Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikkje rekna for ganske grunnleggjande i god folkeskikk at gamle folk som er skrøpelege til beins skal få sitje på bussen? Fekk nesten sjokk idag - kom nesten sist inn på ein fullstappa buss, og måtte dermed stå. Ikkje noko problem. Men rett før meg gjekk ei dame i 70-åra på - og ho måtte òg stå. Bussen var full av skuleelevar (vgs.), denne dama stod midt imellom ein gjeng av dei og 'skjaga', og hadde tydelege problem med å halde balansen. Eg kan garantere for at desse ungdomane såg det, men ingen letta rumpa si opp frå setet av den grunn... Kva er det som skjer? Har me ingen respekt for eldre lenger? Kanskje ingen respekt for andre i det heile tatt? Eigentleg er eg glad i tenåringar, og vert sint når ein snakkar om 'ungdommen' som eit slags skjellsord. Men dette... :-?

(Det høyrer òg med til historia at då dama skulle av bussen, og måtte trenge seg mellom masse folk for å kome seg ut, sat kommentarane laust om 'elendige kjerringer' og sånn... (det var nemleg nokon som kanskje ikkje kom til å nå Home and Away viss det tok så lang tid...) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke respekt for frekke gamle folk, men er det en som ser skrøplig ut bytter jeg alltid vekk plassen min. Tror slikt er viktig å innprente hos barn (og selv være et godt eksempel) fra de er små.

Skrevet

Helt enig - det virker som folk ikke skjønner at de må reise seg. Selv reiser jeg meg hele tiden for folk - prøver i hvert fall å være flink...

Skrevet
Helt enig - det virker som folk ikke skjønner at de må reise seg. Selv reiser jeg meg hele tiden for folk - prøver i hvert fall å være flink...

Jeg også! Og så føler man seg så flink da...

Skrevet

Neste gang, så si i fra til en av dem som ser friske nok til å stå da!

Da blir folk som regel så flaue at de reiser seg. Funker spesielt på dresskledde menn i 40-års alderen som heller ikke gidder reise seg for skrøpelige personer.

:)

Skrevet
Neste gang, så si i fra til en av dem som ser friske nok til å stå da!

Da blir folk som regel så flaue at de reiser seg. Funker spesielt på dresskledde menn i 40-års alderen som heller ikke gidder reise seg for skrøpelige personer.

:)

...men det var ikkje nokon av den typen der, som eg såg... Dei var nok 16-17 dei fleste... (i alle fall av dei som sat rundt der). Og eg meinar uansett at dei burde ha vit til å gjere det av seg sjøl. Kan òg følast ubehageleg for den eldre dama viss eg 'skaffar' henne ein plass frå ei motvillig sjel...

Elles så skjønar eg poenget ditt - endå betre kan det virke viss du henvender deg til den gamle og skrøpelege og seier 'Hm, her er visst alle dårlege til beins' eller noko sånn...

Skrevet

...men det var ikkje nokon av den typen der, som eg såg... Dei var nok 16-17 dei fleste... (i alle fall av dei som sat rundt der). Og eg meinar uansett at dei burde ha vit til å gjere det av seg sjøl. Kan òg følast ubehageleg for den eldre dama viss eg 'skaffar' henne ein plass frå ei motvillig sjel...

Elles så skjønar eg poenget ditt - endå betre kan det virke viss du henvender deg til den gamle og skrøpelege og seier 'Hm, her er visst alle dårlege til beins' eller noko sånn...

Man kan jo si i fra til ungdom også, det er ikke alle som er frekke "med vilje", bare litt uoppmerksomme. Tror bare en gammel, skrøpelig sjel syns det er greit at noen tar ordet for dem, jeg, og skaffer dem ett sted å sitte.

Hvis man sier kjempehøyt "Hm, her er visst..." så tror jeg endel ungdommer enten ikke vil ta hintet eller synes du bare er treig. :blunke:

Men ellers er jeg enig i at de burde ha vett nok til å skjønne det selv.

Skrevet

Tenåringer er utrolig uselvstendige! Hva gjengen synes er mye viktigere enn hva gamlinger på over tjue synes.

Å reise seg, som den eneste av gjengen, betyr at da VISES en.

Det blir en slags protest mot de andre. Og det er FLAUT! Det var helt sikkert flere av tenåringene som så den eldre damen, og hadde lyst til å reise seg. Istedet satte de på seg "bermeansiktet," dette utilnærmelige

"couldn´t care less"-uttrykket som får dem til å føle seg som en av de andre.

Jeg tror det kan komme av at de har bare hverandre å lære oppførsel av.

Ihvertfall de som teller mest i gjengen, de som leder an. Om noen sjeler av dem har lært hjemmefra at de skal reise seg for skrøpelige, og hjelpe å løfte barnevogner om bord, så drukner den lærdommen i de sterkes dominans.

Dette er INGEN unnskyldning. Men en forklaring. Ungdommer må få lære seg selvstendighet. Å tørre å ta egne avgjørelser. Jeg vet ikke hvordan en skal få dette til, for det er tung materie. Men jeg ønsker at det kunne gå an.

Skrevet

Det er masse rare folk i verden. Synes det er en selvfølge å reise seg når man ser at noen har større behov for plassen enn en selv. Har mya erfaring med buss.

Er dårlig til beins, og går store dler av året på krykker. Har faktisk opplevd å måtte stå mens jeg holdt krykkene i hånden. Det er ikke bare eldre som vises dårlig respekt, synes enkelte er lite obsevante og lite villig til å ta hensyn. Ikke alltid lett å være handicapet heller...

De fleste tasr hensyn, men enkelte er korttenkte.

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg synes også det er litt synd at de fleste unge norske nå ser ut til å være helt fremmede for tanken om at eldre faktisk kan ha noe å gi.

Synes det er trist å se (høre) dem bli "føyset bort" som gamle og ubrukelige - de sitter faktisk på en masse erfaring og livskunnskap, som ikke vi yngre gjør.

Verdt å tenke på, spør du meg.

:litt irritert:

Skrevet

Åh - så samd med deg lekeball! Eg trur me har vorte eit litt for 'effektivt' samfunn. Dei som ikkje kan gå så fort, som ikkje høyrer så godt, som ikkje skjønar engelsk og som faktisk meinar at det finst ting som var betre før dataalderen - dei er rett og slett avleggs. Og dei hindrar effektiviteten!

Sinnssjuk tankegong når ein skriv det sånn, men trur faktisk det er litt realisme i det...

Dei eldre sit på kompetanse, erfaringar og visdom som me unge aldri kan måle oss med. Kjempeviktig at me tek oss tid til å lytte til dei!

Synst barnehagar og skuleklassar burde bli flinkare til å nytte seg av dei eldre i nærområdet! Hugsar enno ein dag tidleg på barneskulen, då var det mange eldre på skulen for å fortelje og demonstrere korleis ein levde då dei var born - det var kjempespanande! (Sidan eg hugsar det enno, må det jo har gjort eit sterkt inntrykk...) Menn på 70-80 lærte oss å bøte garn og viste oss skulebøkene sine! Og så fekk me spinne vårt eige garn, med kyndig hjelp av Olga på snart 90... Jepp - trur absolutt det er ein veg å gå...!

Glitterchick: Den 'hintinga' var meir berekna på dei 40-åringane veit du... :wink: Elles trur eg nok Emeraldine er inne på noko svært sentralt - kva ville kompisen sagt når ein kom av bussen, viss ein hadde REIST seg inne på bussen? Difor er det vel generelle haldningar som må jobbast med, tenkjer eg...

Skrevet

Det er vel ganske normalt å reise seg for eldre folk på bussen er det ikke det??..Men så er det jo ikke alle eldre folk som har lyst til at du skal tilby dem plassen din "neida,jeg er så sprek at!".Og når det ender med at du nesten blir skjelt ut for å være hjelpsom(har faktisk hendt en gang...) så hva gjør du..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...