AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Hei, jeg tok en prikktest hos en hudlege for noen år siden, da jeg "plutselig" fikk en del allergi symptomer rundt våren. Denne viste klart at jeg var allergisk mot bjørk (pollen). Jeg føler at pollen sesongen nå varer lengere og trodde da at jeg var allergik mot hassel o.l. Har og reagert på husdyr (klør intenst når jeg klapper de), og tok da blodprøve hos legen. Prøven viste at jeg ikke var allergisk (negavivt). Her sitter jeg med øye dråper, røde øyne, mye eksem, og andre syptomer. Jeg forstår ikke dette... Burde jeg ha tatt en ny prikktest hos hudlege?
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Dette funderer jeg også på siden jeg har fått samme resultat. Lurer og på om slike blodprøver er så nøyaktige ? For 4 år siden testet jeg og fikk alvårlig reaksjon på en medisin. Det står også på prøveresultatet med store bokstaver at denne type medisin MÅ IKKE gis til passienten. Legen mente jeg kunne dø om jeg fikk den medisinen en gang til. For 1 år siden tok jeg samme prøvene på nytt igjen. (ble gjort i forbindelse med vanlig allergiprøve) Da var det ikke utslag i det hele tatt ? Jeg vet jeg altid har fått allergis reaksjon på den type medisiner helt fra jeg var liten. Tildels svært alvårlig reaksjoner. Har ingen tro på at denne allergien plutselig skulle blidt borte. Ikke tør jeg ta den medisinen heller nå, men legen stoler blindt på prøveresultatene og har ingen betenkeligheter med å ville gi meg disse medisinene nå ? (Håper jeg aldri blir så syk at jeg trenger de,,,,)
SmallTalk Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Ved en blodprøve så blir det testet for de mest vanlige allergiene, imens ved en prikktest så blir det testet mot langt flere allergier. I tillegg så blir det sagt at dette gir et mer pålitelig og spesifikt resultat fordi man ser reaksjonen der og da. Allergier er gjerne noe som endrer seg opp gjennom livet. Man blir gjerne mer allergisk mot noe, og mindre allergisk mot noe annet. Det hender f.eks ganske ofte at man som voksen tåler noe man var allergisk mot som barn.
-milla j- Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 Det har også noe med hvordan man reagerer, på meg slo det ikke ut på blodprøver fordi det er slimhinnene som reagerer. Det beste er å ta forskjellige tester fordi de viser forskjellige ting.
Gjest WendyClear Skrevet 7. juni 2011 #5 Skrevet 7. juni 2011 I pollensesongen kan du ha lett for å få kryssreaksjoner, du kan altså reagere på mye annet mens bjørka setter i gang. Og allergisk reaksjon fra dyr kan henge sammen med at de bærer MYE pollen i pelsen Har selv en hund som ofte må bades da jeg selv er hyperallergisk mot bjørk og gress (+ mye annet som slår ut på blodprøve og også slo ut på prikktest da jeg var mindre).
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #6 Skrevet 7. juni 2011 Ts her, legen min sa jeg kunne ta en ny blodprøve om noen mnd., men jeg tror jeg vil spørre om henvsning til hudlege for å få tatt prikktest....
SmallTalk Skrevet 7. juni 2011 #7 Skrevet 7. juni 2011 Sist jeg var inne for å høre om mulighet for ny allergitest (har blitt noen år siden sist, og jeg begynner å reagere på ting jeg aldri har reagert på før), så fikk jeg beskjed om at det var prikktest som ga best og mest pålitelig resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå