Gå til innhold

Kontorlandskap  

39 stemmer

1. 1. Foretrekker du kontor eller landskap?

• Definitivt kontor!
      32
    • Kontor, men det er ikke så viktig
      3
    • Landskap, men det er ikke så viktig
      3
    • Definitivt landskap!
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sjef som ønsker å rive kontorveggene og lage et stort, åpent kontorlandskap. Den egentlige grunnen er at hun ønsker å skvise inn flere ansatte på mindre plass. Selv om hun kommer med alle mulige andre grunner, som samarbeid, "synergi-effekter", (ja, hun bruker faktisk det ordet!), mer sosialt osv. Ingen av de ansatte ønsker dette, men ting som trivsel og arbeidsro blir ikke lagt vekt på. Hun påstår hardnakket at ALLE som har byttet fra kontor til landskap er fornøyd, og INGEN ønsker seg tilbake til kontor. Dette vet hun av erfaring fra tidligere bedrifter.

Dere som har byttet fra kontor til landskap, hva synes dere? Er dere enige i at dere aldri ville byttet tilbake? I pollen forutsetter jeg at dere har vanlig kontorarbeid og ikke trenger kommunisere fortløpende med de andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt kontor. Jeg synes det er altfor mye støy i kontorlandskap, og jeg trives mye bedre med egen kontor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hvem/hva/hvor, men i forbinnelse med at Shell AS gjemmomgikk/tilrettela for kontorlandskap i Stavanger for et par år siden, var det mye skriverier om det. Shell AS gikk selvfølgelig ut å sa at "alle" som hadde gjennomført slikt, kom bedre utav det på "alle" måter, og det var en forsker/næringslivsarkitekt/interiørpsykolog som hadde skrevet noe avhandling ang. dette, og viste til at en slik prosess var bare positivt for de ansatte. Så Shell brukte da denne forskeren/interiørpsykologen i sin omstillingsprosess. (Ja, det var første gangen jeg hørte ordet/tittelen interiørpsykolog)

Men i den tiden så kom det jo frem flere aktører som hadde fått det slik på sin arbeidsplass tidligere, som gikk ut å sa at det finnes knapt 1 ting som er positivt med det. Folk fikk ikke fred, alltid noen som pratet med hverandre, fleiping, og kaffeslaberas. Så folk mistrivdes på jobb, ikke fikk de ha "sine ting" i fred, kontorrekvisita, personlige ting i skuffa osv. Trivselen gikk rett ut vinduet og effektiviteten likeså.

De store bedriftene med store penger, (oljebedrifter) skiftet tilbake til kontorløsning igjen etter noen år. Så det var derfor det var så rart da Shell AS fant ut at de skulle kjøre igjennom med kontorlandskap, etter så mange hadde brukt tid og penger og funnet ut at det ikke er en god løsning.

Skrevet

Nå har jeg nok ikke det som kanskje er vanlig kontorjobb, men aldri i livet forstår jeg hvordan det er mulig å få noe gjort i åpent kontorlandskap. Synes det er nok pes og forstyrrelser med alle som skal stikke holdet innom - om jeg i tillegg må høre alle andres prat, telefonsamtaler og tastaturer (ja, ikke undervurder hvor irriterende det kan være!), da hadde jeg nok aldri noen sinne fått noen ting gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Definitivt eget kontor.

Jeg har tidligere jobbet flere år i åpent kontorlandskap og mistrivdes med det. Hovedproblemet varmangel på arbeidsro, da kollegaene ofte snakker sammen, i telefonen, går frem og tilbake til kopimaskin, osv. Har nå sittet på eget kontor i over 3 år og synes jeg får mye mer ut av arbeidsdagen. Mye mindre forstyrrelser, slik at jeg får gjort mer i løpet av dagen. Føler meg heller ikke så sliten ved dagens og ukens slutt.

Åpent kontorlandskap har sikkert sine fordeler for enkelte, tenker da på de som jobber tett sammen. Men for de fleste av oss andre er det rett og slett dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vise henne disse artiklene, som er basert på forskning:

Lavere produktivitet

"den økonomiske besparelsen bedrifter gjør på lokalleie når de går over til landskap, går tapt i økt sykefravær og redusert produktivitet"

Dårligere prestasjoner

"støyende kontorlandskap gjør at vi jobber dårligere, blir trøtte og mindre motiverte"

Mer sykefravær

"det åpne kontorlandskapet er blitt meget populært fordi det gjør kommunikasjonen enklere, men ansatte og arbeidsgivere må betale en høy pris i form av mer sykefravær og lavere produktivitet"

• Liker 1
Skrevet

TS, hvis de fleste av kollegene dine er skeptisk til landskap, syns jeg dere bør velge dere en ansatterepresentant som kan fronte dette mot ledelsen. For meg hadde kandskap eller dele kontor vært tilstrekkelig grunn til å skifte jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte eget kontor. Har jobbet og har hatt eget kontor, kontor hvor vi satt to personer, landskap med kun 8 personer og større landskap. Støy er en av årsakene til at jeg vil heller ha kontor. Jeg blir sliten. Samtidig så sitter jeg såpass mye i telefonen at jeg vil ikke at alle skal overhøre eller at jeg blir forstyrret i samtalen.

Skrevet

Jeg er heller ikke for åpent kontorlandskap. Det kan fort bli mye støy. I hvert fall der jeg jobber. Vi har 4 rom vi sitter fordelt på. Der jeg sitter, er vi 4 stk. Akkurat passe, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater kontorlandskap. Hater, hater, hater. Ja, jeg høres ut som en trassig fjortis, men fy som jeg hater kontorlandskap. Det er en elendig "oppfinnelse".

Da jeg var fersk og litt usikker på om jeg gjorde jobben min på en ok måte syntes jeg det var et mareritt med kontorlandskap. Jeg hadde en jobb der jeg måtte ringe masse rundt til forskjellige folk og det var viktig at jeg opptrådte profesjonelt. Det var sannelig ikke enkelt når jeg samtidig var redd for hva de som satt rundt meg tenkte og jeg også måtte klare å stenge ute lyder av andre som pratet og annet surr. Gud for en stressende situasjon!

Nå har jeg en jobb der jeg ikke trenger å snakke så mye i telefon, og jeg føler meg tryggere på at jeg kan jobben min. Likevel synes jeg kontorlandskap er noe tull. Det er utrolig distraherende med så mye lyder og aktivitet rundt omkring. Og jeg føler meg stresset fordi jeg føler at jeg må "se opptatt ut" hele tida. :fnise:

I jobber der jeg har hatt eget kontor har jeg trivdes mye bedre. Da har jeg klart å konsentrere meg lettere, og dermed vært mer effektiv. I tilegg har følt at det var greit å ta seg ti minutters pause for å f.eks. strekke på kroppen, gjøre tøyeøvelser, se drømmende ut i lufta, nærmest meditere litt eller hva som helst, og på den måten senket stressnivået i kroppen og igjen blitt mer effektiv. Å sitte på utstilling har jeg aldri følt meg komfortabel med, og det har gått utover effektiviteten.

For øvrig har jeg også erfart at det å være i andre enden av en telefonsamtale med en som sitter i kontorlandskap heller ikke er helt greit. F.eks. når jeg ringer teleleverandør eller kabel-TV-operatøren, og så hører man et surr av stemmer i bakgrunnen, det synes jeg som kunde er forstyrrende.

Dersom man er så uheldig å bli påtvunget kontorlandskap så er det tvingende nødvendig i mine øyne å kreve noen små avlukkede rom som kan brukes til telefonsamtaler, møter med kunder, stilletid for ansatte (når man holder på å bli sprø av alle distraksjoner og skuldrene har festet seg langt over ørene) osv.

Totalt sett ser jeg ingen fordeler med kontorlandskap. Er det det sosiale man etterstreber så finnes det utrolig mye bedre måter å gjøre det på. Et fint felles lunsjsted f.eks. og små sofagrupper/samlingssteder der man kan ta ti minutters pause sammen iblant. Om man skal være sosial "hele tida" så stjeler det mye mer tid enn sånne korte pauser.

Kontorlandskap skulle vært forbudt i arbeidsmiljøloven!

PS: La meg gjette: Sjefen beholder sitt eget kontor? :filer:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker helt klart kontor. Helt greit om det er et par stykker som deler samme kontor, for det er faktisk ikke så lett å få en kabal med kontor til hver ansatt til å gå opp til enhver tid, men mer enn 3-4 stykker blir fort slitsomt, og det er til enhver mye støy i bakgrunnen som jeg ikke syntes passer seg når man også er avhengig av å ringe rundt.

Personlig jobber jeg også slik at en del av stillingen min er innen teknologisk støtte, og selv med kontor blir jeg stadig avbrutt, noe som helt klart går utover prosjektdeltakelse og andre oppgaver. Folk avbryter stadig vekk med dumme og urelevante spørsmål selv om jeg sitter på kontor, men det hadde vært ennå verre i åpent landskap. Jeg føler meg allerede ekstremt stresset på jobb til daglig og går omtrent med skuldrene under haka, og dersom det kommer frem at vi i tillegg skal flyttes til landskap så må jeg slutte, hvis ikke kommer det rett og slett til å gå utover helsa.

• Liker 1
Skrevet

Kontorlandskap er djevelens verk!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...