AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Vi skal gifte oss på Tinghuset i sommer, og ønsker å gjøre ting litt annerledes enn kanskje mange andre gjør... Vi har valgt å bruke lite penger på kjole, dress og dill, maten (buffet) og kaker blir laget av familiemedlemmer, og vi skal reise på en eksotisk bryllupsreise. Pengene har vi spart opp selv, og vi har skrevet i innbydelsene at vi ikke ønsker gaver (fordi vi vet at for mange kan reise og opphold være store nok utgifter i seg selv, og fordi det ikke er så mye vi trenger). Det viktigste for oss er at vi kan invitere alle vi har lyst til å invitere, og at folk faktisk kommer. Dette har jeg forklart min forlover, og jeg har sagt at jeg godt kan betale for utgiftene til utdrikkingslag, eller i hvert fall at det ikke skal koste så mye (max 100,-) for folk å være med. Dette også fordi jeg vet at noen ikke har så mye å rutte med. Egentlig ønsker jeg ikke utdrikkingslag i det hele tatt, i hvert fall ikke av den tradisjonelle sorten med utkledning og drikking på offentlig sted, men jeg synes det hadde vært koselig å samle gamle og nye venninner et sted og bare ha en avslappende mimrekveld. Så til problemet. Min forlover har sagt klart fra at jeg ikke har noe jeg skulle sagt i forhold til utdrikkingslaget, og har bare blåst meg av når jeg har prøvd å forklare hvor viktig det er for meg at vårt bryllup ikke skal bli en økonomisk belastning for andre. Jeg har likevel prøvd å stole på at hun tar hensyn til mine ønsker (hun er jo min beste venninne), men i går røpet min tilkommende ektemann at jeg nok måtte forvente at utdrikkingslaget ble litt annerledes enn jeg ønsket (forloveren min hadde visst ringt for å avklare noen ting med ham). Jeg blir ganske frustrert, og sitter her nå og vurderer om jeg skal ringe forloveren min og understreke nok en gang hvor viktig dette er mot meg. Jeg bare lurer på hva dere mener om dette? Er det teit av meg å bli sur for dette? Bør jeg ringe henne? Evt true med å boikotte mitt eget utdrikkingslag hvis hun går imot mine ønsker? Jeg vet jo at det er godt ment fra hennes side, men jeg blir likevel ganske arg. (Dere har lov til å si at jeg er teit hvis dere mener det altså, min kjære har sagt det flere ganger allerede )
Auri Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Jeg skjønner deg godt. Jeg endte opp med å "dumpe" forloveren min ganske tidlig. Jeg sa klart og tydelig fra at jeg ikke ønsket meg offentlig utdritning av noe som helst slag (jeg slet da med sosial angst, noe hun visste veldig godt), og hun bare lo meg bort og sa at det måtte jo gjøres "riktig"... Etter en ukes tid tikket det inn bekymringsmeldinger fra andre venninner, som hadde hørt hint som hva hun drev og planla... Jeg konfontrte henne med det, hun nektet å endre noe som helst, og jeg endte opp med å velge en annen venn som forlover. Jeg endte opp med å ikke ha noe utdrikkningslag i det hele tatt, og det passet meg personlig riktig så bra. Poenget mitt er at din forlover bør ikke gjøre noe som helst i utdriknngslaget som du ikke føler deg komfortabel med, det være seg at det blir dyrt eller ting du ikke vil gjøre. Så nei, jeg synes ikke du er teit.
Niennas Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Tja, hvis hun har kommet ganske langt i planleggingen, kanskje bestilt noe greier, så tror jeg nok at det blir vanskelig å få henne på andre tanker. Men når det er sagt: Jeg ville absolutt ha ringt henne, og understrekt hvordan du vil ha ditt eget utdrikningsslag. Jeg fikk ikke bestemme noe selv, men sa klart ifra hvem jeg ville ha der og ikke (Synes det er bare rett og rimelig, det er jo faktisk en fest der jeg er midtpunkt), og hva jeg ikke synes var så kult (som f.eks. dildoparty høres gøy ut på papiret, jeg tror det bare blir kleint hvis det hadde vært på utdrikningslaget mitt). Jeg er en kontrollfreak uten like, så etter at jeg hadde kommet med min do's and don'ts-liste, og gjesteliste, så slappet jeg helt av. Ikke så lett, men jeg håpet at de tok hensyn til mine ønsker. Noe de også gjorde, og det var en kjempefin fest! Bare fortell forloveren din at du ikke kommer til å kose deg hvis du vet at folk må spise nudler en uke for å feste en kveld med deg! (Mitt utdrikningsslag kostet forresten gjestene 200 kr, og det innebar bl.a. 1 time spa til 1050 kr, alkohol til meg og de, og mat. Jeg synes de har gjort en kjempeinsats!)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Jeg sa klart i fra hvordan jeg ville ha det, og det ble respektert. Blir jo helt feil å si at du ikke har noe du skulle ha sagt, og der hun går i mot din vilje fordi hun ønsker noe helt annet. Jeg hadde sagt klart i fra, at ønsker hun å ha deg med så gjør hun som du vil. I alle fall respekterer dine ønsker, noe det virker som hun ikke gjør i det hele tatt. Jeg trodde man skulle sørge for at bruden skulle få en fin dag sammen med vennene sine, og der ønskene hennes var de viktigste. Kanskje forloveren din planlegger noe hun selv ønsker for seg selv, og derfor tar hun ikke hensyn til deg. Men snakk med henne, og forklar henne en gang til hvor viktig dette er for deg. Forklar henne også at du ikke setter pris på at hun viser deg så liten respekt
Kråkesaks Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Jeg sa klart i fra at jeg ikke vil ha et utdrikninglag der man skal farte rundt halve byen og gjøre masse rare greier. Forloveren min samlet sammen vennene mine og tok meg med på restaurant. Det var helt perfekt. Å sette krav i forhold til aktiviteter synes jeg er ok, men kanskje litt sært å sette krav i forhold til kostnader/betaling?
lilleGrethe Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har ikke lest alle svar, men synes på generelt grunnlag at man kan gi noen føringer for utdrikningslaget, blant annet om hvem man ønsker å ha med, og evt ting man vil at skal være helt utelukket, f.eks. strippere, synging, osv (litt avhengig av hvem bruden er som person). Etter min mening skal utdrikningslaget være morsomt både for bruden og venninnene, men man kan godt gi bruden noen utfordringer - man skal ikke nødvendigvis være helt komfortabel med alt, men man skal ikke måtte føle at det går ut over egne grenser for hva man synes er akseptabelt. Jeg synes det er greit at du har gitt beskjed om at du ikke ønsker at utdrikningslaget skal være dyrt, men på den annen side så er 100kr veldig lite per pers for et utdrikningslag, hvis det skal inkludere aktiviteter, drikke og mat, så vil jeg faktisk si det er umulig. Dersom forloveren din dermed har avtalt med deltakerne et noe høyere beløp som de synes er greit, for at det skal bli noe mer frihet til hva de kan finne på, så synes jeg faktisk det er greit. Det kan jo hende forloveren din velger å betale store deler av regningen selv for å etterkomme ditt ønske om lav terskel ift kostnad, evt at de som har lite penger får lov å være med uten å betale like mye som de andre. Du har sagt det du mener, og kan forsåvidt minne forloveren din om det, men hun gjør sannsynligvis det hun gjør for å gjøre dagen til en bra dag for både deg og resten av gjengen. Forhåpentligvis er det i alle fall tilfelle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå