Gå til innhold

Pizzamel "00". Har du prøvd det?

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som har prøvd eller bruker pizzamel type "00" til piuzzabunnen. Hva skiller dette melet fra vanlig hvetemel, og merker dere forskjell? Er det verdt å betale mer for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er verd prisen. Det er mer finmalt og jeg syns det er lettere å få deigen tynn når jeg bruker dette melet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en skikkelig pizzastein, og er god til å behandle/forme ut deigen, så er det bedre. Men om du lager vanlig utkjevlet langpannepizza så vil du ikke merke mye til forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebula

Vi lager pizza med tynn bunn og bruker pizzastein når vi lager pizza og jeg synes det er verdt de ekstra kronene.

Synes deigen er mer smidig og lettere å få tynn, den trekker seg ikke sammen igjen når du kjevler den ut, men beholder formen. I tillegg synes jeg melet brenner seg mindre (men det er muligens litt synsing).

Jeg pleier å blande vanlig hvetemel og 00 mel, så selv om posen er dyr så varer den til en del pizzamiddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg gjette at prisen kan være 1/3-del i Sverige, for dem av oss som kan ta den turen? Akkurat som speltmel - 10,-/kg der, 30-40 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og erfaringer. Tror jeg skal stikke innom Ica og kjøpe en pose for å teste det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at malingsgraden ikke skiller seg noe særlig fra regals vanlige hvetemel. Dessuten er proteininnholdet i Regals fint hvetemel noe høyere en den tipo 00 som jeg fant på coop.

Og høyere innhold av protein viktig for suksess da gluten er et protein. Høyt innhold av gluten gjør deigen smidig fordi mer fuktighet og gass blir sperret inne i små bobler.

Prisen gjør at det heller ikke er verdt det. Hovedsmaken i pizzaen sitter i det du putter på. Ost er mye viktigere å bruke penger på enn mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at malingsgraden ikke skiller seg noe særlig fra regals vanlige hvetemel. Dessuten er proteininnholdet i Regals fint hvetemel noe høyere en den tipo 00 som jeg fant på coop.

Og høyere innhold av protein viktig for suksess da gluten er et protein. Høyt innhold av gluten gjør deigen smidig fordi mer fuktighet og gass blir sperret inne i små bobler.

Prisen gjør at det heller ikke er verdt det. Hovedsmaken i pizzaen sitter i det du putter på. Ost er mye viktigere å bruke penger på enn mel.

Takk for svar. Nå har jeg allerede kjøpt melet, men jeg skal følge med på det du nevner. Enig i at ost er viktig, men skal man ha den perfekte pizza trenger man også perfekt bunn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er godt med durumhvete i pizzabunnen, tror Jamie Oliver også anbefaler det. det er jo pastamel, og har litt andre egenskaper enn brødhvete, men bunnen blir flat/tynn og sprø - og litt gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...