Gå til innhold

Små barn og (barne)sykdommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her, spør jeg: Er det gunstigere at småbarn utsettes for barnesykdommer og div virus, enn at de aldri er syke?

Jeg spør pga at jenta vår som er to år snart, aldri har vært syk. Aldri kastet opp, ikke hatt barnesykdommer, aldri hatt noen grunn til å kontakte legen eller lignende. Hun har gått i barnehage i ett år, og har vært forkjølet og litt snørrete og hostete et par ganger, men ikke noe mer.

Er det slik at det er mye tøffere for barnet å få barnesykdommene senere i livet, og at jeg derfor bør oppsøke syke barn med henne? Eller er dette bare en myte og jeg bør være glad for å ha sluppet billig unna med sykdommer hittil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du sier hun har hatt forkjølelser og det er nok. Det er faktisk sunt å ha forkjølelser et par ganger i året, for det "trener" de hvite blodlegemene (altså immunforsvaret).

Men noe mer alvorlige sykdommer enn det er overhodet ikke noe poeng i å oppsøke. Unntaket kan muligens være vannkopper, da uttbrudd i ung barnealder gir mye lettere sykdomsbilde enn hos eldre og voksne, så mange velger å "smitte barnet med vilje", så de skal få det unna. Ikke ta ut barnet fra barnehage om det går vannkopper der f.eks. Men dette får jo enhver vurdere selv.

Vær glad for at hun er en frisk jente.

Endret av SummerJoy
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...