Gå til innhold

dere som tror på reinkarnasjon, forklare en ting for meg..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg er veldig nysgjerrig på dette; dere som tror på reinkarnasjon; hvordan forklarer dere mennesker som lever i elendige forhold, barn som sulter og mishandles ol., mener dere at de har de valgt dette selv og er det straff for ting de har begått i tidligere liv? hva slags menneskesyn skal man da ha, at alle har skyld i sin egen lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

jeg er veldig nysgjerrig på dette; dere som tror på reinkarnasjon; hvordan forklarer dere mennesker som lever i elendige forhold, barn som sulter og mishandles ol., mener dere at de har de valgt dette selv og er det straff for ting de har begått i tidligere liv? hva slags menneskesyn skal man da ha, at alle har skyld i sin egen lidelse?

Ja, man velger forskjellige typer liv for å lære noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tror ikke man blir straffet for synder i tidligere liv. Men man lærer derimot noe i hvert liv, enten man er fattig eller rik. Og selv dersom det var slik at fattigdom er en straff, så mener jeg fortsatt man har en moralsk forpliktelse til å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ok, så et fattig sultende barn skal sees på som en synder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ok, så et fattig sultende barn skal sees på som en synder?

Nei, det fattige barnet har selv valgt et fattig liv for å lære noe om det. Dette barnet kan ha vært rikt i et annet liv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan vel aldri vite, men nei, jeg tror ikke det.

Jeg tror på gjenfødelse, men jeg tror ikke på noen straff. Nå er også mye av diverse ting her i verden menneskeskapt og vi har heller ikke samme lover i diverse land heller. Er ikke sikkert naturen, Gud eller hvem som styrer har samme mening. Teknisk sett er vi jo alle kriminelle ut i fra forskjellige land da vi har ulike lover. Blir bare rart om man da skal straffes i det neste livet.

At jeg tror på gjenfødels er også bare en tro jeg har i bakhodet egentlig. Det er det jeg tror, men jeg gjør ikke noe stort nummer ut av det. Jeg dømmer ikke folk for hva de gjør i et tidligere liv, omså det ville blitt bevist eller om det faktisk var en straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

dette var et lettvint svar, hva skal så et sultende barn "lære"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv tror jeg heller ikke at man velger livet selv, men at det skjer tilfeldig.

Men belønning, ja det håper jeg i hvertfall på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan like godt spørre, hva slags menneskesyn har alle vi som kjenner til fattigdommen i verden og gjør lite eller ingenting med den?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det fattige barnet har selv valgt et fattig liv for å lære noe om det.

seriøst? hva tenker du når du ser nyhetssendinger fra verden, om de grusomste forbrytelser, at ofrene har valgt dette selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dette var et lettvint svar, hva skal så et sultende barn "lære"?

Man kan lære mye av å være fattig. Sette mer pris på små ting f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hva lærer de som dør rett etter fødselen, under fødselen eller i mors liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De lærer at man skal sette pris på de små tingene :gjeiper:

Nei da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Der er det kanskje ikke barnet, men mor/far som skal lære noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vææ, jeg syns tanken på tidligere liv er helt sinnsykt skummel! Å skulle være barn igjen, liten igjen, gå gjennom masse av det samme og ikke huske dette livet? Jeg klarer ikke tenke på det. Da vil jeg heller tro at jeg får et liv der bare sjelen lever videre på den andre siden med andre sjeler til mennesker og dyr jeg kjente da jeg levde.

Syns reinkarnasjon er rare og skumle greier. Hvordan forklarer man i så fall befolkningsvekst?? Kan man velge å leve igjen, eller bare har man ikke noe valg og MÅ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns reinkarnasjon er rare og skumle greier. Hvordan forklarer man i så fall befolkningsvekst?? Kan man velge å leve igjen, eller bare har man ikke noe valg og MÅ?

Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg tror ikke at det kun er mennesker som blir gjenfødt, men omtrent alt i universet. Jeg er noe usikker på trær og grønnsaker og den slags ting da, men tenker mer på mennesker, dyr, insekt, romvesen og slikt.

Og da tror ikke jeg at mangel på sjeler (som jeg bare velger å kalle det) er et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man kan lære mye av å være fattig. Sette mer pris på små ting f.eks.

ok, så et fattig barn skal lære seg å sette pris på de små ting?! Nei, det er et helt horribelt syn på verden mener jeg, et desperat forsøk på å forklare og legitimere forskjeller mellom folk, "de lever jo slik fordi de har valgt det selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ok, så et fattig barn skal lære seg å sette pris på de små ting?! Nei, det er et helt horribelt syn på verden mener jeg, et desperat forsøk på å forklare og legitimere forskjeller mellom folk, "de lever jo slik fordi de har valgt det selv"

Det er ingen som har sagt at man skal godta forskjellene, man skal alltid prøve å hjelpe andre. Men det virker ikke som om du faktisk lurer på hva folk tror. Du har din oppfatning av hva folk tenker, og ønsker å kjefte på noen for det. Nå er det faktisk heller ikke slik at alle "dere som tror på reinkarnasjon" tror på akkurat det samme. Felles for de fleste av oss her i den rike delen av verden er at vi ikke gjør nok. Sånn sett kan man godt si at vi alle godtar forskjellene, siden vi gjør fint lite med det. Jeg tror ikke folk som tror på reinkarnasjon bidrar mindre til fattigdomsbekjempelse enn andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg lurer på hva folk tror, og har fått noen oppklarende svar. Imidlertid synes jeg det er naturlig å ha meninger om utsagn som at fattige barn skal lære seg å sette pris på de små gleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg lurer på hva folk tror, og har fått noen oppklarende svar. Imidlertid synes jeg det er naturlig å ha meninger om utsagn som at fattige barn skal lære seg å sette pris på de små gleder

Ikke desto mindre så er det mange fattige barn som behersker den kunsten, det har jeg sett med egne øyne. Barn som stråler over hele ansiktet over en liten ting som vi knapt ville tenkt over. Der er det vi som har mye å lære. Ingenting av dette betyr at man ikke skal bekjempe fattigdom med alle midler. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...