AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #1 Skrevet 6. juni 2011 Jeg er alenemor for to jenter i tenårene. For en tid tilbake hadde datteren min på 13år blitt kontaktet over facebook av en gutt/mann på 24år. Han var ute etter å prate sex og ellers upassende ting for en 13år gammel jente. Da vi undersøkte profilen hans var den falsk, saken ble anmeldt men henlagt. Når jeg nå går gjennom historikken hennes på dataen ser jeg at for hver gang hun logger seg på facebook står det flere linjer med update security osv. Lurer på om datteren min kan skjule info for meg, kan hun gå inn manuelt og bestemme hvem som skal se enkelte venner, innhold på veggen osv? Har snakket med datteren min men hun påstår at hun ikke har kontakt med noen som er upassende så jeg håper hun snakker sant. Men rart at slik historikk aldri kommer opp på min pc når jeg logger meg på facebook. Er det noen her som kan hjelpe meg? Setter stor pris på svar.
Gjesten Skrevet 6. juni 2011 #2 Skrevet 6. juni 2011 Hvis du har henne som venn på facebook kan hun (så vidt jeg vet) skjule nøyaktig hva hun vil fra deg.
Kråkesaks Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Ja, hun kan selv regulere hvem som kan se hva.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Jeg er alenemor for to jenter i tenårene. For en tid tilbake hadde datteren min på 13år blitt kontaktet over facebook av en gutt/mann på 24år. Han var ute etter å prate sex og ellers upassende ting for en 13år gammel jente. Da vi undersøkte profilen hans var den falsk, saken ble anmeldt men henlagt. Når jeg nå går gjennom historikken hennes på dataen ser jeg at for hver gang hun logger seg på facebook står det flere linjer med update security osv. Lurer på om datteren min kan skjule info for meg, kan hun gå inn manuelt og bestemme hvem som skal se enkelte venner, innhold på veggen osv? Har snakket med datteren min men hun påstår at hun ikke har kontakt med noen som er upassende så jeg håper hun snakker sant. Men rart at slik historikk aldri kommer opp på min pc når jeg logger meg på facebook. Er det noen her som kan hjelpe meg? Setter stor pris på svar. Jeg får også spørsmål/anmodning om "update security" når jeg logger meg på Facebook. Ikke hver gang, men ofte. Grunnen, for min del, er at jeg ikke har lagt inn mobilnr/alternativ e-mailadr i tilfelle jeg skulle glemme passord og det er FB veldig "flink" til å minne meg på... Kan du ikke se litt ordentlig på hvilken beskjed som dukker opp når hun logger seg på neste gang, de security update - beskjedene jeg får er iallefall ikke til å misforstå. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Hvis du har henne som venn på facebook kan hun (så vidt jeg vet) skjule nøyaktig hva hun vil fra deg. Ok, det er veldig greit å vite.. Men hva eksakt kan datteren min skjule? innlegg, venner, hvem hun poster ting på veggen til osv? Denne "syke mannen" har hun slettet fra vennelisten sin men fremdeles ligger det gamle hilsener osv. på veggen hennes, langt tilbake. Vil ikke ting som er skrevet på veggen automatisk slettes når hun sletter de som har skrevet det? Så dette opdate security har egentlig ingenting med dette å gjøre? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Jeg får også spørsmål/anmodning om "update security" når jeg logger meg på Facebook. Ikke hver gang, men ofte. Grunnen, for min del, er at jeg ikke har lagt inn mobilnr/alternativ e-mailadr i tilfelle jeg skulle glemme passord og det er FB veldig "flink" til å minne meg på... Kan du ikke se litt ordentlig på hvilken beskjed som dukker opp når hun logger seg på neste gang, de security update - beskjedene jeg får er iallefall ikke til å misforstå. Ser også det kommer opp persomvern, mobil security e.l Blir bare litt engstelig. Jenter i den alderen kan være lette å lure og mye er jo spennende.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 Jeg får også spørsmål/anmodning om "update security" når jeg logger meg på Facebook. Ikke hver gang, men ofte. Grunnen, for min del, er at jeg ikke har lagt inn mobilnr/alternativ e-mailadr i tilfelle jeg skulle glemme passord og det er FB veldig "flink" til å minne meg på... Kan du ikke se litt ordentlig på hvilken beskjed som dukker opp når hun logger seg på neste gang, de security update - beskjedene jeg får er iallefall ikke til å misforstå. Ser også det kommer opp persomvern, mobil security e.l Blir bare litt engstelig. Jenter i den alderen kan være lette å lure og mye er jo spennende.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 Ok, det er veldig greit å vite.. Men hva eksakt kan datteren min skjule? innlegg, venner, hvem hun poster ting på veggen til osv? Denne "syke mannen" har hun slettet fra vennelisten sin men fremdeles ligger det gamle hilsener osv. på veggen hennes, langt tilbake. Vil ikke ting som er skrevet på veggen automatisk slettes når hun sletter de som har skrevet det? Så dette opdate security har egentlig ingenting med dette å gjøre? Takk for svar Nei, disse tingene vil bli værende på profilen hennes selv om hun har slettet ham. Det gjelder også bildekommentarer og meldinger han har skrevet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 Jeg hadde faktisk bedt om å få hennes passord for da får du se alt og om hun ev. skjuler noe for deg. Du kan jo gjøre en avtale med henne at du kun logger deg på når hun er til stedet.
Gjesten Skrevet 6. juni 2011 #10 Skrevet 6. juni 2011 Ok, det er veldig greit å vite.. Men hva eksakt kan datteren min skjule? innlegg, venner, hvem hun poster ting på veggen til osv? Denne "syke mannen" har hun slettet fra vennelisten sin men fremdeles ligger det gamle hilsener osv. på veggen hennes, langt tilbake. Vil ikke ting som er skrevet på veggen automatisk slettes når hun sletter de som har skrevet det? Så dette opdate security har egentlig ingenting med dette å gjøre? Takk for svar Hun kan skjule akkurat hva hun vil, hun kan velge ut deg spesifikt som den eneste som ikke får se, hvis det er det hun ønsker. Veggmeldigen, bildekommentarer o.l. vil bli liggende selv om vedkommende blir slettet som venn. Når jeg tenker meg om er jeg faktisk litt usikker på om hun kan skjule enkeltvenner fra deg. Det tror jeg egentlig ikke, jeg tror hun i så fall må skjule hele vennelisten. HAN derimot, kan ha en innstilling som gjør at du ikke kan se ham i hennes venneliste, så hun kan få lurt deg om hun vil.
Djungelvrål Skrevet 6. juni 2011 #11 Skrevet 6. juni 2011 Hvorfor får datteren din ha sin egen profil? Hun er et barn, hva gjør et barn på et voksenforum? 1
Jordbæra Skrevet 6. juni 2011 #12 Skrevet 6. juni 2011 Nekter du henne å ha det, skaffer hun seg facebook på annet vis og da kanskje mer skjult. Eller at hun skaffer seg annet type nettverk for å ha kontakt med de hun eventuelt skjuler for deg. Jeg har gjort det samme. Vet ikke hvilke tips jeg vil gi, men det gikk ikke bra for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #13 Skrevet 6. juni 2011 Hvorfor får datteren din ha sin egen profil? Hun er et barn, hva gjør et barn på et voksenforum? Det er da bare å spørre enkelte av brukerene her inne. Nå er jo ikke FB et forum, men et sosialt nettsted. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #14 Skrevet 6. juni 2011 Hvorfor får datteren din ha sin egen profil? Hun er et barn, hva gjør et barn på et voksenforum? Facebook er ikke et voksenforum, men et nettsamfunn for alle over 13 år. Trådstarters datter er over 13 år, og dermed velkommen på Facebook.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #15 Skrevet 6. juni 2011 Ja grensen for facebook er 13år, hun er snart 14. Likevel har datteren min hatt total forbud mot internett en lang periode etter denne hendelsen. Jeg har også full tilgang til hennes pc, passord osv. Men klart, jeg er ikke så flink innen pc, de unge er mye mer oppdaterte, det vet også datteren min. Så vil hun skjule ting kan hun nok fint klare det. Hvordan gjøres dette når en skal utestenge enkelte for info på vegg, vennelister etc.? Er det et enkelt trykk hver gang en logger på? Takker mye for svar
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. juni 2011 #16 Skrevet 6. juni 2011 Skjønner at du har et ønske om å passe på jenta di, men å overvåke henne er ikke løsningen.. Å snakke om saken med henne på en fornuftig måte derimot, kan nok hjelpe både deg og henne.
Jordbæra Skrevet 6. juni 2011 #17 Skrevet 6. juni 2011 Om du ønsker kan jeg skrive melding til deg privat om hva som hendte meg, så kan du fortelle henne om det. Hvor lett det er å virkelig rote seg bort på nett. Bare send meg en Pm..
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #18 Skrevet 7. juni 2011 Om du ønsker kan jeg skrive melding til deg privat om hva som hendte meg, så kan du fortelle henne om det. Hvor lett det er å virkelig rote seg bort på nett. Bare send meg en Pm.. Takker for tilbudet, gjør kanskje det ja Det som jeg ser er at hun har lagt inn et program som skjuler historikken til tider, sikker når hun måtte ønske. Loggen viser heller ikke i Temporary Internet Files. Der vises kun sider hun har vært inne på for nesten 1mnd siden. Hun benytter Mozilla og på historikk ser jeg at det går ann å gjennopprette datoer for logg om ønskelig. Kunne tenke meg og bare gjennopprette loggen uten at datteren min vet om det og se gjennom historikken. Er det ingenting "spennende" sier jeg heller ikke noe til henne om det. Men kan hun da se at jeg har gjort dette? Vil da all historikken vise eller gå tilbake til utgangspkt før jeg gjenopprettet? Vil ikke at datteren min skal tro at jeg ikke stoler på henne men må bare få dobbel-skjekke siden hendelsen var såpass alvorlig. Samtidig vil jeg liksom gi henne en kjangs til å vise at hun holder seg til ok ting på nettet. Er kjempe takknemlig for hjelpen innpå her :)
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2011 #19 Skrevet 7. juni 2011 Om du ønsker kan jeg skrive melding til deg privat om hva som hendte meg, så kan du fortelle henne om det. Hvor lett det er å virkelig rote seg bort på nett. Bare send meg en Pm.. Takker for tilbudet, gjør kanskje det ja Det som jeg ser er at hun har lagt inn et program som skjuler historikken til tider, sikker når hun måtte ønske. Loggen viser heller ikke i Temporary Internet Files. Der vises kun sider hun har vært inne på for nesten 1mnd siden. Hun benytter Mozilla og på historikk ser jeg at det går ann å gjennopprette datoer for logg om ønskelig. Kunne tenke meg og bare gjennopprette loggen uten at datteren min vet om det og se gjennom historikken. Er det ingenting "spennende" sier jeg heller ikke noe til henne om det. Men kan hun da se at jeg har gjort dette? Vil da all historikken vise eller gå tilbake til utgangspkt før jeg gjenopprettet? Vil ikke at datteren min skal tro at jeg ikke stoler på henne men må bare få dobbel-skjekke siden hendelsen var såpass alvorlig. Samtidig vil jeg liksom gi henne en kjangs til å vise at hun holder seg til ok ting på nettet. Er kjempe takknemlig for hjelpen innpå her :)
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. juni 2011 #20 Skrevet 8. juni 2011 Vil ikke at datteren min skal tro at jeg ikke stoler på henne men må bare få dobbel-skjekke siden hendelsen var såpass alvorlig. Samtidig vil jeg liksom gi henne en kjangs til å vise at hun holder seg til ok ting på nettet. Dette er ufattelig dobbertmoralsk. Enten stoler du på jenta, eller så stoler du ikke på henne. Utifra det du beskriver, antar jeg at du ikke stoler på henne. Så mitt råd til deg, er som nevnt før, å snakke med henne. Hun er snart fjorten, hun har vett nok til å passe på seg selv på internett - så lenge hun får riktig veiledning fra deg. Og dessuten; å sjekke loggen hennes/overvåke henne vil bare være en midlertidig lettelse for deg - du vil snart finne at du vil sjekke igjen, bare for å trippelsjekke. Og igjen, bare for å være heelt sikker.. Men, hvis du snakker med henne, og du finner at hun har lært av den tidligere erfaringen, og at hun har modnet, vil du nok sove mye bedre om nettene, i lang tid framover. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå