Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Jeg er en kvinne i midten av 30 årene, bor med mann og 3 barn. Vi bruker alle data mye, både i jobb og fritid, og lever ganske stillesittende. Barna er i alder 2 - 7 år. Kostholdet har alltid vært dårlig, ingen av oss er blitt spesielt tjukke, men vi er gjennomgående usunne og slappe i fisken, går mye i nugatti, grandiosa, spaghetti og pannekaker med sukker og bacon. Nå skal det bli andre boller. Vi har bestemt oss for følgende endringer: - ut på tur hver helg - jogge eller sykle til og fra jobb - de eldste barna begynner på idrett fra høsten av Men, vi trenger råd når det gjelder kosthold. Ingen av oss er glad i frokost. sunne matpakker med grovt brød og magert pålegg skal vi alltids klare, men hva med middag, kvelds og små-måltider? Hva skal vi satse på, som hele familien kan spise? Lavkarbo/høy-fett-mat tror jeg passer dårlig i en småbarnsfamilie. Vi trenger rask, lett-lagd mat med vanlige, enkle ingredienser.. Hva kan vi fylle opp skapene med, som varer litt..? Vi bor i nord-norge, og frukt/grønnsaker er allerede blitt gammel når den kommer i buttikken her, så jeg tenkte at kanskje diverse nøtter og f.eks hermetisert frukt og frosne bær kan være greit å ha i skapene? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Anbefaler å se litt på http://www.kernesundfamilie.dk/ og bøkene deres. Kan jo også kjøpe fryste grønnsaker, å bo langt nord er ingen unnskyldning for å komme unna de.
Ciara Skrevet 6. juni 2011 #3 Skrevet 6. juni 2011 Selv om du bor i Nord-Norge må det da være tilgang på ferske grønnsaker? Jeg tror alfa og omega for dere vil bli å planlegge. Sett opp ukesmeny og ta en ukeshandel etterpå. Dersom dere har problemer med å la den usunne maten stå urørt kan det være smart å ukeshandle på lørdager, så spiser dere opp godteriet på godtedagen. Hvis det er som du sier at grønnsakene ikke er så ferske, så kan dere jo planlegge middagene som krever ferske grønnsaker til søndag og mandag, for eksempel. Nøtter er bra å spise, men dere bør ikke spise mye i uka pga det høye fettinnholdet. En uke hos oss kan se slik ut: -Pitabrød med kylling og salat (gjerne krydret med spisskummen) -Fullkornspasta med tomatsaus (her kan du jo bruke hermetiserte tomater) -Couscous-salat med laks -Ovnsbakt fisk med rotgrønnsaker -Wok med kylling eller scampi (genialt hvis man har grønnsaksrester!) -Hjemmelaget pizza (lørdagsmat) -Koteletter, potetbåter og gresk salat Sauser bør du tenke litt over innholdet i, og hvis du steker mat bør det være i solsikkeolje. Dere kan gjerne drikke masse vann. Til frokost spiser vi frokostblanding med yoghurt og frukt (eller frosne bær). Jeg lager frokostblanding selv av store havregryn, solsikkekjerner, linfrø og litt nøtter. Has i langpanne på 200 grader til grynene har blitt lett gyldne. Kjempegodt, kjemperaskt, og man får ikke i seg unødvendig sukker. Vårt barn er veldig lite ennå, men vi skal snart begynne med fast turdag i helgen. Da har mannen og jeg planer om å bytte på å jogge, mens den andre triller eller går med lillemann. Effektiv måte å få luftet hele familien på 1
Gjest annemor30 Skrevet 6. juni 2011 #4 Skrevet 6. juni 2011 Det er mange fine nettsider hvor du kan sette inn ingredienser som kjøtt/fisk/kylling etc og de kommer opp mange forslag:)
Redbull Skrevet 6. juni 2011 #5 Skrevet 6. juni 2011 Lavkarbo er enkelt også for småbarnsfamilier. Fisk, kylling og kjøtt med grønnsaker til. Men fullkorn er bedre enn annet Lykke til, og GRATULERER MED NY LIVSSTIL så deilig! :)
frkmammatil3 Skrevet 6. juni 2011 #6 Skrevet 6. juni 2011 Vil gjerne ønske dere lykke til med omlegging av kosthold. Veldig lurt å gjøre det mens barna er såpass små Fine mellommåltider er yoghurt, frokostblandinger (veldg nøkkelhullsmerket), usaltede nøtter, frukt og grønnsaker. Barna spiser mer frukt og grønt om det blir kuttet i biter og servert på fat Til middag vil jeg anbefale deg å se på matprat.no og godfisk.no - mange butikker har jo også oppskrifter med handlelister liggende på hjemmesidene sine, og i butikken. Og det trenger absolutt ikke være tidkrevende for å være sunt :D Ett tips når barna skal prøve nye smaker, er å ikke gi opp - leste en gang at barna trenger å smake på nye ting opp til 15 ganger for å like smaken
Estë Skrevet 6. juni 2011 #7 Skrevet 6. juni 2011 Et lite tips til frokost: lag smoothie. Frosne bær, litt godt moden frukt, kanskje noe yoghurt naturell, mos det sammen og drikk det. Samboeren og jeg er heller ikke noe glad i frokost, men smoothies er lette nok til at det fortsatt er godt om morgenen. Denne har vi dilla på for tiden, riktignok med frosne jordbær, og jeg blander ofte oppi litt grov frokostblanding etter at smoothien er ferdig mikset, for å få litt mer "matfølelse".
Gjest Tjoms Skrevet 6. juni 2011 #8 Skrevet 6. juni 2011 Hva kan vi fylle opp skapene med, som varer litt..? Vi bor i nord-norge, og frukt/grønnsaker er allerede blitt gammel når den kommer i buttikken her, så jeg tenkte at kanskje diverse nøtter og f.eks hermetisert frukt og frosne bær kan være greit å ha i skapene? Hvis dere ikke har tilgang på gode ferske grønnsaker, så kjøp frossne. Hermetisk frukt gjør vondt i ørene mine, dette er ikke sunt. Frossne bær er også bra å ha i kjøleskapet, ellers så er speltmel, grovhakkede tomater naturell på kartong, linser, kikerter, løk hvitløk, tørkede urter og godt krydder, noe jeg alltid har i skapene. Man kan lage veldig mye god, sunn og lettvint mat av dette. Laks er jo også fint å ha i fryseren Pasta kan dere jo fortsette å spise, men velg fullkorns og lag pastasausen selv. Det er utrolig enkelt å lage pastasaus og det er gjort på 1-2-3. Usaltede nøtter er også som nevnt kjempekjekt å ha liggende 1
Pria Skrevet 6. juni 2011 #9 Skrevet 6. juni 2011 Får man ikke frisk frukt og grønnsaker i Nord-Norge? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå