hvor hennes nyeste vennener bor osv - men stedene er gjerne langt fra BF og der barnet nå har sin nye bh-plass..

AnonymBruker
Skrevet

Deler av 3 setning som er borte: ' jeg er ikke BF men BF samboer' skulle det stå..

Videre - beklager for flere skrivefeil jeg nå ser - vet ikke om jeg kan endre som AB..

AnonymBruker
Skrevet

Deler av 3 setning som er borte: ' jeg er ikke BM, men BF samboer' skulle det stå..

Videre - beklager for flere skrivefeil jeg nå ser - vet ikke om jeg kan endre som AB..

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg så god greie på reglene her, men jeg reagerer på at barnet i løpet av 2 år har flyttet så mye som 5-6 ganger og har byttet barnehage 3-4 ganger. Dette er mye for et barn, å jeg tenker da at barnet aldri får slått seg til ro hverken i hjemmet eller barnehage.

Barnet får ikke tid til å bygge seg opp forhold til andre barn og voksne i barnehagen eller venner i nærmiljøet.

Det kan umulig være bra for barnet å leve under så ustabile forhold.

Hvordan er det med far, lever han et regelmessig liv uten stadig endringer for barnet? Gjør han det, tror jeg nok han vil stille ganske sterkt i en barnefordelingssak - hvis det skulle gå så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...