AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Ja, jeg vil gjerne lese en skikkelig rørende, dyp og bra bok som kan forandre noe ved en selv eller hvordan en tenker om livet. En bok som får en til å reflektere. Jeg har bla. lest maskeblomstfamilien, naiv. super, bienes hemmelige liv, alkymisten, veronika vil dø, sahir og drageløperen, men jeg trenger en bok som rører dypere enn det disse har gjort, er det noen som kan komme med forslag? Takk:)
Djungelvrål Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 En bok som heter engler av nylon eller nylonengler. Handler om ei som får barn men som ikke eier morsfølelse. Den er dyp og hjerteskjærende trist. Å ro uten årer. Ei som får ALS, en skdom som gjør deg sakte men sikkert lam. Hu skriver dagbok fra den dagen hun får diagnoen og til hu dør. Veldig bra. Disse bøkene er blandt de beste jeg har lest.
Sheherasade Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Shantaram! Kanskje den beste boken jeg noensinne har lest. 1
Gjest Hannee Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 The Road, helt fantastisk og tankevekkende. Da tenker du nytt på livet.
seleneluna Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Ja, shantaram er veldig god! Men sånn ellers, jeg vet ikke helt hva du liker. Jeg leser mye norsk litteratur. Hamsund er evig fantastisk! Der får du dypt romantiske fortellinger og mye mye humor. Jeg blir sittende å analysere og tolke leeenge etterpå. Jenny av Sigrid Undset er også helt nydelig. 1
Sheherasade Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Hva handler den om? "It took me a long time and most of the world to learn what I know about love and fate and the choices we make, but the heart of it came to me in an instant, while I was chained to a wall and being tortured." So begins this epic, mesmerizing first novel set in the underworld of contemporary Bombay. Shantaram is narrated by Lin, an escaped convict with a false passport who flees maximum security prison in Australia for the teeming streets of a city where he can disappear. Accompanied by his guide and faithful friend, Prabaker, the two enter Bombay's hidden society of beggars and gangsters, prostitutes and holy men, soldiers and actors, and Indians and exiles from other countries, who seek in this remarkable place what they cannot find elsewhere. As a hunted man without a home, family, or identity, Lin searches for love and meaning while running a clinic in one of the city's poorest slums, and serving his apprenticeship in the dark arts of the Bombay mafia. The search leads him to war, prison torture, murder, and a series of enigmatic and bloody betrayals. The keys to unlock the mysteries and intrigues that bind Lin are held by two people. The first is Khader Khan: mafia godfather, criminal-philosopher-saint, and mentor to Lin in the underworld of the Golden City. The second is Karla: elusive, dangerous, and beautiful, whose passions are driven by secrets that torment her and yet give her a terrible power. Burning slums and five-star hotels, romantic love and prison agonies, criminal wars and Bollywood films, spiritual gurus and mujaheddin guerrillas---this huge novel has the world of human experience in its reach, and a passionate love for India at its heart. Based on the life of the author, it is by any measure the debut of an extraordinary voice in literature. Og det "verste" er at mye av dette er ganske så selvbiografisk fra forfatterens side.
Sheherasade Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Ellers er noen av mine andre favoritter "Pillars of the Earth" av Ken Follet (Vet ikke tittelen på norsk, men den er veldig kjent) og "En lykkens datter" av Isabel Allende. Nåvel. De er kanskje ikke så filosifiske, sånn sett. Men man kan trekke noen lærdommer fra dem, som å leve etter visse prinsipper og våge å ta sjanser, osv. (Ikke så glad i norske bøker, som du sikkert skjønner...) Endret 5. juni 2011 av Sheherasade
Sheherasade Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Dobbelpost Endret 5. juni 2011 av Sheherasade
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Tirsdager med Morrie, mener forfatteren heter Mich Albom, handler om en student som mange år sendere møter igjen sin dødssyke professor og snakker med han om livet. Sann historie som vikrelig endret min tankemåte. Tynn liten sak på 150 sider eller så, men vikrelig verdt å lese. Tilværelsens uutholdelige letthet av Milan Kundera. En av de absolutt best bøker jeg noen gang har lest, og en bok jeg stadig vender tilbake til når det er snakk om valg og refleksjoner i livet! Han skriver så utrolig godt om det å ta valg i livet, hva er best av letthet og tyngde? ofte ikke det man skulle tro. Hvor godt kan man egentlig kjenne et menneske og hvor godt kan man egentlig kjenne seg selv? Handlingen finner sted under den russiske okkupasjonen av tjekkoslovakia på slutten av 60-tallet, med et trekantdrama og en kjerlighetshistorie klærer Kundera og filosofere over viktige momenter i et hvert liv. Boken oppfattes av en del som tung og vanskelig, men jeg elsket den fra første gang jeg leste den, og har lest den igjen flere ganger siden, men like stor beundring hver gang. Anbefales!!
Gjest nese Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Modellen av LSC Krysantemum av Christiansen Av Paul Auster: Leviathan, The Book of Illusions Av Soveig Rusten Moen - Bløffmakeren. Og så Doppler sjølsagt. Hermann Hesse http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=121065 Endret 5. juni 2011 av nese
lurine Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Tilværelsens uutholdelige letthet av Milan Kundera. En av de absolutt best bøker jeg noen gang har lest, og en bok jeg stadig vender tilbake til når det er snakk om valg og refleksjoner i livet! Morsomt. Holder på med den for tredje gang. Jeg googler for harde livet, men klarer ikke å finne ut om den er oversatt til norsk - Eutanasia di un amore av Giorgio Saviane. Hos meg har den enda høyere status enn den over. Gjorde uutslettelig inntrykk på meg første gang jeg leste den, da tenåring, og blir bare bedre for hver gang - man tenker store tanker underveis i den boken.
Xaphan Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Eat Pray Love og Regines bok gjorde sterkt inntrykk på meg og fikk meg til å tenke og reflektere mye.
Benedicte22 Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Men tankene mine får du aldri - Sverre Asmervik
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. juni 2011 #16 Skrevet 6. juni 2011 "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" av Mark Haddon. Den er så enkel og så sår. Fortellingen skjer gjennom en ung gutt som mangler evnen til å lese folks ansiktsuttrykk samt skjønne ironi osv. "Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" av Jan Wiese. Noe av det vakreste jeg har lest "Alle mine triste horer" av Gabriel García Márquez. Mange tanker om livet. Handler om en eldre herremann i Sør-Amerika. "Harens år" av Arto Paasilina. Den er bare så søt. En mann, som bare gir blaffen i alt og reiser rundt på måfå med en hare. "Engel på det syvende trinn" av Frank McCourt. Begynner nesten å grine av bare å tenke på boka. Er delvis selvbiografisk bok om fattigdommen i Irland. Hvorpå forfatteren klarer å få deg igjennom den værste elendighet med en smil om munnen. En vakker bok. 1
FrøkenJosefine Skrevet 6. juni 2011 #17 Skrevet 6. juni 2011 Senor pellegrino av Cecilia Samartin Historier om sårbarhet er en samling historier fra modum bad traumeavd. Øya av Victoria Heslop og mange av de tidligere Paulo Coelho.. (Elleve minutter, ved elven piedra satt jeg og gråt, Djevelen og frøken Prym
KikiEco Skrevet 6. juni 2011 #18 Skrevet 6. juni 2011 The Road, helt fantastisk og tankevekkende. Da tenker du nytt på livet. Kunne ikke ha vært mer enig!
Dragonfly84 Skrevet 6. juni 2011 #19 Skrevet 6. juni 2011 Milan Kundera - to som ikke er nevnt er Immortality og Identity, de er sånne som du kan lese fem sider av og så reflektere over og tenke på resten av dagen The Secret Of Lost Things av Sheridan Hay er en slags "finne seg sjæl"-bok om en attenåring som flytter til New York og begynner å jobbe i en veldig spesiell bokhandel. En bok jeg har lært mye av. Ellers likte jeg godt Mot Nordavinden av Glattauer, men den er ikke like dyp kanskje. En ordentlig bra bok der mange forskjellige typer liv blir beskrevet; menn, kvinner, hester, overklassen, arbeiderklassen, militærfolk, bønder - er Anna Karenina. VELDIG bra bok.
Fanderay Skrevet 6. juni 2011 #20 Skrevet 6. juni 2011 Jeg vil anbefale enda en bok av Mitch Albom, nemlig The Five People You Meet in Heaven. fra amazon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå