AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Del Skrevet 5. juni 2011 Kusinen min og jeg arvet en hytte sammen fra vår felles bestemor. Denne hytta står på andre kanten av landet i forhold til hvor jeg bor, så det er for min del uaktuelt å bruke den jevnlig. Når jeg er på den kanten av landet ca. en gang i året er det for å treffe nær familie og venner, og da er ikke hytta et sted jeg ønsker å tilbringe tid. Hytta i seg selv er nok verdt rundt 400.000 kr når jeg sammenligner med tilsvarende i samme område. I tillegg følger det med en eiendom på ca. 100 mål. Jeg aner ikke verdien av dette. Eiendommen er i et område som er regulert for gårdsdrift, men jorda har ligget brakk i minst 20 år. Stedet er preget av fraflytting, så sjansen for at noen vil drive gård der igjen er minimal. Jeg tenker at en dag blir nok området frigjort for enten hyttetomter eller muligens campingplass. Hytta og eiendommen ligger idyllisk til ved sjøen, bare et par kilometer fra E6. Så for dem som tilhører området er dette et attraktivt sted med mange muligheter for framtida. Jeg ønsker å selge min del av hytta siden jeg likevel ikke bruker den. Kusinen min har tilbudt meg 100.000 for å kjøpe meg ut, og det synes jeg er uaktuelt. Hun ønsker ikke å selge hytta på det åpne markedet fordi hun bruker den litt, og det respekterer jeg. Den er jo også en gave fra vår bestemor, så jeg skjønner at det ikke er så lett å kvitte seg med den. I mellomtiden må hytta vedlikeholdes. Strøm må betales hele året for at vannrørene ikke skal fryse, og forsikringa må også betales. Jeg vet ikke hva dette kommer på pr år, og jeg har sagt til min kusine at hun må gi meg beskjed om hva min del av dette er. Hun skiftet samtaleemne da vi pratet om dette, så jeg fikk ikke noen forståelse for hva vi egentlig har blitt enige om. Hun er den som får disse regningene, men hun har aldri bedt om penger fra meg til å dekke min del. Jeg har heller ikke presset på pga dette. Nå har det oppstått en konflikt mellom meg og henne knyttet til det at jeg nekter å la henne kjøpe hytta og eiendommen for 100.000 kr. Hun synes jeg er vanskelig. Dette har gjort at vi nå ikke akkurat er på talefot. Og jeg lurer på om jeg en dag får en stor regning fra henne for strøm/forsikring som jeg ikke har betalt. Det jeg lurer på er: Hvilke rettigheter har hun og jeg i dette tilfellet? Hva er normal praksis? Hun er den som bruker hytta, så en del av meg tenker at det er greit at hun betaler strøm og forsikring. Men så eier jo jeg halve hytta, så da burde jeg være med på å betale. Samtidig så vet jeg jo ikke hva jeg skal betale, og jeg har svært lite lyst til å ta kontakt med henne slik tingene er nå. I tillegg har jeg veldig stram økonomi akkurat nå, så jeg synes det er godt å slippe hver ekstra lille utgift jeg kan. Moralsk sett burde jeg insistere på å betale min del, men hva sier de juridiske reglene om slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 5. juni 2011 #2 Del Skrevet 5. juni 2011 Siden du ikke virker til å ha absolutt ønske om å selge hytta kan du skrive en avtale med henne vedrørende leie. Hun betaler kostnadene som påløper mot at hun får bruke hytta. Husk bare å tidsavgrense avtalen. Så kan du avgjøre med tiden om du ønsker å selge den ved å innhente takst e.l. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #3 Del Skrevet 5. juni 2011 Dere må jo bare få en takst på hytta også kjøper hun deg ut for den summen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #4 Del Skrevet 5. juni 2011 Dere må jo bare få en takst på hytta også kjøper hun deg ut for den summen. ja, du må få markedspris hvis hun skal kjøpe deg ut, 100.000 kr er altfooor lite i forhold til det hytta er verdt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 5. juni 2011 #5 Del Skrevet 5. juni 2011 Du må aldeles ikke få markedspris om hun skal kjøpe deg ut, og jeg syns egentlig ikke din kusine er så urimelig, selv om det virker billig. Dersom bestemoren deres f.eks. ønsket å holde eiendommen i familien, er det en god grunn til å selge til din kusine UNDER markedspris. Men det kan være godt for DEG å få en skikkelig taksering, og så gjøre en vurdering av hvor viktig penger kontra familieforhold og slektskap er. Ellers hadde Illuminati et godt forslag over her, syns jeg. Dersom du ikke vil selge for å få penger NÅ, altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Del Skrevet 5. juni 2011 Er det en mulighet for at eiendommen blir verdifull om noen år, som den kan bli om det blir lov å bygge på den, ville jeg valgt å leie ut min del til kusinen. Det vil si at hun betaler deg en form for leie, for at hun skal få bruksrett til hytten. Hun kan ikke bruke den som hun vil, og forlange strømpenge rol fra deg. Det er der dere to må bli enig. Ellers kan du få en takst på hytten, og be henne kjøpe deg ut når den foreligger. De fleste som arver slike ting, velger å selge etter en stund. Det vil si at kusinen din kan selge hytten rett etter hun har betalt deg ut, og hun blir den som sitte rigjen med mesteparten av arven. Har selv opplevd det i nær familie, der de gikk med på dette og laget en klausul på fem år, der han ikke skulle slege boligen, og valgte han å gjøre det skulle han dele overskuddet med resten av familien. Han solgte eiendommen rett etter klausulen gikk ut, og var den eneste som satt igjen med arv etter foreldrene. Rett og slett fordi de tenkte som Sissan9, at boligen blir da i familien. Men du kan jo lage en klausul, at skal hun selge skal hun dele noe av overskuddet med deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 6. juni 2011 #7 Del Skrevet 6. juni 2011 Enig med AB over meg, dette var gode ideer. Jeg ville ikke solgt for 100 000 under takst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 6. juni 2011 #8 Del Skrevet 6. juni 2011 Det er jo direkte frekt å forlange å få kjøpt en arvet andel for en urimelig lav pris. Dessuten vil hun måtte skatte av fordelen ved det alt for billige kjøpet. Dersom du ønsker å selge din andel må dere få eiendommen taksert, og det er bare rett og rimelig at hun betaler halvparten av den prisen takstmannen kommer fram til. Synes det AB #6 sier om en klausul/binding på noen år er veldig viktig. Dere kan også vurdere å dele av hyttetomta fra resten av eiendommen, slik at kusinen din kan kjøpe ut din andel i hytta og hyttetomta, men at dere eier resten av eiendommen sammen. Da kan dere selv velge om dere vil utvikle området med hyttetomter og dele gevinsten av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 6. juni 2011 #9 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Syns det er urimelig at ts ikke skal få arven sin. Om hun vil ha den i hytte form eller penger er opp til henne, og nå er det jo uaktuelt for ts å ha en hytte på andre siden av landet som hun har mulighet til å bruke en gang i året, og kanskje må betale masse penger i forsikring, oppussing, strøm og kommunale avgifter på. For ts kan den arven brukes langt mer fornuftig gjennom mulig oppussing av bolig eller nedbetaling av gjeld i forhold til å eie 50% av en hytte hun aldri besøker. Endret 6. juni 2011 av Serena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Del Skrevet 15. juli 2017 Hvor er den nye hyttetråden? Anonymkode: cbc1f...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Del Skrevet 15. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er den nye hyttetråden? Anonymkode: cbc1f...5ca Denne? Anonymkode: 1503d...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #12 Del Skrevet 15. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er den nye hyttetråden? Anonymkode: cbc1f...5ca Hvorfor dra frem en seks år gammel tråd for å spørre om dette og i tillegg lage en egen tråd om det. Snakk om å være intens da du... Anonymkode: 9b04b...496 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Del Skrevet 15. juli 2017 Bare glem hytten og tomten, så selger du om 50-år. Da tenker jeg den har steget litt i verdi. Pluss 100mål? Er alt med i de 100k? Aldri verden. Anonymkode: d7d74...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Del Skrevet 15. juli 2017 På Sunday, June 05, 2011 den 19.18, AnonymBruker skrev: Kusinen min og jeg arvet en hytte sammen fra vår felles bestemor. Denne hytta står på andre kanten av landet i forhold til hvor jeg bor, så det er for min del uaktuelt å bruke den jevnlig. Når jeg er på den kanten av landet ca. en gang i året er det for å treffe nær familie og venner, og da er ikke hytta et sted jeg ønsker å tilbringe tid. Hytta i seg selv er nok verdt rundt 400.000 kr når jeg sammenligner med tilsvarende i samme område. I tillegg følger det med en eiendom på ca. 100 mål. Jeg aner ikke verdien av dette. Eiendommen er i et område som er regulert for gårdsdrift, men jorda har ligget brakk i minst 20 år. Stedet er preget av fraflytting, så sjansen for at noen vil drive gård der igjen er minimal. Jeg tenker at en dag blir nok området frigjort for enten hyttetomter eller muligens campingplass. Hytta og eiendommen ligger idyllisk til ved sjøen, bare et par kilometer fra E6. Så for dem som tilhører området er dette et attraktivt sted med mange muligheter for framtida. Jeg ønsker å selge min del av hytta siden jeg likevel ikke bruker den. Kusinen min har tilbudt meg 100.000 for å kjøpe meg ut, og det synes jeg er uaktuelt. Hun ønsker ikke å selge hytta på det åpne markedet fordi hun bruker den litt, og det respekterer jeg. Den er jo også en gave fra vår bestemor, så jeg skjønner at det ikke er så lett å kvitte seg med den. I mellomtiden må hytta vedlikeholdes. Strøm må betales hele året for at vannrørene ikke skal fryse, og forsikringa må også betales. Jeg vet ikke hva dette kommer på pr år, og jeg har sagt til min kusine at hun må gi meg beskjed om hva min del av dette er. Hun skiftet samtaleemne da vi pratet om dette, så jeg fikk ikke noen forståelse for hva vi egentlig har blitt enige om. Hun er den som får disse regningene, men hun har aldri bedt om penger fra meg til å dekke min del. Jeg har heller ikke presset på pga dette. Nå har det oppstått en konflikt mellom meg og henne knyttet til det at jeg nekter å la henne kjøpe hytta og eiendommen for 100.000 kr. Hun synes jeg er vanskelig. Dette har gjort at vi nå ikke akkurat er på talefot. Og jeg lurer på om jeg en dag får en stor regning fra henne for strøm/forsikring som jeg ikke har betalt. Det jeg lurer på er: Hvilke rettigheter har hun og jeg i dette tilfellet? Hva er normal praksis? Hun er den som bruker hytta, så en del av meg tenker at det er greit at hun betaler strøm og forsikring. Men så eier jo jeg halve hytta, så da burde jeg være med på å betale. Samtidig så vet jeg jo ikke hva jeg skal betale, og jeg har svært lite lyst til å ta kontakt med henne slik tingene er nå. I tillegg har jeg veldig stram økonomi akkurat nå, så jeg synes det er godt å slippe hver ekstra lille utgift jeg kan. Moralsk sett burde jeg insistere på å betale min del, men hva sier de juridiske reglene om slikt? Hvorfor lar du henne ikke kjøpe deg ut? Betaler hun forsikring, vei, vann og eiendomsskatt i tillegg til fastdelen på strømmen lenge nok, så kan hun avskrive overtakelsen fra deg med kroner 0,,fordi hun har betalt det du skulle betalt 50 % av. Dette er i tillegg på et så komplisert nivå at du bør kontakte advokat for å ordne opp, når du ikke vil ta kontakt med henne og heller ikke vil la henne kjøpe deg ut. Men det har du gjerne helle rikke økonomi til å dekke? Anonymkode: e6046...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Del Skrevet 15. juli 2017 en annen relevant sak er hvem eiendommen er overført på i eiendomsregistrene og hva som da er ført i pennen av bestemor? Er bestemor i live eller død? Å leie ut når ts ikke bruker hytta og heller ikke bor i nærheten er ikke mulig å få til, særlig ikke når kusinen eier 50 %. Anonymkode: e6046...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #16 Del Skrevet 15. juli 2017 På 5.6.2011 den 19.26, Illuminati skrev: Siden du ikke virker til å ha absolutt ønske om å selge hytta kan du skrive en avtale med henne vedrørende leie. Hun betaler kostnadene som påløper mot at hun får bruke hytta. Husk bare å tidsavgrense avtalen. Så kan du avgjøre med tiden om du ønsker å selge den ved å innhente takst e.l. Dette er en svært god løsning! Anonymkode: cbc1f...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #17 Del Skrevet 15. juli 2017 Tenker de har funnet ut av det i løpet av årene som har gått siden tråden ble startet. Anonymkode: ca652...d28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Del Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker de har funnet ut av det i løpet av årene som har gått siden tråden ble startet. Anonymkode: ca652...d28 Joda. Men allikevel er denne tråden interessant for andre. Anonymkode: cbc1f...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Del Skrevet 15. juli 2017 Det er fra deres bestemor... Familie! Om det var meg hadde jeg takket ja til 100k om det var mulig å skrive under en kontrakt at hun ikke får selge den videre og holde den i familien i en viss tid. Om det er mulig aner jeg ik en gang. Tror jeg hadde kontaktet en advokat for hjelp jeg Anonymkode: cd5f3...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Del Skrevet 15. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda. Men allikevel er denne tråden interessant for andre. Anonymkode: cbc1f...5ca Sant nok. Anonymkode: ca652...d28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå