Gå til innhold

Palmoplantar Pustulose (PPP)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble diagnosert med PPP i fjor sommer, da hadde jeg vært plaget i et halvt års tid. Jeg er veldig mildt rammet på hendene, jeg må være forsiktig med vann og kjemikalier, men ellers er hendene fine. For meg sitter det hovedsaklig på hælene. Og det blir ikke bedre. Jeg brukte Dermovatoppløsning og Duoderm to måneder i strekk (samtidig som jeg levde på nudler, Duoderm er dyre saker...), og det ble litt bedre, men med en gang jeg sluttet så ble det like ille igjen. Jeg går nå gjennom en tube med kortisonkrem nivå 5 i uka omtrent. Takk gud for blå resept... Men det blir ikke det minste bedre. Nå kommer sommeren, og jeg kan se langt etter å ha på meg sandale, dra på stranda, bade, kjenne gress under føttene... Jeg må ha på sko og sokker til enhver tid. Og jeg begynnner å bli litt desperat nå. Hudlegen har gitt meg opp, sier at det er ikke noe mer han kan gjøre. Og nå begynner det å spre seg langs kanten på foten. Hele hælen på begge føttene er bare lag på lag med død hud, med sår, rød hud under, og blemmer med ujevne mellomrom. Jeg peller bort død hud og smører med kortison tre ganger om dagen, om nettene må jeg sove med plastposer rundt føttene... Jeg orker snart ikke mer. Jeg er 24, må jeg ha det slik resten av livet?

Noen andre med PPP? Hvor lenge har du hatt det? Har du blitt noe bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke PPP, men ville bare si at det hørtes ikke noe greit ut... Har hatt atopisk eksem og selv om det ikke er det samme, så var det svært sjenerende for meg, da jeg hadde det oppover halsen og andre synlige steder, det klødde, svei osv osv. Jeg fikk takk knekken på det med Elocon og etter dette har det faktisk ikke kommet tilbake. Tok noen år før det gikk bort og det var noen håpløse år.

Jeg gikk til hudleger som anbefalte meg ditten og datten, men ingenting funket. Jeg krevde å få henvisning til flere hudleger, og fikk etterhvert Elocon :)

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg bett om flere meninger fra flere spesialister, krev å få henvisning fra legen.

Er det drevet med noe laserbehandling på dette tidligere. Laserbehandlign kan jo hjelpe mot andre hudproblemer, så kanskje det kan hjelpe mot PPP og?

Søk litt rundt etter informasjon selv og spør kritisk legene hvis de ikke kommer med noen som helst løsninger for deg.

Lykke lykke til :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hos distriktets eneste hudlege, er ikke andre spesialister her :sukk: Jeg tror ikke laser hjelper, dessverre.

PPP setter seg kun på hendene og føttene, og jeg skulle faktisk heller ønske at jeg kunne fått det på knærne eller lignende... Jeg blåser i om det ser stygt ut, men det er så utrolig upratisk og plagsomt i hverdagen :grine:

Så flott for deg at eksemet ditt har forsvunnet! :)

-TS-

Skrevet

Røyker du? Røyk kan visst forverre PPP. Ellers tror jeg lysbehandling kan hjelpe, har du fått tilbud om det?

Har ikke PPP selv, men skjønner godt at du er fortvilet :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg røyker. Jeg sluttet i fire måneder i vinter, og det ble ingen bedring :sukk: I løpet av de fire månedene gikk jeg opp åtte kilo... Så spakk ejg og begynte igjen. Det utgjorde ingen forskjell på PPPen når jeg slutta, selv om legen min sa at jeg skulle merke bedre selv etter én dag uten røyk omtrent... Jeg visste ikke at lysbehandling hjalp på PPP, skjønner ikke hvorfor legen ikke har fortalt meg det, han har lysbehandlingssenter på kontoret sitt!!!

Skrevet

Det er vel ikke garantert at lysbehandling hjelper, men det er kanskje verdt å forsøke hvis annen behandling har dårlig effekt. Evt PUVA (lysbehandling hvor man først smører på/tar tabletter med et stoff som gjør at lysbehandlingen har bedre effekt).

Her står det litt om PPP: http://www.dermnetnz.org/scaly/palmoplantar-pustulosis.html

(Du har sikkert lest det meste som finnes om dette fra før av, men jeg linker til det uansett)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...