Gå til innhold

Hvordan underholde en gutt på 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en sønn på 1,5 år som er veldig aktiv. Frem til han ble 18 mnd var han veldig rolig og lekte som regel alene med sine leker, men nå er lekene helt uinteressange og ingenting som er morsomt å gjøre. Han går 50 % i barnehage, og der STORtrives han. Liker også å leke ute her, men det er ikke det samme, for mammaen er litt kjedelig. Er i allfall slik jeg føler det. Han har ikke kontakt eller ett forhold til pappaen sin, så dagene er vi sammen hele tiden. Når han er hos andre, enten mormor, farmor, helsestasjon eller lignende leker han hele tiden, men hjemme hos oss, går han bare rundt og "maser". Er utrolig slitsomt å ha en 1 åring i buksekanten, skal alltid bæres rundt og "klatre" på meg. Jeg har andre ting å gjøre, sånn som å holde rent i hus, lage mat og diverse ( det vet dere alt om ).

Får nesten litt dårlig samvittighet og føler meg litt som en amatør når det gjelder mammarollen når jeg sier dette, meg jeg er helt utslitt om kveldene. Jeg er som sagt helt alene med han, har ikke familie rundt meg, de bor mange timer unna. Har prøvd det meste av aktiviteter, men han vil bare ikke. Skal bare henge på meg døgnet rundt, og dette blir litt for mye. Ikke får jeg gå til kjøkkenet uten at han hyler og skriker etter meg, ikke får jeg støvsuge, sitte alene i sofaen, gå på do, sminke meg eller noe.

Noen som har tips til dette eller noen som har opplevd noe lignende? Jeg trenger i allfall hjelp. :trist:

Endret av ungmamma
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

sett han 100% i en barnehage?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å finne en i en liknende situasjon i nærområdet som du kan arrangere "play-dates" med? Ut på lekeplassen og leke? Ellers er nok 100% barnehage ikke dumt om du har mulighet til det. Du får vel barnehagen dekket dersom du er alenemor?

Tror kanskje du ville fått flere gode svar om du skrev det på forumet for "barn og familie" :)

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Han skal være 100 % i barnehage fra høsten av :-)

Skrevet

Jeg føler også at det blir litt feil at svaret skal være " plasser han i barnehage". Det må vel være ett eller annet å gjøre for å underholde en 1 åring?

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel barnehagen dekket dersom du er alenemor?

Nei, det er inntekten som bestemmer det.

Tjener man over 6G får man ingen støtte.

Tjener man like under 6G, får man kun litt symbolsk.

Skrevet
:jepp: Får ikke dekket så mye, og siden jeg alikavel er hjemme om dagene frem til høsten, kan jeg ha han her med meg
Skrevet

Syes det der høres ut som helt normal oppførsel som gjerne kan dukke opp i den alderen der jeg da...

Det går over...

Lek og aktiviser som du bruker å gjøre; les bøker, bak, osv..

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er inntekten som bestemmer det.

Tjener man over 6G får man ingen støtte.

Tjener man like under 6G, får man kun litt symbolsk.

ah :) ok, da har jeg lært noe i dag jeg også :)

Nervøen min på 14 mnd trives veldig godt når han får gjøre noe, kan være alt fra å få sin egen "haug" med klær han kan legge sammen mens mammaen legger sammen klær. Rydde lekene sine oppi en eske mens mamma rydder. Hvis du klarer å få barnet med på noen av de tingene får du kanskje gjort mer hjemme? Fysisk aktivitet av et eller annet slag er nok stikkordet :)

• Liker 1
Skrevet

Dette gjør du sikkert allerede, men det kan være lurt å hele tiden snakke med ham, fortelle hva som skal skje, f.eks. fortelle at nå må du få gå på do alene og han må vente litt. Nå er jeg ikke tilhenger av å bruke TV/video som barnevakt i stor skala, men en halvannetåring har jo virkelig glede av serier som Drømmehagen, Teletubbies og lignende som er spesialtilpasset aldersgruppen. Dette er ting dere kan se sammen og snakke om, og i mindre skala kan han jo få se på sånt dersom du har behov for å vaske et gulv eller ta en kjapp dusj.

Ellers kan der være lurt å planlegge dagene litt, slik at hjemme hos deg ikke bare blir "på vent" til det morsomme som skjer i barnehagen, men at du planlegger en hyggelig ting dere kan gjøre sammen når dere er hjemme, for eksempel gå og mate ender i en park, bake boller (selv så små synes det er moro å bake og ikke minst grise med deigen), dra til vannet og kaste stein/leke med spann og spade i sanden, kjøre båt eller gå tur i skogen). Trenger ikke å ta lang tid, kanskje bare en time, men da får han en opplevelse av at det skjer noe og at dere gjør noe sammen.

Det kan jo også hende at han har behov for andre, mer utfordrende leker, og at han er i ferd med å vokse ifra de han har.

Men for all del, jeg kjenner meg igjen og forstår den frustrasjonen du har!

Skrevet

Skal bare henge på meg døgnet rundt, og dette blir litt for mye. Ikke får jeg gå til kjøkkenet uten at han hyler og skriker etter meg, ikke får jeg støvsuge, sitte alene i sofaen, gå på do, sminke meg eller noe.

Det der hørtes i grunnen fullstendig normalt ut.

Min jente har først nå ved 2,5 års alder begynt å leke litt for seg selv på rommet o.l. Og f.eks se litt på barnetv mens jeg kan gjøre noe annet. Før det har hun bare diltet etter meg. Private dobesøk har jeg heller ikke fått for mange av nei ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har andre ting å gjøre, sånn som å holde rent i hus, lage mat og diverse ( det vet dere alt om ).

du er nødt å inkludere han i dette . Du kan ikke forvente at en 1,5 åring skal leke så mye alene og underholde seg selv.

• Liker 1
Skrevet

du er nødt å inkludere han i dette . Du kan ikke forvente at en 1,5 åring skal leke så mye alene og underholde seg selv.

Det er ikke slik at jeg forventer at han skal sitte rolig å leke alene. Virkelig ikke. Vi er ofte ute, han "hjelper meg" med å støvsuge, han kan se litt tv og slike ting, men i det siste får jeg ikke flytte meg en cm uten at han roper og hyler etter meg. Som sagt forventer jeg ingenting av en 1 åring, men skulle bare ønske. Det er slik det er. Skulle bare ønske jeg kunne være mere kreativ når det gjelder å finne på ting med han. Det er der "spørsmålet" mitt kommer frem. Hvordan kan jeg aktivisere han mere?

Tusen takk for svar, det hjelper ei ung fortvila mor :-)

Skrevet

Tips til aktiviteter:

Tegning

maling

Klipping

Lese bøker

Bake

Vaske grønnsaker til middagen

Såpebobler

Play-dogh/trolldeig

Plante frø - vanne blomster

Plukker steiner/blomster

Gå tur (han går selv, ikke sitte i vogna)

Skrevet

Velkommen til mammarollen :tommelsmil:

Dette er HELT normalt. Barna oppfører seg annerledes mot andre enn deg. Man er ALDRI alene lenger! De 2 minste barna mine er det under 2 år mellom, og jeg har aldri alenetid, til og med på do har jeg selskap. Begge barna vil helst bæres også.

Ja, det er kjempeslitsomt, men jeg har erfart nå at å legge seg ned på gulvet sammen med ungene er populært. Være med i leken, bygge klosser, være klatrestativ for dem etc..

Husk at dette er en fase! etterhvert blir de mer selvstendige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...