Gå til innhold

Husbygging; må man feire snekkernes arbeid med kake?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke akkurat hus, men vi har bygget om hele leiligheten vår, og den ferdigstilles om et par uker. Har hørt at det er vanlig ved husbygging å servere snekkerne kake siste dagen, hvis ikke blir det sur stemning og hengt opp "fugleskremsel" i pipa. (Eller er det en gammel utgått skikk???)

Så: skal jeg gi kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at det er vanlig å feire når det gjelder hus/nybygg. Men jeg har aldri hørt at dette gjelder leiligheter/oppussing.

Men selvfølgelig... om du er fornøyd med snekkerene og jobben de har gjort, så er det sikkert hyggelig å servere kaffe og kake når det er ferdig. Tror at de setter veldig pris på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filledokka blir bare hengt opp i mønet på huset når huset er "tett" og uten at byggherren har spandert kranselag på snekkerne. Vi var veldig nøye med dette da vi bygde hus for 9 år siden. Vi ringte byggeleder og sa når vi ville komme, og spanderte marsipankake og kaffe på snekkerne. Det satte de veldig stor pris på! Nå vet jeg at mange vel så gjerne vil ha smørbrød enn kake, så i dag hadde jeg nok spandert smørbrød. Men det er en annen sak.

Jeg har aldri hørt om at denne skikken blir brukt ved oppussing eller restaurering, kun i forbindelse med nybygg. Men som Lea sier, har du lyst til å påskjønne dem, blir de nok veldig glade for det - helt sikkert! Kjøp en kake, du! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...