AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Hvis man er vikar for en person som har en høyere stilling enn deg, med andre ansvarsoppgaver enn din opprinnelige stilling; har man da krav på lønnen til denne personen? Er dette lovgitt noe sted?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Du har ikke rett på lønnen til den andre, men du har rett på en lønn etter din egen kompetanse. Er du lærervikar, og er selv ufaglært, får du lønn som ufaglært selv om den du er vikar for er for eksempel adjunkt eller lektor.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Hos oss får man tillegg når man fungerer for noen i høyere stilling. I praksis betyr det at småsjefene får høyere lønn når de vikarierer for det større sjefene. Mens vi vanlige arbeidere ikke får noe ekstra om vi må lære opp småsjefene eller ta over deres oppgaver når de løper avgårde til møter og seminarer. :gjeiper:
Gjest navnelapp Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 I staten får du eit såkalla fungeringstillegg når du fungerer i stillinga til ein som er betre lønna enn deg, dersom det er for meir enn fem dagar.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Er snakk om et vikariat som er på ca et halvt år. Ikke en dag eller to.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Du har ikke rett på lønnen til den andre, men du har rett på en lønn etter din egen kompetanse. Er du lærervikar, og er selv ufaglært, får du lønn som ufaglært selv om den du er vikar for er for eksempel adjunkt eller lektor. Jeg har utdanning. La oss si at jeg er lærer, men er vikar for inspektøren på skolen i et halvt år. Har jeg da krav på lønnen til inspektøren?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har utdanning. La oss si at jeg er lærer, men er vikar for inspektøren på skolen i et halvt år. Har jeg da krav på lønnen til inspektøren? Du har da krav på en høyere lønn, men du har fortsatt ikke krav på inspektøren sin lønn for det går på hans kompetanse, utdannelse og ansiennitet. Du får lønn for din egen, men høyere enn din vanlige lønn. Har du 4 års ansiennitet, får du ikke plutselig 16 om det er det inspektøren har.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Du har da krav på en høyere lønn, men du har fortsatt ikke krav på inspektøren sin lønn for det går på hans kompetanse, utdannelse og ansiennitet. Du får lønn for din egen, men høyere enn din vanlige lønn. Har du 4 års ansiennitet, får du ikke plutselig 16 om det er det inspektøren har. Det forstår jeg så klart. Men jeg har vel rett på den lønnen som "inspektøren" har som startlønn? Snakker ikke om ansiennitet, men om den lønnen til nettopp den stillingen. Litt rotete forklart, men håper dere skjønner.
Glitnir Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Det forstår jeg så klart. Men jeg har vel rett på den lønnen som "inspektøren" har som startlønn? Snakker ikke om ansiennitet, men om den lønnen til nettopp den stillingen. Litt rotete forklart, men håper dere skjønner. Det er ingenting lovbestemt rundt dette, så da er spørsmålet om din tariffavtale sier noe om spørsmålet. For eksempel når det gjelder KS-avtalene (kommunene utenom Oslo), har de følgende bestemmelse om dette i HTA § 13:(kilde) § 13 Stedfortredertjeneste/konstituering 13.1 Plikt til å utføre stedfortredertjeneste Enhver arbeidstaker plikter å utføre stedfortredertjeneste. 13.2 Stedfortredertjeneste i høyere lønnet stilling Ved pålagt stedfortredertjeneste i høyere lønnet stilling for en periode ut over en uke sammenhengende, utbetales den høyere lønnede stillings lønn fra første dag når vedkommende overtar stillingens fulle arbeids- og ansvarsområde. Ved beordring til høyere lønnet stilling, men hvor vedkommende ikke utfører alle de arbeidsoppgaver eller er pålagt hele det ansvar som er tillagt stillingen, kan det etter drøftinger med tillitsvalgte avtales en passende godtgjøring. 13.3 Ferie/ferievikariat Stedfortredertillegg gis ikke for ferievikariat ved avvikling av den lovfestede ferie. Rett til stedfortredergodtgjøring opptjenes heller ikke ved slikt vikariat. 13.4 Konstituering Ved konstituering (midlertidig tilsetting) i høyere lønnet stilling utbetales fra første tjenestedag slik lønn som vedkommende ville fått ved opprykk til stillingen. Når det er på det rene at en stilling vil bli stående ledig ut over 1 måned pga. sykdom, permisjon e.l., foretas som hovedregel konstituering i stillingen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Nei, så vidt jeg vet er ikke dette lovbestemt noe sted. Det må bli noe du og overordnet blir enige om når du tilbys dette vikariatet. Vil tro det er nokså normalt at man godtgjøres ekstra i vikariatet, men altså ikke noe som er bestemt med lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå