Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå er jeg arbeidsledig, hvordan søker jeg om sykemelding frem til jeg får jobb via nav. Jeg er 18 og har ikke vært borti det tidligere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er jeg arbeidsledig, hvordan søker jeg om sykemelding frem til jeg får jobb via nav. Jeg er 18 og har ikke vært borti det tidligere.

Er du syk?

Skrevet

Man kan vel ikke sykemeldes når man ikke jobber?

Skrevet

Du må jo til legen for å få sykemelding, iallefall hvis du er ordentlig syk!

Skrevet (endret)

jeg var lærling og har vært sykemeldt for depresjon og angst siden oktober. Nå har jeg sagt opp lærlingplassen fordi jeg ikke ønsket å utdanne meg innen det yrke likevel.

Noen sa noe om at man kan være sykemeldt 3 mnd når man er på jobbjakt.

Siste sykemeldinga jeg fikk hos legen så sa hun at nå skulle jeg ikke til henne for å få ny sykemelding. Da må det jo være nav.

Endret av Jordbæra
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding er ikke noe du kan søke på. Det er noe legen din gjør fordi du er for syk til å jobbe.

Er problemet ditt at du er blitt arbeidsledig og derfor ikke har en jobb så stiller det seg helt anderledes. Da kan du muligens ha krav på arbeidsledighetstrygd eller så er sosialen neste. Går du på videregående eller er du ferdig nå?

Jeg jobbet gjennom skoleårene. Jobben min permiterte alltid folk 3 mnd på sommeren. Da slet jeg virkelig for jeg var avhengig av penger inn. Sosialkontoret sa nei for de sa at min hovedoppgave var å gå på videregående. Endte med å måtte låne penger hjemme, jobbet hele sommeren (sommerjobb) for så å måtte betale tilbake når jeg fikk lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du hjemme fortsatt?

Det er legen din som sykemelder deg. Det er legen din som gir sin uttalelse til nav. Det er du og legen din som ev. søker om AAP. Legen din kan fortsatt sykemelde deg i inntil et år, altså til oktober i år. Mener han at det ikke er noe grunnlag for det så må du til sosialkontoret.

Skrevet

Videregående er jeg ferdig med, jeg må ha inn penger fordi jeg ikke bor hjemme lenger og foreldrene mine har ikke mulighet til å stille opp. Hvordan komme i kontakt med de som har med arbeidstrygd å gjøre?

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror det er sånn at du kan slutte i en jobb under sykemeldingsperioden og fortsatt være sykemeldt i tre måneder, men du kan ikke få en ny sykemeldingsperiode etter du har sluttet i jobben.

Hvis fysiske eller psykiske sykdommer går utover evnen din til å jobbe/skaffe deg normalt arbeid så kan du søke NAV om AAP (arbeidsavklaringspenger). Det er en type stønad du kan få mens du kommer deg på beina igjen, altså er det "uføretrygd light". Det vil si at du kun kan få det over en kortere periode (opptil rundt 3 år tror jeg), og kun hvis du har utsikter til å komme ut i bortimot normalt arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

DU kan ikke sykemelde deg selv. Det må legen gjøre.

Sykemelding er heller ikke noe man søker om.

Skrevet

Herregud, jeg veit da at jeg ikke kan sykemelde meg selv, nå er hovedspørsmålet trygd via sosialen.

Skrevet

Jeg får ringe med nav igjen og ringe med legen min. Kan ikke gå uten penger i hvert fall

AnonymBruker
Skrevet

Kort kopiert fra nav sine sider:

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert).

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt.

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Dersom du ikke tilfredstiller kravene til å få arbeidsledighetstrygd/dagpenger så er det NAV sosial som du må søke om penger hos. Husk at siden du har sagt opp lærlingeplassen selv så regner jeg med at du har 8 uker karantene. Dvs at du da ikke får arbeidsledighetstrygd for disse ukene.

Uansett. Ta kontakt med nav og bestill en time. Du må søke i forkant og ikke en måned på etterskudd for Nav sosial forholder seg kun til søknadstidspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Og til førsteinnlegget: NAV skaffer deg ikke jobb. Vi har ikke arbeidsformidling i Norge lenger. Jobb må du skaffe deg selv. Ved å *gisp* søke på jobber.

Har du gått ca ett år som lærling, er det uansett ikke store summen du får i dagpenger (om noen). Den er rundt regnet 62% av inntekten forrige kalenderår (dvs av bruttoinntekten din i 2010).

Får du ingen dagpenger er NAV sosial rette stedet å henvende seg.

• Liker 1
Skrevet

Og til førsteinnlegget: NAV skaffer deg ikke jobb. Vi har ikke arbeidsformidling i Norge lenger. Jobb må du skaffe deg selv. Ved å *gisp* søke på jobber.

Har du gått ca ett år som lærling, er det uansett ikke store summen du får i dagpenger (om noen). Den er rundt regnet 62% av inntekten forrige kalenderår (dvs av bruttoinntekten din i 2010).

Får du ingen dagpenger er NAV sosial rette stedet å henvende seg.

Åh, må jeg virkelig skaffe jobb selv? Ja, jeg snakker om trygd, men det betyr ikke dermed at jeg er dum. Jeg bare lurte på hvordan dette fungerte og noen tips.

Skrevet (endret)

Ring nav og forklar situasjonen, evt. be om en timeavtale hvor du kommer og får snakke med en saksbehandler. Penger må du ha, om du er syk eller ikke - spørsmålet er bare hvilken ytelse (fra nav) fram til du får deg en jobb.

Når det gjelder sykmelding, vet jeg ikke hva legen din mente med at det ikke er hun som sykmelder deg lenger. Mente hun at du er for frisk til å sykmeldes eller mente hun f.eks. at hun slutter og noen andre fra nå av vil overta for henne? Dette bør du jo få avklart. Dersom du fortsatt sliter psykisk er det jo mulig du har krav på sykmelding, men dette kan bare fastlegen din svare på (evt. kan du ringe legekontoret og be om å få snakke med henne og få dette forklart, hvis du er usikker på hva hun mente).

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Jeg vet hun mener at jeg burde holde meg unna jobb frem til jeg er helt frisk, men hvem klarer å holde seg hjemme så lenge?

Så hun tenkte sikkert på det at det er nav som skal fikse pengene til jeg ordner meg jobb.

Dagen idag har jeg brukt på å gå fra butikk til butikk og spørre rett og slett. I morgen skal jeg levere Cv + søknad på de stedene som hadde noe, så det er ikke største problemet.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Jeg tolker innlegget ditt som dette er det du lurer på (men det kan hende jeg har misforstått deg):

Beskrivelse av ordningen

Det kan ytes sykepenger i en tidsbegrenset periode på opptil 12 uker til arbeidstakere som av helsemessige grunner ikke er i stand til å utføre det arbeidet vedkommende hadde på sykmeldingstidspunktet, men som ellers er arbeidsfør. Bestemmelsen er aktuell i tilfeller der den sykmeldte kan komme tilbake i arbeid, selv om det ikke er grunnlag for friskmelding til et hvilket som helst yrke. Alle muligheter på arbeidsplassen må være forsøkt.

http://www.nav.no/805382500.cms

Edit: For å få dette, så må du ta en samtale med legen din. Han/hun må fylle ut en erklæring som sendes til NAV. De vil da behandle saken, og du vil få et vedtak på om du får innvilget eller får det avslått.

Lykke til! :):blomst:

Endret av Krizzy
Skrevet

Jeg tolker innlegget ditt som dette er det du lurer på (men det kan hende jeg har misforstått deg):

http://www.nav.no/805382500.cms

Edit: For å få dette, så må du ta en samtale med legen din. Han/hun må fylle ut en erklæring som sendes til NAV. De vil da behandle saken, og du vil få et vedtak på om du får innvilget eller får det avslått.

Lykke til! :):blomst:

Takk =) Fint svar, skal kontakte legen så fort jeg står opp i morgen! =)

Gjest Krizzy
Skrevet

Bare hyggelig... Håper det ordner seg! :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...