Gå til innhold

Forkjørsveg/ikke forkjørsveg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss si jeg kjører på en forkjørsveg i byen, ser klart og tydelig skiltet. Men etter skiltet kjører jeg inn til venstre, der er det ingen skilt.

Kommer på nytt igjen inn i et kryss, og her stopper jeg for bilen som kommer fra venstre. Det er tydeligvis feil, for her har jeg forkjørsrett.. Spør alltid den som sitter på sammen med meg i bilen om jeg bare skal fortsette å kjøre her og der, så lurer på om det fins noen tips eller regler jeg ikke har fått med meg for dette?

Vikeplikt er det viktigste en sensor ser etter, så er greit å få med seg whats what.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vikeplikt for de fra venstre? Det er jo bare i rundkjøringer.

Forkjørsretten varer til første kryss, eller til det kommer et skilt som opphører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Dette er ganske enkelt. Står det et vikeplikt foran krysset du skal inn i, har du vikeplikt. Står det ikke noe skilt, hverken foran deg, eller på veien du skal krysse, gjelder høyreregelen. Står skiltet foran de fra høyre/venstre, har du forkjørsrett.

Når du følger høyreregelen (altså, ingen skilting) skal du ikke stoppe for biler fra venstre. Du har vikeplikt fra de som kommer fra høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde den bilen som kom fra venstre vikeplikt for meg (høyreregel), iallefall. Men det vet jeg jo ikke før han stopper... :sjenert:

Eller er det bare å kjøre for min del dersom det ikke er skilt noen steder og det kommer bil kun fra venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri vikeplikt for folk som kommer fra venstre, med mindre du skal ut på en forkjørsvei selv, kommer ut fra en parkeringsplass eller er i en rundkjøring, de to første har du selvsagt vikeplikt for både høyre og venstre. Er du usikker på om du er på forkjørsvei, så sjekker du bare om sidegatene har vikepliktskilt. Har de det, er det forkjørsvei. Veier med fartsgrenser på 60 og over er (omtrent) alltid forkjørsveier. Er det ikke skilt, og det er ikke tettbebygd, så er det 80 og forkjørsvei. Er det tett bebyggelse er det 50. Her er det ofte vikeplikt.

Istedenfor å spørre ledsager hvor og hvordan du skal kjøre, bør du spørre om hvorfor du skal gjøre det du gjør.

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde den bilen som kom fra venstre vikeplikt for meg (høyreregel), iallefall. Men det vet jeg jo ikke før han stopper... :sjenert:

Eller er det bare å kjøre for min del dersom det ikke er skilt noen steder og det kommer bil kun fra venstre?

Ja, kjør i vei. Du har ikke vikeplikt når det kommer bil fra venstre på en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har aldri vikeplikt for folk som kommer fra venstre, med mindre du skal ut på en forkjørsvei selv, kommer ut fra en parkeringsplass eller er i en rundkjøring, de to første har du selvsagt vikeplikt for både høyre og venstre. Er du usikker på om du er på forkjørsvei, så sjekker du bare om sidegatene har vikepliktskilt. Har de det, er det forkjørsvei. Veier med fartsgrenser på 60 og over er (omtrent) alltid forkjørsveier. Er det ikke skilt, og det er ikke tettbebygd, så er det 80 og forkjørsvei. Er det tett bebyggelse er det 50. Her er det ofte vikeplikt.

Istedenfor å spørre ledsager hvor og hvordan du skal kjøre, bør du spørre om hvorfor du skal gjøre det du gjør.

Det er ikke noe automatikk i at 80 sone er forkjørsvei. Her har vi en vei med 80 sone, ikke hus rundt. Den er ikke en forkjørsvei. Livsfarlig mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du ser etter vikepliktskilt hvis du er usikker på om du kjører på forkjørsvei eller ikke. :) Se etter om kryssende veier har vikepliktskilt, eller om veien du kjører på har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe automatikk i at 80 sone er forkjørsvei. Her har vi en vei med 80 sone, ikke hus rundt. Den er ikke en forkjørsvei. Livsfarlig mener nå jeg.

Huff, vi hadde det samme i hjembyen min. Det måtte en dødsulykke til før det ble satt ordentlig fokus på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Høres veldig usannsynlig ut (men skal selvsagt ikke tvile på det du sier, men kan jeg spørre hvor den veien er?). Det er vel nesten en automatikk i det. De fleste 80 soner ER forkjørsveier, fordi noe annet er livsfarlig.

Men ja, som sagt tidligere. Er du usikker, sjekk skiltingen på sidegatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

What? Høres veldig usannsynlig ut (men skal selvsagt ikke tvile på det du sier, men kan jeg spørre hvor den veien er?). Det er vel nesten en automatikk i det. De fleste 80 soner ER forkjørsveier, fordi noe annet er livsfarlig.

Jeg skjønner ikke hvor du får dette fra? Utenfor tettbydgde strøk er det faktisk ikke så vanlig å ha forkjørsveier. Det er derimot vanlig å ha 80-soner overalt, selv om veiene er smale som bare pokker og ethvert kryss er uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor du får dette fra? Utenfor tettbydgde strøk er det faktisk ikke så vanlig å ha forkjørsveier. Det er derimot vanlig å ha 80-soner overalt, selv om veiene er smale som bare pokker og ethvert kryss er uoversiktlig.

Det har vel med at jeg aldri i mitt liv har kjørt i en 80-sone der jeg ikke har hatt forkjørsrett. Jeg tror jo på det dere sier, men slik burde det jo absolutt ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...