AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 En bekjent av meg har ungen sin i samme barnehage som min datter. Nå har min datter blitt syk og så kom det frem fra henne, at ungen hennes hadde fått munn hånd-syken i forrige uke, og påsto bestemt at det ikke var smittsomt og hu hadde hatt ungen sin i barenehagen hele den tida ungen var syk. Ungen hennes har fortsatt blemmer, og ved googling så står det overalt at så lenge barnet har blemmer, er det smittsomt. Kanskje har hun smitta ungen min med dette. Og jeg blir bekymra og ikke minst irritert, for det er så unødvendig. Tenk om det var smittsom hjernehinnebetennelse, og mora ga blaffen i å varsle barnehagen og sendte ungen syk til barnehagen? (i verste fall, dette er faktisk noe hun kunne ha funnet på å gjøre da hun ikke er riktig klok) Hva ville du ha gjort? Tatt en prat med bhg? Tatt ungen ut av bhg?
Bobeline Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Jeg ville tatt en prat med barnehagen og stilt spørsmål om barnehagen har en rutine for hvordan barn med smittsomme sykdommer skal håndteres. Da kan jeg få vite hva barnehagen kan/skal gjøre når forestatte kommer med barn som har en smittsom sykdom. Foresatte har rett til å være hjemme fra arbeid med et sykt barn, slik at mor i dette tilfellet burde benyttet seg av denne muligheten dersom hun er arbeidstaker. For selvstendig næringsdrivende er dette i noen tilfeller noe annerledes, men også her mener jeg at foresatte skal vise hensyn til andre barn og barnehagens ansatte. Slik jeg ser det er det barnehagens ansvar å sørge for at alle barn har en trygg barnehage, og barnehagens ansvar å se til at barn som ikke er skikket til oppholdet i barnehagen blir returnert med foresatte. Ellers har barnehagen muligheter til å kontakte andre instanser dersom foresatte ikke er tilgjengelig. Endret 5. juni 2011 av Bobeline 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ville tatt en prat med barnehagen og stilt spørsmål om barnehagen har en rutine for hvordan barn med smittsomme sykdommer skal håndteres. Da kan jeg få vite hva barnehagen kan/skal gjøre når forestatte kommer med barn som har en smittsom sykdom. Foresatte har rett til å være hjemme fra arbeid med et sykt barn, slik at mor i dette tilfellet burde benyttet seg av denne muligheten dersom hun er arbeidstaker. For selvstendig næringsdrivende er dette i noen tilfeller noe annerledes, men også her mener jeg at foresatte skal vise hensyn til andre barn og barnehagens ansatte. Slik jeg ser det er det barnehagens ansvar å sørge for at alle barn har en trygg barnehage, og barnehagens ansvar å se til at barn som ikke er skikket til oppholdet i barnehagen blir returnert med foresatte. Ellers har barnehagen muligheter til å kontakte andre instanser dersom foresatte ikke er tilgjengelig. Moren til barnet er 100% hjemmeværende og ungen har 100% plass i bhg så hun hadde full mulighet til å ha ungen hjemme. Det er så hensynsløst og dumt, hva blir neste.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Barn kan fint går i barnehagen selv om de har hånd, munn, fotsykdom, fordi smitten som regel allerede er skjedd når utslettet bryter ut. Sykdommen er svært smittsom ja, men den er uskyldig og går over av seg selv innen kort tid. Dette er ingenting å ta på vei for. Hadde moren til det aktuelle barnet spurt lege/helsepersonell som det var greit å la barnet gå i barnehagen, så hadde hun fått beskjed om at det er helt greit, det er nemlig det soµ er standart retningslinjer. (Jobber selv i helsevesenet og får spørsmål om dette relativt ofte.) Litt lett googling så kunne du funnet ut av det selv, f.eks her. Ingen vits i å fremstille andre som dumme, når det faktisk er du som tar feil
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Har ikke noe med å fremstille andre som dumme. Jeg kjenner vedkommende, vet bakgrunnen og alt omkring, og vet hvor uansvarlig vedkommende er. Derfor skepsisen. Kan også spare meg for spydigheter. Ikke rart jeg blir bekymra, men så kjenner du ikke hele historien rundt heller. Det er faktisk lov til å bli bekymra for holdninger til andre barns foreldre, når holdningene er såpass dårlige som hennes. Nå vet du ikke hele historien, men vil ikke legge ut alt heller, da det nå dreier seg om dette og vil ikke at tråden skal handle om andre ting enn det jeg spurte om, da det fort kan bli et helt annet og alvorlig tema.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 naboen min sender barna sine hjem til oss t.o.m når de har omgangssyke. Og hun er sykepleier. Ja, folk er forskjellig - noen blåser i om andre sine barn blir syke
Gjest Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Da jeg var mindre, ble vi ofte sent på besøk til venner og familie da nettopp ungene deres VAR syke. Spesielt da selvsagt vannkopper (som man i allefall på den tiden var hellig overbevist om var MYE bedre å bare få med én gang man hadde mulighet til det..), men også ved andre sykdommer, rett og slett for å styrke immunforsvaret. Nå unngikk man jo gjerne omgangssyke, fordi det er bare forferdelig. Men ja, nå spontandøde ikke foreldrene mine heller om jeg slikka gulvet på et kjøpesenter, eller spiste en snegle heller. Folk er forskjellig, det er vel sunn fornuft og god folkeskikk å i allefall SI IFRA om at barnet sitt er sykt, så andre rundt en kan ta sine egne forhåndsregler. 1
Trampe Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Det er da stor forskjell på å sende ungen til noen som har vannkopper for å bevisst få ungen smittet, og å sende sin omgangssyke unge på besøk til andre. Vannkopper er kjekt å ha unnagjort tidlig, siden det som regel blir verre og verre jo eldre ungen blir, og siden alle unger får det før eller siden. Omgangssyke er jo noe helt annet, som man er glad hvis man slipper å få. Å sende en unge med omgangssyke på besøk til noen er ikke greit, og jeg hadde blitt illsint hvis jeg og ungene ble hengende over dass bare fordi noen vel vitende dro det møkkaviruset inn i mitt hus uten å si ifra. Munn-hånd-syken er ikke ille, og det er vel slik at smitten skjer før selve utbruddet kommer. Vi hadde det i vår bhg i fjor, en unge fikk påvist det, men ingen andre ble smittet. Ungen var borte to dager, og hadde fremdeles noen blemmer rundt munnen da han kom tilbake i bhg.
Gjest Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Ja, selvsagt. Jeg trodde jeg hadde understreket dette. Jeg bare prøvde å få frem at ikke alle tenker seg om, ettersom det faktisk er en del der ute som ser på sykdom i tidlig alder som en YPPERLIG måte å styrke immunforsvar! At jeg posta rett etter noen som sendte ungene sine med omgangssyke til naboen, var vel ikke helt heldig. For der hadde jeg blitt the Wicked Witch of the West om noen gjorde det mot meg! 1
SummerJoy Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Da datteren min hadde munn-hånd-syken, stod det i skrivet jeg fikk fra legen at barnehagen ikke trengtes å varsles. Kanskje det er dette skrivet hun og har fått og holdt seg til det? Når det er sagt, jeg valgte å gi beskjed til barnehagen om hva som feilte henne, og holdt henne selvsagt hjemme. (hun hadde bare blemmer i munnen, men dog. Hun var veldig dårlig av dette, klarte ikke spise noenting eller drikke, høy feber) Ingen andre barn på avdelingen fikk det. Endret 5. juni 2011 av SummerJoy
Vibi Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Vi hadde et kjempeutbrudd med munn-hånd-syken i høst, hvor halve avdelingen var syke, både unger, ansatte og foreldre, så smittsomt er det nok, men jeg har ingen helsefaglig bakgrunn, så jeg skal absolutt ikke uttale meg om når smitten er værst, eller om ungene skal holdes hjemme. Vi fikk skriv fra barnehagen om hva sykdommen var, hva vi skulle gjøre med den, og at ungene skulle holdes hjemme minst én dag. Vi slapp heldigvis unna denne gangen, men jeg hadde blitt irritert om de som ble smittet ikke gadd å informere barnehagen om at ungen deres var syk. Endret 5. juni 2011 av Vibi
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Vår sønn fikk dette og vi dro til legen ettersom vi ikke visste hva det var. Fikk beskjed om at det ikke var noe å tenke på, verken behandling eller i forhold til barnehagen. Sykdommen er på sitt mest smittsomme før blemmene kommer til syne, fikk vi beskjed om, så "skaden" var allerede skjedd. Vi hadde han hjemme 2 dager, men hadde fortsatt litt blemmer da han kom tilbake. Varslet bhg og de tok det med knusende ro (sikkert vært borti det tidligere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå