Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

J eg hørte at det er fare for bankstreik alerede 7.juni. Men er det da også er umulig å bruke kreditkort?

Og hva om man får en pakke tirsdag der man betaler med giro eller postoppkrav og det er streik? Det vil vel ikke gå, eller? Og får man da hentet pakken hvis man skal betale med oppkrav?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut litt kontanter i morgen, både til pakken og for mat et par dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt på trynet at man ikke kan bruke kortet ved en streik. Det her er ting som burde vært styrt av datasystemer og som ikke ville blitt påvirket av en streik. Så fikk de bare stengt de fysiske kontorene.

• Liker 1
Gjest Krizzy
Skrevet

J eg hørte at det er fare for bankstreik alerede 7.juni. Men er det da også er umulig å bruke kreditkort?

Og hva om man får en pakke tirsdag der man betaler med giro eller postoppkrav og det er streik? Det vil vel ikke gå, eller? Og får man da hentet pakken hvis man skal betale med oppkrav?

Kontanter, kontanter.

Regninger som ligger i nettbanken vil bli betalt, men du kan ikke legge inn nye til forfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

J eg hørte at det er fare for bankstreik alerede 7.juni.

Bankkort er jo en automatisk tjeneste...

Hvorfor streiker bankansatte? De tjener enormt, og jobber i privat sektor!

Skrevet

(...) Hvorfor streiker bankansatte? De tjener enormt, og jobber i privat sektor!

Det legger jo ekstra press på lønnsforhandlingene å legge streiken til et tidspunkt der vi får lønn, feriepenger og tilbakebetaling av for mye innbetalt skatt.

• Liker 1
Skrevet

Bankkort går heller ikke da teller også blir tatt ut fra begynnelsen av..

Gjest Fable
Skrevet

Ikke noe vits med streik om ingen merker det for å si det slik.

De færreste ville brydd seg om bare kontorene var stengte, men nettbank, kort og minibanker fortsatt virket som vanlig.

De skal jo legge ett press for å vise "hvor viktige de er" for å si det på den måten.

• Liker 2
Skrevet

Det vil bli tvungen lønnsnemnd. Hele samfunnet vil stoppe, infrastrukturen vil falle sammen i løpet av kort tid. De matvarene som vi tar for gitt alltid er i butikkhyllene vil snart tømmes siden det meste fraktes med trailere.

De som er avhengig av taxi til transport til sykehus blir rammet osv osv.

Det blir ikke streik, men tvungen lønnsnemd i løpet av få timer.

• Liker 4
Skrevet

Det vil bli tvungen lønnsnemnd. Hele samfunnet vil stoppe, infrastrukturen vil falle sammen i løpet av kort tid. De matvarene som vi tar for gitt alltid er i butikkhyllene vil snart tømmes siden det meste fraktes med trailere.

Jeg tror også det blir tvungen lønnsnemd etter vledig kort tid. Det at folk allerede er blitt skremt og oppjaget av trusselen om streik tror jeg holder for denne gang.

Neste gang det er dyp konflikt derimot... Da tror jeg det faktisk kan skje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det blir tvungen lønnsnemd etter vledig kort tid. Det at folk allerede er blitt skremt og oppjaget av trusselen om streik tror jeg holder for denne gang.

Neste gang det er dyp konflikt derimot... Da tror jeg det faktisk kan skje.

Det blir vel lønnsnemnd neste gang også? Hvis noen skal lykkes med en streik må de streike smart. Dvs ta ut litt av gangen, ikke stoppe samfunnet med øyeblikkelig virkning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg har egentlig ikke tenkt på at transporten rammes, men klart, både busser og biler må jo fylle bensin, og da også formodentlig betale for den. Har egentlig aldri tenkt over når en buss fyller bensin og hvem som betaler. Selv på langturer har jeg aldri opplevd en buss bli fylt opp med bensin, om jeg tenker meg om. Og jeg som trodde jeg skulle slippe unna en streik siden jeg skal til utlandet. Men vil flybussene gå? Håper de planlegger for et par dager frem i hvert fall, selv om jeg også tror streiken ender fort eller mest sannsynlig ikke blir noe av.

Skrevet (endret)

Heheh, flybussen kommer til å gå som vanlig... Men jeg tenkte mest på maten som kommer fra utlandet, fraktskip som skal tankes osv.

:)

Endret av Alvina
AnonymBruker
Skrevet

Heheh, flybussen kommer til å gå som vanlig... Men jeg tenkte mest på maten som kommer fra utlandet, fraktskip som skal tankes osv.

:)

Tja, må bussene tanke i Sverige da, eller tanker de på avbetaling? Må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt over problemstillingen, da jeg aldri har sett en buss bli tanket. :)

Men hvorfor skal maten fra utlandet og fraktskip rammes?

Skrevet

Yrkessjåfører som bussjåfører og slikt pleier som regel å bruke firmakort, og hvis de ikke fungerer, tviler jeg på at bussjåføren gidder og legge ut med sine private kontanter!

Tror jeg løper og tar ut litt cash imorgen for sikkerhetsskyld, sånn som sikkert halvparten av alle nordmenn gjør...

AnonymBruker
Skrevet

Yrkessjåfører som bussjåfører og slikt pleier som regel å bruke firmakort, og hvis de ikke fungerer, tviler jeg på at bussjåføren gidder og legge ut med sine private kontanter!

Tror jeg løper og tar ut litt cash imorgen for sikkerhetsskyld, sånn som sikkert halvparten av alle nordmenn gjør...

Jeg lurer på om ikke gode gamle "handle på krita" må tas inn i varmen igjen hvis denne streiken blir noe av. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Tja, må bussene tanke i Sverige da, eller tanker de på avbetaling? Må ærlig innrømme at jeg aldri har tenkt over problemstillingen, da jeg aldri har sett en buss bli tanket. :)

Men hvorfor skal maten fra utlandet og fraktskip rammes?

Må innrømme at jeg heller ikke vet om fraktselskaper har en avtale med f.eks. Statoil, men det ville jo være for dumt hvis de ikke hadde det.

Utenlandske trailere er ofte små underselskaper, men jeg har heller aldri sett de tanker opp på nærmeste texaco, hvorfor skulle jeg det?

Og utenlandske fraktskip som ikke får tanket og forhindrer lasting og lossing og som gjør at man kan gå nesten tørrskodd i Bergen, det ville jeg ikke likt noe særlig...lenge.

Men hva er grunnen til at du ikke har tenkt mer over infrastrukturen, og hvorfor et helt bankvesen ikke kan streike et sekund?

Skrevet

Av alle uker i hele året skulle de velge uka jeg trenger pengene mest. Jeg kan nok ikke ta ut den summen heller. Håper virkelig ikke det blir streik.

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om ikke gode gamle "handle på krita" må tas inn i varmen igjen hvis denne streiken blir noe av. :gjeiper:

Jo, jo.

Tilbake til faktura og postvesnet.

Men som en svarte her og sa at man får sørge for å ta ut nok penger...

Det er ikke slik det fungerer, jeg tror ikke sparegrisen min som er full av klingende vekslepenger burde selges billig - men det blir jo ikke streik.

Så at mange var tomme for penger på dagligvarebutikker når varselet kom.

Bankvesnet har klart å rocke opp mye allerede før helga kom, og alle tok ut det de kunne. Enkelte butikker i Oslo måtte begynne å si nei du kan ikke ta ut så mye, men er det greit med en femhundrelapp.

Endret av Alvina
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor streiker bankansatte? De tjener enormt, og jobber i privat sektor!

Hvorfor? De streiker av samme grunn som alle andre streiker - de er ikke fornøyd med vilkårene de får. Såvidt jeg har forstått trues det nå med steik for å bli kompansert for pålagt kompetanseheving + sentrale lønnstillegg til alle.

På generell basis tjener bankansatte langt fra enormt. Joda, snittlønnen innen finans er ikke så værst, men den jevne bankansatte trekker snittet kraftig ned. Det er veldig mange som tjener dårlig (under 350.000,-) selv med relevant utdanning og flere års erfaring.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...