sequin Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har ikke sett lillesøsteren min på en stund, kanskje to-tre måneder, men i helgen var jeg sammen med henne og familien på tur. Jeg merket at det var noe rart med apetitten hennes, og hun forklarte at hun gikk på lavkarbo-dietten. (Ste)lillesøsteren min ble 16år i vinter, og har alltid vært "lat" men trent to-tre ganger i uken på treningssenter i mange år. Dessuten fikk hun femmer i gym som standpunkt. Moren hennes eier et treningssenter og har alltid vært obs å hva lillesøsteren min spiser (de spiser KUN kylling til middag og har gjort dette i mange år), det er også moren hennes som har fått henne til å trene på treningsstudio. Denne helgenen forklarte hun meg litt om lavkarbo, og at moren hennes ville prøve ut dietten på lillesøsteren min i tre måneder for å se hvordan det funket. Lillesøsteren min skrev ned alt hun spiste og hadde stålkontroll på vekten og at målet hennes for hver uke var å miste ca 1kilo i uken. Hun har en del kilo hun kan ta av seg, for hun er ganske litta og rund, men det er ikke noe problem for henne.. Jeg syns det er skummelt mtp mine egne problemer, og er redd for at hun kanskje kan havne på ville veier, men jeg aner ikke hvordan jeg skal ta det opp med henne. Jeg sa at hun ikke måtte la denne dietten gå for langt innpå henne og at hun skulle slutte mens leken er god. Har dere noen synspunkter på dette? Hva tenker dere når dere leser slikt?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Lavkarbo er en livsstil og ikke en diett. Les og lær på www.lavkarbo.no 2
Ethereal Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tenker at det er helt idiotisk å la en 16 år gammel jente gå på noe sånt. Hun er fremdeles ung, kroppen hennes skal forandre seg, og hu trenger variert kosthold. Lavkarbo er så bullshit at jeg blir helt flau av å lese om det. 5
pantora Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Skjønner godt at det er "skummelt".. Men det er jo bra at hu får god oppfølging fra moren (selv om det høres rart ut å "presse" en 16-åring til lavkarbo..). Har dere et godt forhold så vil hun kanskje komme til deg om hun merker det begynner bli et problem?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tenker at det er helt idiotisk å la en 16 år gammel jente gå på noe sånt. Hun er fremdeles ung, kroppen hennes skal forandre seg, og hu trenger variert kosthold. Lavkarbo er så bullshit at jeg blir helt flau av å lese om det. Jupp, det er dritflaut å leve av rent mat, grønnsaker, riktig fett og nok protein og droppe tilsetningsstoffer og annet kroppen ikke trenger. Ser den gitt. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tenker at det er helt idiotisk å la en 16 år gammel jente gå på noe sånt. Hun er fremdeles ung, kroppen hennes skal forandre seg, og hu trenger variert kosthold. Lavkarbo er så bullshit at jeg blir helt flau av å lese om det. Ingen TRENGER raske karbohydrater. Ikke 16-åringer heller. De karbohydratene hun trenger får hun jo fra grønnsakene hun spiser. Hvorfor i all verden er det bullshit? Blir flau av slike utspill som dine jeg. Du vet tydeligvis ingenting om lavkarbo-kosthold. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Ingen TRENGER raske karbohydrater. Ikke 16-åringer heller. De karbohydratene hun trenger får hun jo fra grønnsakene hun spiser. Hvorfor i all verden er det bullshit? Blir flau av slike utspill som dine jeg. Du vet tydeligvis ingenting om lavkarbo-kosthold. Er ikke det slik at man unngår enkelte grønnsaker pga karbinnholdet? Eller er det kun på ketolyse? Eller begrenser inntaket på enkelte. Det er jo helt på trynet ihvertfall. 1
Mystique X Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Om hun trenger å gå ned et par kilo og moren hennes følger henne opp på dette for å hjelpe henne, er kjempe bra i mine øyner. Så lenge lavkarboen innebærer at hun spiser seg mett på uansett hva annet hun spiser og at det er regelmessig (5 ganger om dagen), så hun ikke blir syk, høres greit ut for meg.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Er ikke det slik at man unngår enkelte grønnsaker pga karbinnholdet? Eller er det kun på ketolyse? Eller begrenser inntaket på enkelte. Det er jo helt på trynet ihvertfall. Det er kun på ketolyse, Skaldeman og Atkins induksjon. Det er plass til alle grønnsaker og litt frukt på f.eks Hexeberg, Optimal ernæring eller Fedon, til og med litt brød eller havregryn. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på kostholdsretning på under ca 130 gram karbohydrater om dagen. 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Det eneste jeg syns er skummelt er det presset som ligger på skuldrene til denne unge jenta. Hun må da føle seg presset til å leve opp til alle de forventningene rundt seg? Alt dette pratet om lavkarbo, babymat-diett, NOKA og gudene vet hva, det må være utrolig slitsomt å vite hva som er riktig... 3
sequin Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. juni 2011 det er vel ikke selve lavkarbo-greiene jeg er redd for, men det å prakke en slik "livstil" på en 16år gammel jente, hvor hun loggfører måltidene og vektnedgangen som er skummelt. Spesielt når hun er den eneste i familien som utfører dette... 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #12 Skrevet 6. juni 2011 Lavkarbopredikanter finnes det overalt, og jeg er ikke interessert i å ta del i noen diskusjon. MEN det er rart hvordan samtlige lavkarboentusiaster jeg kjenner er overvektige (noen ganske kraftig og) - alle skryter av denne livsstilen, men ikke en eneste av de blir slanke? Ei skryter av at hun gikk ned 10 kg første ukene på lavkarbo - men når man er 166 høy og småtjukk skulle man tro det ville synes? 1
Potteplanten Skrevet 6. juni 2011 #13 Skrevet 6. juni 2011 det er vel ikke selve lavkarbo-greiene jeg er redd for, men det å prakke en slik "livstil" på en 16år gammel jente, hvor hun loggfører måltidene og vektnedgangen som er skummelt. Spesielt når hun er den eneste i familien som utfører dette... Denne livsstilen går egentlig bare ut på man erstatter bla. pasta, poteter, ris og brød med masse grønnskaker! Hva er galt med det? Man tar ikke skade av å ikke spise karbo. Eneste som kan gå feil er at hun ikke spiser nok fett. Da vil hun gå ned i vekt, så moren hennes må passe på dette. Ellers er dette en super måte å faktisk leve sundt på. Smart jente... 2
sequin Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 6. juni 2011 Denne livsstilen går egentlig bare ut på man erstatter bla. pasta, poteter, ris og brød med masse grønnskaker! Hva er galt med det? Man tar ikke skade av å ikke spise karbo. Eneste som kan gå feil er at hun ikke spiser nok fett. Da vil hun gå ned i vekt, så moren hennes må passe på dette. Ellers er dette en super måte å faktisk leve sundt på. Smart jente... Leste du det jeg skrev?
sequin Skrevet 6. juni 2011 Forfatter #15 Skrevet 6. juni 2011 Kan folk holde seg til det jeg spør om?
Potteplanten Skrevet 6. juni 2011 #16 Skrevet 6. juni 2011 Leste du det jeg skrev? Hvorfor er dette skummelt..? Hvis det er det du mente..
Mystique X Skrevet 6. juni 2011 #17 Skrevet 6. juni 2011 Jeg synes 16 år er en fin alder å starte med sånt på, hvis d er en sunn diett selvfølgelig. D kan virke negativt, men min erfaring er at å holde oversikt og loggføring er en fin ting. Med en slik plan hvor alle aktiviteter og måltids er skrevet ned og har oversikt, fører d til at man vanskeligere faller ut av planen. Om man faller ut så er d mye lettere å hente seg inn igjen. Du ser resultatene dine på kort og lang sikt, og bli mer motivert. Hvis man ikke har gått ned kan man ifølge planen se hvor d har slått feil. (fx hvis en sjokolae ble sneket inn så ser man at d er derfor, og tror ikke at planen er mislyktes.) Personlig så bruker jeg plan til alle slags aktiviter jeg gjør, skole, trening, hobby osv. D gjør at jeg raskere og jeg vil si med garanti at jeg når målet mitt. Og jeg setter en liten stjerne for hver uke som jeg har nådd målet mitt, da ser jeg hvor flink jeg er, og d er en fin selvtillits booster. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #18 Skrevet 6. juni 2011 Lavkarbo er bullshit, det er laget for late mennesker som ikke makter å spise variert og ikke være usunn hver eneste dag. Disse menneskene klarer heller ikke å trene, og tyr da til lavkarbo istedet for å SPISE SUNT og TRENE JEVNLIG. Hun er 16, kroppen hennes endrer seg masse og det er mye bedre for henne å trene jevnlig, samt ha et sunt kosthold hvor brus/godteri etc er noe man unner seg en dag i uka. 3
pantora Skrevet 6. juni 2011 #19 Skrevet 6. juni 2011 Kan folk holde seg til det jeg spør om? Hehe.. Not very likely.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå