Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er andre tråder om feriepenger, men jeg finner ingen tråder som svarer mitt spørsmål.

Saken er at jeg har vært ansatt i 3 år, så jeg får feriepenger i år. Men fra februar i år ble jeg tilkallingsvakt, og har egentlig ingen vakter lengre.

Så jeg lurer litt på dette med ferie. Siden jeg har "ferie" fra denne arbeidsplassen hele tiden, skal jeg da ta ut ferie? Blir det endringer i feriepengene da? Hvordan fungerer det der?

Dette er kanskje dumme spørsmål, men jeg må ha svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg mener det er sånn at når du ikke går i en prosentmessig stilling, men er ringevikar etc. så kan du ikke pålegges ferie. Du kan derfor helt fint bestemme deg for at du skal ha ferie, men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg det. Så da får du utbetalt dine feriepenger ved vanlig lønningsdato. Dersom du som ringevikar velger å ta ferie, blir det bare som ulønnet fri. Så ingen påvirkning på feriepengene dine, bare på lønnsutbetaling.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen endringer, i alle fall ikke inneværende år.

Feriepengene regnes ut av feriepengegrunnlaget fra forrige kalenderår, så er helt uavhengig av dette årets inntekt og stillingstype/prosent. Dog vil årets feriepengegrunnlag muligens endre seg og så utslag i feriepengene du mottar neste år.

Skrevet

Feriepenger er en opptjent rettighet. Du kan se den på fjorårets lønns- og trekkoppgave under "Feriepengegrunnlag". Dette skal du ha en prosentsats av, uavhengig av om du jobber eller ikke inneværende år. Og du vil nok få det utbetalt samtidig som de andre på jobben.

Dersom du jobber/tjener vesentlig mindre i år enn i fjor, kan du vurdere et skattetrekk på feriepengene for å unngå baksmell neste år. Men tjener du omtrent det samme i år som i fjor, er det bare å motta skattefri utbetaling og nyte :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...