Lykkelitenen Skrevet 5. juni 2011 #1 Del Skrevet 5. juni 2011 Wohoo, ny dagbok! Denne gangen under treningsdagbok delen og forhåpentligvis vil denne bli litt mer brukt Målet er veldig enkelt, jeg vil få bedre kondis! Veien der i mot, den er ikke like enkel.... Jeg har sugen kondis, for å si det mildt. Pga knærne mine må jeg også ta det litt med ro, så her er det bedre å ta seg god tid og jobbe seg opp enn å bli overivrig og føkke meg selv opp etter en kort stund, slik jeg har gjort før. Jeg begynner rolig, rask gange kombinert med jogging og så er planen å jobbe meg opp så jeg kan øke joggedelen sakte men sikkert. Så klart skal jeg kombinere dette med turer og det å bli generelt flinkere til å velge bena over bussen. Har skaffet meg pedometer (med tidtaker og distansemåler, ment som motivasjon i hverdagen), pulsklokke og konto på runkeeper.com, så nå er jeg i gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #2 Del Skrevet 5. juni 2011 Og foresten, om noen kan gi meg et kort kurs i pulsklokke blir jeg veldig glad Lest litt rundt, men blir mer usikker enn opplyst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 5. juni 2011 #3 Del Skrevet 5. juni 2011 Grattis med dagbok! Jeg jobber også med kondisen, den var grei i fjor sommer men har dabbet av siden da... Hva lurer du på med pulsklokka? Skal svare deg så godt jeg kan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 5. juni 2011 Først og fremst hvor den er Jeg fikk den for en tid tilbake men har glemt å bruke den og nå finner jeg ikke selve klokken, bare måleren rundt brystet :gjeiper: Får lete videre og komme tilbake til saken Men var i utgangspunktet tips til hvordan jeg bør bruke den som nybegynner, siden de tipsene jeg har funnet har vært for "viderekommende", altså de som allerede har en ok kondisjon. Hvor bør jeg ligge? Hva bør jeg variere med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 5. juni 2011 #5 Del Skrevet 5. juni 2011 Man bør finne makspulsen sin, som for mange er 220 - alder. Det stemmer ikke nødvendigvis, du burde ta en makspulstest etterhvert, men du kan gå ut fra det Si at makspulsen din er 200. På en rolig langøkt burde du da ligge på 150-170 i puls (ca), og en mer intensiv som intervaller 170-185. Trikset er at jo mindre trent du er, jo høyere er pulsen! Så, om du tar en testrunde på et bestemt sted og jogger det du klarer og skriver ned tid og puls, og gjør det samme om en måned eller to, vil du se at puls og kanskje også tid har synket. Da er du i bedre form! Generelt er det bra å trene på lavere puls. Jeg sliter med å holde meg på 170 (mistenker høyere makspuls enn 200, og da er det egentlig ok), og du vil også slite med å holde den nede i starten... Og les litt om pulsssoner på f.eks løplabbet, så finner du ut av det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 5. juni 2011 Takk takk Vet at det å holde tempo er noe jeg sliter med, har alltid hatt en uvane med å ta meg for hardt ut, så det er litt av prioriteringen nå i starten. Slik det er nå går jeg fort i ca 10 min som oppvarming, bruker armene og blir både varm og kortpustet. Når jeg er kommet av asfalt og over på grus begynner jeg å jogge rolig. Jogger en låt på mp3spilleren, mellom 3,5 og 4,5 min, og prøver da å holde et tempo som gjør at jeg klarer å holde ut, men samtidig såpass at jeg virkelig kjenner det. Etter joggingen går jeg så fort jeg klarer i en ny sang og slik veksler jeg. Da er jeg veldig svett, trøtt og sliten etter å ha fullført ruten min på ca 5,5 km. Avslutter med å gå de siste ti minuttene. Tips til variasjoner for en nybegynner tas i mot med takk! Målet er at jeg skal klare å jogge hele ruten sammenhengende til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 5. juni 2011 #7 Del Skrevet 5. juni 2011 Når jeg startet å jogge, kunne jeg ikke jogge 200 meter engang... Så jeg fulgte dette programmet. Anbefales! Du kan jo bare hoppe inn et sted. Progresjonen er, syns jeg, så god at du ikke merker at det er tungt, plutselig er du bare mye bedre. Jeg er veldig fornøyd med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 5. juni 2011 #8 Del Skrevet 5. juni 2011 Hei Lykkelitenen! Lykke til med kondistreninga! Jeg vurdere å begynne selv i sommer, nå som jeg bare ha to dager igjen før jeg slipper å tenke på eksamen Det løplabbet-programmet så skikkelig bra ut! Kanskje jeg joiner deg og prøver å venne meg til å jogge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Takk begge to Det programmet så genialt ut, spesielt om man merker forbedring så kjapt! Jeg tok en tur nå nettopp, funnet en perfekt rute rundt halve Svartediket her i Bergen, men merker at jeg faller for fristelsen til å ta meg for hardt ut. Gikk kjapt i ca 12 min som oppvarming, jogget 2 min, gikk 4, jogget 2 osv osv osv. Merker det godt på utsiden av venstre legg, den føles for kort, så mistenker at jeg rett og slett gir for mye med tanke på utganspunktet Problemet er at jeg vil så gjerne gi alt, jeg vil bli bedre og jeg vil virkelig merke det! River det ikke i lungene og jeg svetter som en gris når jeg kommer hjem føler jeg rett og slett at jeg ikke har jobbet godt nok. I dag brukte jeg 59,32min og da var distansen 5,71km. Målet er å til slutt klare å jogge denne distansen i ett kjør, uten gåpauser. Delmålet er å veksle mellom 3 min jogg og 3 min gange. Jeg tror jeg skal prøve meg på løplabbet sitt program denne uken og se om jeg merker bedring i legg. Ved siden av gåing og jogging i programmet vil jeg også prøve å gå til jobb i så raskt tempo jeg klarer uten å bli ekkelt svett (31min) Lottiplott, begynn når eksamen er ferdig og join meg! Endret 5. juni 2011 av Lykkelitenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gina_ Skrevet 5. juni 2011 #10 Del Skrevet 5. juni 2011 Du vil nok ikke bli direkte sliten de første ukene på Løplabbets program, men det blir tyngre Likevel skal du ikke ta deg ut som du selv sier. I uka som kommer skal jeg til på uke 4 av et 10-km program (etter... 1 mnd pause ). Kanskje imorgen, men jeg er litt syk så det blir nok heller tirsdag. Styrke imorgen da, herlig! Og kjempebra at du er ordentlig i gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 6. juni 2011 #11 Del Skrevet 6. juni 2011 Da er jeg med vettu! Eksamen er ferdig i morgen, så da skal det løpes på onsdag morgen tenker jeg. Må bare få skaffa meg en sånn ipodholder til armen, så jeg kan løpe med musikk, hvis ikke blir det så kjedelig Kanskje jeg skal sitte litt og finne en fin rute å løpe her i nærheten også Er så mye jorder at det nesten er lettere å løpe 2,5 km den ene veien, snu, og løpe tilbake igjen! Hihi :-p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 7. juni 2011 En rute er fantastisk. Mange anbefaler at man ikke har faste ruter, da man begynner å sammenligne øktene, men selv ser jeg på det som ett pluss. Jeg har en fasttid for løping og en for gåing, målet er å slå disse, noe som virker utrolig motiverende! Anbefaler runkeeper.com, da kan du føre inn alt du gjør, få opp antall km, gjennomsnittsfart, persinger, kalorier (med en klype salt, for all del) og du kan lage ruter eller se hvilke ruter andre i området ditt har laget. Rutene viser lengde og stigning, utrolig praktisk! Man kan også møte mennesker og inngå i treningsteam som backer hverandre opp, praktisk om du trener med flere. Musikk er også must. MP3-spilleren min synger på siste verset (utrolig nok har den overlevd i 6 år nå), så nå må jeg ha ny. Vil ikke ha nnoe fancy greier, funnet noen små på nettet fra 200kr til 399, funker perfekt for meg så lenge jeg kan feste de i klær eller ha dem rundt halsen. Da er jeg happy og klar I dag er jeg supertrøtt og slapp, merker at konsentrasjonen ikke er helt på topp, så jeg må nok presse meg ut på en joggetur i dag. Satser på uke 2 i løplabbets program. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 10. juni 2011 Veien til bedre kondisjon ble vist hardere enn jeg hadde trodd. Nå har jeg ikke jogget siden 7. og den turen var ikke noe å skryte over... Har vondt på innsiden av høyre legg, når jeg løfter foten fra bakken blir den øm, jo mer jeg beveger meg jo ømmere blir den. Merket det kjapt når jeg begynte å gå som oppvarming og tok kun en runde intervall før jeg snudde og gikk hjem. Det er blitt bedre, men det henger godt i fortsatt. Merker det ikke når jeg er i ro, men med en gang jeg begynner å gå komme det krypende og blir ømnmere og ømmere Etter arbeidsdagen i dag merket jeg det godt når jeg gikk til bussen. Jeg håper virkelig at noen dager med fri og hvile hjelper på, hvis ikke blir jeg gaaaaal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 11. juni 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 11. juni 2011 Gikk en tur til byen, ca 3,55km, måtte innom posten og noen ærend. Gikk ganske raskt i begynnelsen, men merket det i leggen ca halvveis, så tok bussen tilbake. Dritt :S Litt trim blir det jo, men ikke slik jeg skulle ønske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 11. juni 2011 #15 Del Skrevet 11. juni 2011 Lykkelitenen: Har du prøvd å bytte sko? Jeg vet ikek hvor mye effekt det har, men det endrer hvertfall hvilken del av foten og hvilke muskler i beinet som blir belastet. Høres kjedelig ut å måtte kutte ned på trening pga vondt! Håper du kommer i gang igjen snart, og at vondten forsvinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 12. juni 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Sko har jeg faktisk tenkt på Planen var å kjøpe nye når skattepengene kommer, ett til jogging og ett til jobb, men jeg har lett litt på nett etter noen billige løpesko som jeg kan kjøpe med en gang. Ellos har en del som er grei i pris og da får jeg de jo kjapt. Sitter og vurderer Skoene jeg har er mye brukt og har sett bedre dager, så det kan nok være de rett og slett er litt uttråkket inni. Vurderer disse: Bagheera Aex-t50 walking/runningsko Bagheera AEX C60 løpesko Edit: Har nå kjøpt de siste, Bagheera AEX C60 løpesko, og er veldig spent på om de hjelper på problemet. Jeg kommer nok til å ta en tur innom løplabbet og prøve ett par til, greit å ha noen skikkelige sko som jeg vet passer meg perfekt, så kan jeg heller variere mellom de to parene Endret 12. juni 2011 av Lykkelitenen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 12. juni 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 12. juni 2011 Det ble en ny tur i dag også, ny rekord!!!! På ruten min, som er 5,71km, brukte jeg i dag 55min 40sek, noe som er 3min 52sek bedre en forrige gang Deilig å se fremgang, selv om det er helt jævlig der og da Målte tiden med pedometeret. Stoppeklokken der er rett, men når jeg sammenligner tallene fra runkeeper og fra pedometeret ser jeg at pedometeret er laaaaangt ute på jordet. I følge den har jeg nemlig kun gått 3,86km, noe som er nesten to km feil Tror det er joggingen som forvirrer den. Siden jeg har så dprlig kondis tar jeg små og korte steg i rolig tempo, tror den har problemer med å registrere disse, da den vanligvis er ganske så treffsikker når jeg går til jobb. Jaja, jeg har runkeeper, den holder styr på det viktigste og det meste Leggen er foresten helt forferdelig. Den er øm når jeg jogger, men faktisk værst når jeg går. Kan ha noe med at jeg beveger meg andreledes når jeg jogger og har en annen måte å bære meg på (synker litt i knærne på en måte). Når jeg kom hjem prikket det i foten, litt som når foten sovner, spesielt på oversiden av foten og langs baksiden av leggen. Blir gal av dette. Heldigvis går det over når jeg får tøyet og hvilt litt. Nå bærer det i dusjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 12. juni 2011 #18 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Så flink du er - og gratulerer med nye sko! Jeg regner med du har rutiner på det fra før, men dette er lurt å ha i bakhodet ved løpetrening: Denne øvelsen forebygger belastningsskader i leggene -Stå på et trappetrinn eller lignende med den fremste delen av foten på trinnet og hælen utenfor. -Gå opp på tå på begge bein -Løft det ene beinet opp fra underlaget slik at du står på tå på ett ben. -Senk hælen på det beinet du står på rolig og jevnt ned (gjerne nedenfor trappetrinnet). -Gjenta 2 ganger på begge ben -Repeter 10-15 ganger Kanskje en fysioterapeut har tips til hva som hjelper? Her i gården har det blitt lite trening, har vært på båtførerkurs, intensivversjonen (14 timer på to dager), så var relativt dau i kroppen da vi kom hjem igjen i stad :-p Men på tirsdag er det tilbake på treningsstudioet, og klar for uke 2 fra Løplabbet! :D *spent* EDIT: Skriveleif Endret 12. juni 2011 av Lottiplott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 13. juni 2011 Forfatter #19 Del Skrevet 13. juni 2011 Hadde en prat med en bekjent som går master i idrett og han mener jeg begynner å få beinhinnebetennelse Dommen var en uke med ro, kanskje noen korte gåturer, men slutte når jeg kjenner ømhet, masse massage og så begynne fra scratch når jeg er klar igjen (dvs. 10 min oppvarming, jogge 1min, gå 3min, jogge 1min, gå 3min osv osv og holde på i max 40 min pr gang, inkludert oppvarming og nedtrapping) samt forbud mot asfalt. Siste er grei, asfalt løper jeg ikke på, men det andre kan bli en utfordring. Jeg må hele tiden utfordre meg selv, å følge det samme opplegget uten å kunne presse meg er utrolig utfordrene for meg, jeg elsker å slå mine egne tider og reklorder. Han mente at en uke med fri, en uke med 3 økter som beskrevet ovenfor og nye sko burde hjelpe, så kunne jeg heller øke veldig sakte når jeg begynner igjen, gjerne ta to uker med samme program om gangen den første tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 14. juni 2011 Leggen gjør meg gal! Merker ikke mye til den når jeg er i ro, men jeg skal ikke gå mye får jeg merker det. Smerten er ikke veldig stor når jeg går, men den er der nok til at jeg kjenner den og irriterer meg over den. Selv bare det å gå ned en etasje og hente posten og gå opp igjen er nok til at den begynner å banke, siden det å gå ned i trapper gjør så vondt. Den er også øm når jeg trykker og masserer den, så det har jeg prøvd å gjøre lite av. Håper virkelig dette går over av seg selv og at det går over fort, for dette orker jeg ikke! Kan jo ikke gå på små turer en gang uten at den verker og for meg som har en jobb som involverer mye ståing og gåing er jo dette bare helt "perfekt" Om det ikke blir bedre etter en uke tror jeg at jeg må bite i det sure eplet og dra til legen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå