AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Hva er det som er så galt med at barn har lekepistoler? Er det virkelig helt fortferdelig, blir de kriminelle av det? Det tror ikke jeg. For i boretslaget jeg bor i var det noen som ringte barnevernet og politiet når de så naboens gutter på 8 og 9 år med lekepistoler. Og det på dems egen eiendom til og med. Og fredagen som var hadde vi et møte i boretslaget der 5 foreldre vil at lekepistoler skal forbys i boretslaget. De vil at andre voksne i boretslaget skal ha rett til å ta fra barna det. To av foreldrene vil også melde foreldrene til barnevernet om de gir barna lekepistoler eller voldelige spill eller film med nakenhet i og vil ha kontroll i boretslaget på spill og film for alle som har barn under 18. Jeg tviler da sterkt på at noen kan få gjenom noe slikt. Et boretslag har vel ikke den type makt? Men jeg lurer veldig på hva det er med slike folk? Hvorfor kan dem ikke passe på seg selv?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Å ringe barnevernet var litt vel ekstremt spør du meg. Ellers har jeg ingenting til overs for lekepistoler. Mange av de ser veldig naturlig ut, å det kan være lett å skremme andre å dermed oppleve ubehagelige opplevelser - som at noen kanskje ringer politi eller barnevern. En annen tin er at det kunne faktisk hende (selv om det er skjeldent) at et barn fikk tak i en ordentlig pistol å trodde at det var lekepistol og en tragedie hadde skjedd. Ja, så for min del må gjerne lekepistoler forbys. 9
Gjest pysepusen Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes det er en uting å leke med våpen slik så her kommer han aldri til å få sverd, pistoler etc (vannpistoler blir noe annet synes jeg). Men andre får da gjøre hva de vil for meg 3
Berentsens Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Jeg ser ikke noe galt i å leke med lekepistoler. Jeg gjorde det ja jeg var liten, det samme gjorde vennene mine. Våre barn skal få lov til å leke med lekepistoler om de ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Jeg lekte også med lekepistoler som kunne se ganske ekte ut på avstand da jeg var liten, men jeg synes det er en uting i dag. Vi har fått våpnets dødelighet så mye tettere på livet synes jeg, via amerikanske filmer/serier osv. Og som en annen her nevner: Det HAR skjedd at barn har fått fatt i ekte pistoler og behandlet dem som lekepistoler, og så har tragedier skjedd. Vannpistoler i blått/grønt/rødt/gult osv som ikke ser det minste ut som ekte pistoler synes jeg er greit. Der er det neppe noen fare for at noen tar feil. Men å melde til barnevernet eller politiet synes jeg er drøyt, dersom ikke melder trodde barna lekte med ekte pistoler? Og et borettslag har vel ingen mulighet til å bestemme hva som skjer i forhold til spill/filmer inni folks private leiligheter? Men jeg synes ellers at holdningen er helt riktig: Ingen 18-årsgrenseartikler til barn! Linda 1
Redbull Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Jeg synes det er en uting å leke med våpen slik så her kommer han aldri til å få sverd, pistoler etc (vannpistoler blir noe annet synes jeg). Men andre får da gjøre hva de vil for meg Enig. Men barn (verken mine eller andre sine) får ikke lov å sikte pistolen på meg. Da sier jeg ifra. 2
Gjest pysepusen Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Enig. Men barn (verken mine eller andre sine) får ikke lov å sikte pistolen på meg. Da sier jeg ifra. Ja, det gjør jeg også. Men da angår det jo meg Akkurat som at jeg kan ikke bestemme hva min gutt skal leke med når han er hos venner, men kommer vennene hjem til han og har med seg lekevåpen så må de fint legge dem fra seg til de skal gå hjem igjen. Mitt hus, mine regler. 2
Gjest Hard Ride Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Det er enda et tilfelle av foreldre som fraskriver seg ansvar og forventer at samfunnet skal ta seg av ungene deres. I stedet for å forvente at boretslaget skal ta ansvar for barnas forhold til våpen, så kan de heller lære barna sine om sikkerhet og hvordan man håndterer våpen. Får jeg barn skal jeg i hvert fall la dem ha lekevåpen, og jeg kommer til å gi dem opplæring i våpensikkerhet fra tidlig alder. Forøvrig er det vel bare bra at ungene er ute og leker? Jeg har noen morsomme barndomsminner fra lekekrig i nabolaget med vennene mine. Det får i hvert fall ungene ut i lek, og jeg trodde det var ønskelig i dagens samfunn hvor ungene er enda mer vant til TV, PC og whatnot. 1
Gjest Hard Ride Skrevet 28. september 2011 #10 Skrevet 28. september 2011 Litt gammel tråd, men, tenkte på den da jeg så denne videoen. 1
trudelu Skrevet 28. september 2011 #11 Skrevet 28. september 2011 Jeg synes ikke ungene mine skal lære seg at vold og våpen er morsomt. Men jeg synes heller ikke at foreldrene i borettslaget som du forteller om skal være moralpoliti for de andre foreldrene.. Skikkelig teit oppførsel.
Lady in blue Skrevet 28. september 2011 #12 Skrevet 28. september 2011 Jeg har veldig blandede følelser rundt dette med lekevåpen. På den ene sida synes jeg det er tøvete å oppmuntre barn til å leke med våpen, på den andre sida så tror jeg det er naturlig for barn å utforske også den delen av livet. Men som nevnt over her er det stor forskjell på vannpistoler i knæsje farger og leketøy som til forveksling ligner ekte våpen. Barn trenger å lære at det er en viktig forskjell på leketøy og ekte saker. Det er vanskelig for barn å skjønne forskjellen hvis lekene ser veldig like ut ekte våpen. Så det jeg kommer frem til for meg selv er at jeg synes det er greit med pistoler og sverd osv som helt tydelig er lektetøy, f.eks. i myk plast eller i skarpe farger. Våpen som på avstand kan se ut som ekte våpen (særlig for en som er ukjent med våpen) kan man slutte å selge annet enn som teaterrekvisitter. Nå etter 22. juli så føler jeg vel enda sterkere for å få vekk lekepistoler som ligner på ekte våpen. 4
Gjest gjest Skrevet 28. september 2011 #13 Skrevet 28. september 2011 Syns folk idag er lettere hysteriske. Ja. De er patetisk. 1
Darkannie Skrevet 28. september 2011 #14 Skrevet 28. september 2011 Jeg har veldig blandede følelser rundt dette med lekevåpen. På den ene sida synes jeg det er tøvete å oppmuntre barn til å leke med våpen, på den andre sida så tror jeg det er naturlig for barn å utforske også den delen av livet. Men som nevnt over her er det stor forskjell på vannpistoler i knæsje farger og leketøy som til forveksling ligner ekte våpen. Barn trenger å lære at det er en viktig forskjell på leketøy og ekte saker. Det er vanskelig for barn å skjønne forskjellen hvis lekene ser veldig like ut ekte våpen. Så det jeg kommer frem til for meg selv er at jeg synes det er greit med pistoler og sverd osv som helt tydelig er lektetøy, f.eks. i myk plast eller i skarpe farger. Våpen som på avstand kan se ut som ekte våpen (særlig for en som er ukjent med våpen) kan man slutte å selge annet enn som teaterrekvisitter. Nå etter 22. juli så føler jeg vel enda sterkere for å få vekk lekepistoler som ligner på ekte våpen. Signerer i helhet.
She_Leiva Skrevet 28. september 2011 #15 Skrevet 28. september 2011 En ting er å leke med små rosa vannpistoler, men noen pistoler har en tendens til og se veldig riktige og ekte ut. Hva med å velge pistoler som ikke ser så ekte ut? Tviler på at barn skjønner forskjellen uansett. Bare en tanke. Det å ringe barnevernet synes jeg var litt vel drastisk, men jeg kan også se bekymringene. Er vel egentlig en ganske vanskelig sak dette her, men jeg er uansett en motstander av at andre foreldre skal bestemme over hva andres barn "får lov til".
Windsor Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 En ting er å leke med små rosa vannpistoler, men noen pistoler har en tendens til og se veldig riktige og ekte ut. Hva med å velge pistoler som ikke ser så ekte ut? Tviler på at barn skjønner forskjellen uansett. Bare en tanke. Jeg var ikke så gamle karen før jeg ville ha revolvere og pistoler som så ekte ut. Den røde plastplomberinga i enden var en plage når vi ikke klarte å få den vekk. Men når vi fikk lov å skyte med luftgevær så forstod vi selvsagt (dvs vi ble fortalt og innså at dette var reelt) at et slikt våpen selvsagt måtte håndteres forsiktig fordi dem kunne skade. Når det gjelder sannsynligheten for å plukke opp en ekte pistol. Jeg tror de fleste barn faktisk vil skjønne det, men fremfor alt: DET SKAL IKKE SKJE! Aldri skal en ladd pistol ligge tilgjengelig for barn. Om du har barn i huset og allikevel lar skarpe våpen ligge fritt så er det problemet, ikke at smågutter leker.
Lady in blue Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Når det gjelder sannsynligheten for å plukke opp en ekte pistol. Jeg tror de fleste barn faktisk vil skjønne det, men fremfor alt: DET SKAL IKKE SKJE! Aldri skal en ladd pistol ligge tilgjengelig for barn. Om du har barn i huset og allikevel lar skarpe våpen ligge fritt så er det problemet, ikke at smågutter leker. Enig med deg i det. Men problemet er at selv om du og jeg sørger for at ladde våpen ikke ligger og slenger så vet vi ikke hva naboen gjør. Derfor mener jeg det er like greit at barn ikke er vant til at våpen er leketøy. Selvsagt må man også snakke med barna om dette, men det kommer i tillegg. 1
Kittykat Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Jeg bor i et borettslag og hvis en sånn situasjon som du beskriver hadde oppstått, så hadde jeg rett og slett blitt irritert. Hva andre foreldre gir barna lov og ikke lov til å leke med er deres sak, akkurat som det er min sak hva jeg lar mine barn få leke med. I dette tilfelle lekepistoler. Det bor mange barnefamilier i vårt borettslag og omtrent 90% av barna har leke/vannpistoler i alle slags former. Jeg har null problem med å la de leke med det. Men hvis andre foreldre prøver å legge ned veto mot lekepistoler for et helt borettslag og vil anmelde foreldre som lar barna leke med dette, og lar barna spille dataspill, da vil jeg si at det er noe galt med disse foreldrene. Som prøver å bestemme for alle sammen. Å anmelde noen til barnevernet og politiet fordi de lar barna ha lekepistoler og spille dataspill, synes jeg blir bare tull. Jeg hadde ledd hvis jeg hadde hørt noen si dette. Bokstavelig talt. Barnevernet og politiet har bedre ting å gjøre på enn å undersøke anklagelser fra hysteriske foreldre. Jeg forventer at andre foreldre respekterer og aksepterer ( i de fleste tilfeller ) mine valg når det gjelder leker, akkurat som jeg respekterer deres valg. Man trenger ikke å være enig, men man må være såpass voksen at man viser respekt. Nei, dette vil jeg kalle hysterisk og jeg hadde sagt det rett ut i borettslagmøtet. Og jeg tror foressten ikke at borettslaget har myndighet til å bestemme hva folk får lov til å spille/se på/leke med osv i deres egne private hjem. Et sted går grensen!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Dette er så latterlig at jeg finner ikke ord. Jeg ELSKET å leke krig da jeg var liten. Det har da blitt folk av meg fordet. Aldri vært i en slosskamp.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #20 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg synes det er en uting å leke med våpen slik så her kommer han aldri til å få sverd, pistoler etc (vannpistoler blir noe annet synes jeg). Men andre får da gjøre hva de vil for meg Jeg synes rett og slett synd på sønnen din som kommer alltid til og være mammas lille dulle gutt. For det første så stopper vi ikke å kjøre bil fordi en god del trafikanter omkommer i trafikken så sjansen for at et barn faktisk finner et ladet pistol tror jeg er så liten sjanse for at jeg tror det er flere barn som har dødd av å klatret i trær. Men mammas lille dulle har sikkert et forbud mot å klatre i trær også. Å når jeg var ung så lekte vi alltid med leke våpen og mange av dem så fryktelig ekte, ut vi klatret i trær vi la hjelmen på bagasje brette rett etter at vi hadde kommet rundt hjørnet fra hjemmet,vi lekte kongen på haugen der vi banka opp hverandre for og være på toppen av snø haugen som brøytemannen hadde pent stablet opp. vi hadde til og med en kompis som fikk lov til å ha Grand Theft Auto hjemme som var et skytespill på pcn der du kunne blafre hue av mennesker å drepe dem på alle tenklige måter å selvfølgelig var alle i gutte gjengen der å spilte dette spillet. Ingen av oss har til dags dato som jeg vet av skutt eller drept noen og er i en sterk tvil på at dette noen gang kommer til og skje. La gutter være gutter og slutt med det jævla kjerringmaset det blir det nokk av i det voksne liv for oss gutter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå