Gå til innhold

Å "lære" håret til å vaskes sjeldnere

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heija!

Som overskriften sier, så holder jeg på å lære håret mitt å vaske det litt sjeldnere. For øyeblikket må jeg vaske det annenhver dag (tredje dag er det så fett at hendene mine glinser om jeg drar dem gjennom håret). Ideelt vil jeg vaske det hver tredje dag. Akkurat nå er det sånn at hvis jeg venter til den tredje dagen med å vaske, så må jeg shampoonere tre-fire ganger for å få fettet ut, i motsetning til to (første shampoonering for å få ut produkter, andre for vask).

Så det jeg lurer på, er: andre som har gjort det samme, tok det dere lang tid før håret ikke var så fett lengre?

*takknemlig for svar*

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg er i samme prosess. Men dersom du må vaske tre-fire ganger bruker du kanskje feil shampoo til din hårtype. Jeg pleier å måtte vaske håret to ganger dersom jeg ikke har vasket det på tre dager. Jeg vasker det ofte hver dag, men prøver å gå ned til annenhver dag.

I min erfaring holder det lenger dersom jeg skyller med kaldt vann til slutt, for det er jo talgproduksjonen i hodebunnen som gjør håret fett, ikke håret i seg selv. Du kan jo prøve å bruke en tørrshampoo på dag to for å holde det rent litt lenger og se om det hjelper? :)

Gjest Lottiplott
Skrevet (endret)

**dobbelpost**

Endret av Lottiplott
Skrevet

Jeg har ikke gjort det målrettet, men mitt hår kan fint tåle fire-fem dager uten å bli skikkelig ille.

Min umiddelbare tanke når jeg leser innlegget ditt er at du må kutte ned på bruk av produkter. To omganger sjampo skal ikke være nødvendig med mindre håret er virkelig skittent (for min del oftest hvis jeg har mekka bil eller denslags). Bruker du så mange produkter at du må sjamponere det minst to ganger, så bruker du for mye eller feil.

En gang med sjampo, evt kur, og en omgang balsam skal holde for hver hårvask. Unngå masse hårspray, dust-it og sånne ting. Et godt leave-in serum kan være bra for å unngå brusing og flyvehår, men alt som havner inn på hodebunnen bør unngås.

AnonymBruker
Skrevet

bruk tørrsjampoo den 2 dagen :)

Skrevet

Hmmm, ser jeg bør presisere litt hvordan jeg behandler håret, og hvilke produkter jeg bruker.

I dusjen bruker jeg Elvital colorvive shampoo to ganger, og en balsam fra Wella for farget hår. To ganger i uken kurer jeg håret med en hårkur fra Wella mellom shampoonering og balsam.

Etter dusjen bruker jeg en liten ert med Biosilk.

Det er det.

Tørrshampoo er jeg litt skeptisk til, fordi det da blir ennå mer å vaske ut av håret.

Om jeg bruker feil shampoo og balsam, har dere forslag til en annen? Jeg farger håret, så en for farget hår er et must :jepp: I tillegg kan jeg nevne at jeg ikke har tar meg råd til dyre "frisørmerker", fordi jeg opplever håret som skittent og umedgjørlig når jeg bruker det.

Takketakk for svar allesammen!

Gjest Lottiplott
Skrevet

Om jeg bruker feil shampoo og balsam, har dere forslag til en annen? Jeg farger håret, så en for farget hår er et must :jepp: I tillegg kan jeg nevne at jeg ikke har tar meg råd til dyre "frisørmerker", fordi jeg opplever håret som skittent og umedgjørlig når jeg bruker det.

Jeg sverger til en fuktighetsshampoo og proteinbalsam, eller motsatt. Kurer håret en gang i uka. Butikkshampooer har ofte mye silikon som gjør at håret kan se fett ut raskere, så jeg bruker kun frisørshampo. Fordelen er at jeg ikke trenger å bruke så mye av gangen, så flaskene holder leeenge! Du kan jo forklare problemet til frisøren din, og høre om de har noen tips. Men pass på at du tilfører håret både proteiner og fuktighet, ellers kan det føles trått (med for mye proteiner) eller slapt, livløst (med for mye fuktighet). :)

Skrevet

Men det jeg egentlig lurte på var jo hvor lang tid det har tatt å gjøre håret vant med å vaskes hver tredje dag, iforhold til så ofte som hver dag/annenhver.

Noen som har svar på det? Skjønner jo at det kommer an på produktbruk/pleie og hårtype, men noen som kan gi meg en pekepinn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gå en 3-5 dager uten å vaske håret, det blir ikke spesielt ille. Det har bare blitt sånn, jeg har nektet å vaske det før det har gått 3-5 dager, alt ettersom. En gang gikk jeg en uke uten, men det var fordi vi var på fjellet og det frista ikke å stappe huet ned i en brønn i bekken. Bruk luer, hodeplagg, caps eller noe, for det er bare på toppen av hodet det blir veldig fett, resten kan en somehow dandere.

Tålmodighet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...