Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å gå i gang med trening denne sommeren, og har ikke konidsjon til at jeg klarer å jogge ute enda, eller holde et "anstendig" tempo på treningssenter. Kunne neppe jogget noe særlig mer enn 3-400 meter. Føler meg litt som en pesende damveivals som stomper avgårde ute "blant folk". :fnise:

Tenker derfor at det å kunne trene innenfor hjemmets fire vegger vil passe meg best, og vil derfor kjøpe en trimsykkel som jeg kan trene opp kondisen med, slik at jeg kan gå over til litt jogging etter hvert også. Men ser mange ikke anbefaler slike sykler på nett. Vil de overhodet ikke duge til formålet?

Jeg tenker å bruke mellom 1000 og 1500 på sykkelen. Har prøvd spinningsykkel på treningssenter, men synes den var ubehagelig å sitte på, og at jeg ikke hadde så god kontroll. En ellipsemaskin vil nok ta for stor plass, og sprenge budsjettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse masse sykler på finn.no. Kjøp en som måler distanse og tempo, det er litt mer motiverende enn en som ikke forteller deg noen ting :)

Skrevet

Helt noe annet av hva du spør om men: jeg var i knall god form på sykkelen, både landevei, spinning og treningssykkel innendørs, men elendig form når jeg gikk/logga ute. Så du blir ikke i "jogge form" av å sykle :) men det er god trening da! Hva med å begynne med å gå raske turer, for så å jogge mellom lyktestolper feks, hvis målet ditt er å jogge til slutt? :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Har prøvd et par-tre ganger å gå lange turer, korte, raske turer, osv. Men det varer aldri lenge, og finner ikke motivasjonen til å få meg utendørs. Kondisen suger mildt sagt. Tror derfor at jeg må prøve å bedre kondisen litt, og etter å ha fått et slags "grunnlag" å bygge på, kanskje kombinere dette med lette, korte joggeturer.

Og takk for tips om distansemåler, det er sikkert en artig funksjon som kan være litt motiverende. Er det vanlig at slike sykler har pulsmåler også, type slik tredemøller har på "håndtakene"?

Skrevet

Redbull har rett, eneste måten du blir bedre til å jogge på er.... å jogge :P dessverre! Jeg selv er MYE bedre på romaskin, sykkel og ellipsemaskin enn jeg er til å jogge, hehe..

Skrevet

Da ville jeg heller kjøpt crosstrainer. Det er hvertfall litt like bevegelser som jogging :)

AnonymBruker
Skrevet

Er man i god form på sykkel, så klarer man også å jogge! Bevegelsene og muskelbruken kan nok føles litt uvant da, men med sykling får man trent opp både kondisjon og muskler, og det er selvsagt til hjelp når man en dag finner ut at man skal prøve å jogge... Er det jogging man satser på vil det selvfølgelig være best å trene det også, men i starten så kan det være fint å sykle for å komme i litt bedre form først.

Selv har jeg stort sett trent på sykkelsetet etter at jeg hadde løperkne-skade for 3-4 år siden. Jeg har prøvd noen joggeturer det siste året, og det har gått veldig bra, så jeg tror nok jeg har lagt et fint grunnlag med sykkeltreningen!

Skrevet

Etter en større kneoperasjon (protese) kjøpte jeg sykkel til bruk i heimen. Trente systematisk i mange måneder og det er ikke tvil om at kondisen ble forbedret, fikk bedre muskulatur og fikk et godt grunnlag for fysisk aktivitet utendørs. Kan ikke jogge pga proteser i begge knær - men går fort, - og lange oppoverbakker som før var umulig er nå som en lek.

Du kommer uansett i bedre form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...