AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Hei! Jeg har googlet rundt og skal også sende en e-post til rådgivere om dette, men lurer på om noen har erfaringer. Dette kan bli litt langt og innviklet, men håper noen forstår. Jeg går på en bachelor ved universitetet i Oslo, og skal begynne på tredje og siste år til høsten. Før jeg begynte på bachelorgraden gikk jeg førsteåret på en annen bachelorgrad, der jeg droppet ut/strøk tilsvarende 40 studiepoeng (av forskjellige årsaker, gjort er gjort), men tok 20 poeng som også var obligatoriske for min nåværende bachelorutdanning. Av hensyn til lånekassen har jeg uansett valgt 30 studiepoeng hvert semester, selv om jeg ligger 20 poeng foran mine medstudenter sånnsett. Graden består som mange andre bachelorgrader av 80 poeng fordypningsemner, 40 poeng støttegruppe og 40 poeng frie emner. Det jeg har spørsmål om her er valg av frie emner. Jeg har allerede avlagt en eksamen i et fritt emne tilsvarende 10 poeng, og jeg skulle egentlig ha hatt en eksamen i et annet fritt emne dette semesteret (også 10 poeng), men valgte å ikke møte på eksamen av diverse årsaker. Dette faget står fremdeles oppført på utdanningsplanen min, og jeg vet ikke om det kommer til å stå der selv om jeg får "ikke møtt"? Jeg tenkte jeg ikke skulle ta dette emnet på nytt, men bytte det ut med et annet fritt emne til høsten. Uansett har jeg nå oppført to frie emner til for høstsemesteret, men i det jeg forsøker å melde meg på flere frie emner (ønsker egentlig å ta 40 frie emner til høsten), får jeg opp "du får for mange studiepoeng". Siden jeg allerede har tatt et fritt emne, og står oppført med et til for dette semesteret, går det altså ikke an å velge mer enn 2 emner til. Er det slik at man ikke "får lov" til å ha mer enn 180 studiepoeng i en barchelor? Siden jeg til høsten vil ligge 50 studiepoeng bak etter lånekassens beregninger, ønsker jeg å ta så mange fag jeg kan for å få lån/stipend, samt hente meg inn litt. Men på utdanningsplanen får jeg altså bare lov til å velge 2 frie emner til? (evt 3 etterhvert, siden jeg ikke består den eksamenen jeg ikke møtte opp på. Får håpe den blir "tatt ut" av planen slik at jeg får anledning til å melde meg opp i et nytt emne). Er det noen som har erfaring med å ta mer enn 180 poeng i en bachelorgrad? Hvordan gjorde dere dette? Jeg får rett og slett ikke til å melde meg opp i studentweb, det står bare at jeg får for mange poeng. Vet at dette ble litt innviklet, men blir glad for svar
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Uansett har jeg nå oppført to frie emner til for høstsemesteret, men i det jeg forsøker å melde meg på flere frie emner (ønsker egentlig å ta 40 frie emner til høsten), får jeg opp "du får for mange studiepoeng". TS igjen: Jeg ønsker selvfølgelig ikke å ta 40 frie emner til høsten, men frie emner tilsvarende 40 poeng til høsten*
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Har en venninne som var i samme situasjon. Du må ta kontakt med de folka som jobber ved UiO. Men jo, du kan forsatt melde deg opp til så mange fag du kunne ønske deg. Det er garantert, men de må fikse på student-webben slik at det skal være mulig. Vet ikke hvor vidt jeg hjalp deg da hehe
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Hei! Det er ikke noe problem å melde seg opp til "ekstra" emner i Studentweb. Klikk på "Registrer deg" som vanlig, men i stedet for å gå til utdanningsplanen din klikker du på "Meldinger til undervisning og eksamen", og der kan du legge inn emner etter hjertens lyst! Lykke til! 1
Jamme Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Til AB over her: Jeg kan ikke finne "Meldinger til undervisning og eksamen" under "Registrer deg"? Er du også tilknyttet UiO? Studentweb kan være litt vrang å ha å gjøre med, og de fleste av administrativt ansatte jeg har snakket med er veldig enige i at det slett ikke fungerer optimalt. Det hender at det står ting i Studentweb som ikke stemmer med det som er registrert hos universitetet. Da jeg tok opp et emne denne våren hadde jeg samme problem som deg, men jeg bare snakket med studieveilederen, så fikset hun det på et blunk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Ja, jeg går på Blindern. Hm, så merkelig at det ikke er likt. Undermenyen min ser slik ut: Utdanningsplan del 1 Utdanningsplan del 2 Meldinger til undervisning og eksamen Adresse Samtykke Spørreskjema Målform Stemmested Tilrettelegging
La Luna Skrevet 9. juni 2011 #7 Skrevet 9. juni 2011 Send en mail til studiekonsulenten ved fakultetet/instituttet ditt, så ordner h*n det for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå