Bernardette Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Scenario: De eldre feirer stor bryllupsdag med hele familien og noen andre som gjester. Som del av dagen blir det tatt bilder av jubilantene i sentrum, med alle etterkommere (barn, barnebarn og oldebarn). Er det da feil å ekskludere eldste brors stedatter fra bildet?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Nei. Det er slett ikke feil, da de ikke er etterkommere. 4
Sofie_22 Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke kan få være med. Hadde jeg vært i hennes posisjon, hadde jeg nok følt meg litt utenfor. Spørs jo litt hvor gammel jenta, er og hvor lenge hun har vært "stedatter". 4
Auri Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Kommer litt ann på situasjon. Jeg har vært/er stebarn på begge sider. Min stefars familie, som bodde i distriktet rundt oss, så jeg mye som barn, jeg var i dagliglivet en like integrert del i familien som de andre barna. Pappa og stemoren min bor på andre siden av landet, og selv om jeg har et kjempegodt forhold til henne og hennes familie, er jeg ikke en like integrert del av familien de (har også noe med å gjøre at jeg er 15+ år eldre enn resten av barna i familien). Så hadde det vært stefaren min sin familie ville jeg si det var totalt feil å utelate meg, hadde det vært min stemor ville jeg sagt det var helt greit. Poenget er at det kommer ann på hvor stor del av familielivet til hele familien denne personen er. Også tenker jeg at når jenta først er der, så burde hun blitt inkludert uansett. Om hun blir sett på som familie "nok" til å være med på feiringen, burde hun få være med på bildet. 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Nja.. Hvis det skal være bare etterkommere, og stedatter ikke fikk være med, hadde jeg forventet at inngifte heller ikke er med, da de strengt tatt heller ikke er etterkommere. 14
Alvina Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Scenario: De eldre feirer stor bryllupsdag med hele familien og noen andre som gjester. Som del av dagen blir det tatt bilder av jubilantene i sentrum, med alle etterkommere (barn, barnebarn og oldebarn). Er det da feil å ekskludere eldste brors stedatter fra bildet? Ja, det blir feil. Når du skriver etterkommere på et familiebilde, betyr det også adoptivbarn f.eks. Og bildet vil bli en del av historien en gang, og hun hører naturlig til der. 2
Lipstick Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes også at det blir feil. De er en del av familien når de er adoptert, sånn er det bare. Da synes jeg også de bør få være med på familiebildet. 1
Redbull Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Jeg hadde blitt utrolig skuffa om jeg ikke fikk bli med på min stepappa sitt familiebilde. Nå vet jeg ikke hvor lenge hun har vært stedattera hans da, det er litt vesentlig syns jeg 2
Gjest Cosette Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes også at når hun er med på festen, skal hun være med på bildet. 3
Gjest D.O.A. Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Jeg synes det er direkte slemt å utelate et stebarn fra bilder som skal tas på festen hun og er på, det blir nærmest som en markering av at hun ikke er en del av familien. Endret 5. juni 2011 av D.O.A. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes også at det blir feil. De er en del av familien når de er adoptert, sånn er det bare. Da synes jeg også de bør få være med på familiebildet. Ja, når man er adoptert så er man jo selvsagt en del av familien. Men når man er stebarn så kommer det jo an på andre ting. Som noen har nevnt: Hvor lenge har man vært stebarn? Og hvor mye kontakt har stebarnet med de eldste i slekta? Jeg har stebarn som er tenåringer. De har vært i mitt liv i fem år og jeg er selvsagt glad i dem og de er en naturlig del av mitt liv. Men de har aldri møtt mine besteforeldre, så selv om de hadde vært invitert til et selskap så ville det vært rart om de skulle vært med på familiebildet. Og stebarna selv ville nok også følt det merkelig å være med på et sånt familiebilde. Her finnes det ikke noe enkelt fasitsvar. Det kommer an på så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes det er direkte slemt å utelate et stebarn fra bilder som skal tas på festen hun og er på, det blir nærmest som en markering av at hun ikke er en del av familien. Min stedatter ville følt det beklemt om hun skulle vært med på familiebildet til folk hun ikke hadde møtt før denne festen. Hun føler seg ikke som en del av den familien. Jeg er en del av hennes familie, men min slekt er fremmede for henne. 2
Frøken Smilla Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Tatt i betraktning at hun jo er etterkommer etter den forelderen som ikke er ste-, så bør hun få være med på bildet. Mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Jeg mener det er avhengig av om barnet er adoptert eller ikk. Im det er adoptert bør det helt klart være med.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Jeg vet at jeg som fosterbarn hadde blitt utrolig lei meg over å bli ekskludert over noe slikt, selv om det kanskje ikke blir helt det samme. Jeg hadde jo ikke vært i slekt med noen av dem, men at jeg fikk være med, hadde jo betydd at de så på meg som deres familie. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 Jeg vet at jeg som fosterbarn hadde blitt utrolig lei meg over å bli ekskludert over noe slikt, selv om det kanskje ikke blir helt det samme. Jeg hadde jo ikke vært i slekt med noen av dem, men at jeg fikk være med, hadde jo betydd at de så på meg som deres familie. Såklart. Men hadde det ikke vært forskjell på om du hadde vært i denne familien lenge som fosterbarn, og om du var kommet til familien som 15-åring og festen var to måneder etterpå?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #17 Skrevet 5. juni 2011 Såklart. Men hadde det ikke vært forskjell på om du hadde vært i denne familien lenge som fosterbarn, og om du var kommet til familien som 15-åring og festen var to måneder etterpå? Nei, i grunnen ikke, for det hadde vist mye om hva slags forhold de ønsket at vi skulle ha. Barn har lett for å legge mye i slikt, det blir en form for godkjenning. Jeg hadde nok blitt lei meg om jeg ikke fikk tilbudet. 2
Lipstick Skrevet 5. juni 2011 #18 Skrevet 5. juni 2011 Ja, når man er adoptert så er man jo selvsagt en del av familien. Men når man er stebarn så kommer det jo an på andre ting. Som noen har nevnt: Hvor lenge har man vært stebarn? Og hvor mye kontakt har stebarnet med de eldste i slekta? Jeg har stebarn som er tenåringer. De har vært i mitt liv i fem år og jeg er selvsagt glad i dem og de er en naturlig del av mitt liv. Men de har aldri møtt mine besteforeldre, så selv om de hadde vært invitert til et selskap så ville det vært rart om de skulle vært med på familiebildet. Og stebarna selv ville nok også følt det merkelig å være med på et sånt familiebilde. Her finnes det ikke noe enkelt fasitsvar. Det kommer an på så mye. Joda, det er forskjell på stebarn og adoptivbarn, som du sier. Hvis det var et stebarn som ikke har vært i familien så lenge, og som var i tenårene, blir saken selvfølgelig annerledes. Jeg tror heller ikke det finnes noe fasitsvar. De det gjelder må vurdere situasjonen sin ut fra hva de føler vi riktig.
Sissan9 Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 Scenario: De eldre feirer stor bryllupsdag med hele familien og noen andre som gjester. Som del av dagen blir det tatt bilder av jubilantene i sentrum, med alle etterkommere (barn, barnebarn og oldebarn). Er det da feil å ekskludere eldste brors stedatter fra bildet? Hva syns eldste bror da? Det er jo hans stedatter, ser han henne som en integrert del av hans familie er det naturlig at barnet er med.
Jade Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Jeg går jo utifra at broren har tenkt å være med denne damen "permanent"? At det ikke er en "midlertidig stedatter". Isåfall synes jeg at hun kunne fått vært med på bildet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå