Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til at det belaster statsbudsjettet veldig, blant annet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til at det belaster statsbudsjettet veldig, blant annet.

Åh, gi deg. Den der er gammel. Overvektige koster ikke samfunnet mer enn undervektige gjør, eller røykere, eller ekstremsportutøvere osv. Likevel er det de overvektige som blir stemplet som belastende for statsbudsjettet. :kjefte:

Skrevet

Sikkert av samme grunn som at mange bryr seg om de som er for tynne; fordi det ikke er bra for kroppen.

Jasså, så slike diskusjoner dreier seg om omsorg?

• Liker 1
Skrevet

Hva mener dere overspising er egentlig?

Er det å spise over kcal-kvoten sin?

Er det å småspise usunt hele dagen?

Trøstespise?

Er det å bare spise usunn mat?

Eller er det å putte i seg ukontrollert store mengder med mat?

AnonymBruker
Skrevet

Jasså, så slike diskusjoner dreier seg om omsorg?

Nei, ikke nødvendigvis omsorg for enkeltpersoner. Heller kanskje i et samfunnsperspektiv.

Gjest Consensio
Skrevet

Trøstespise?

Regner med at trådstarter her mener folk som spiser slik at de legger på seg og blir tykke.

AnonymBruker
Skrevet

Trøstespise?

Med overspising mener jeg spiseforstyrrelsen, men tror ikke alle her mener det. Bulimi -oppkasten om man skal si det kort.

Skrevet

Med overspising så mener JEG at man spiser selv om man egentlig er mett.

Gjest Raggy
Skrevet

Jeg opplever mat som trøst. Da særlig på kvelden når jeg er sliten. Men jeg er bevisst på hva jeg spiser, blir feks bær, el salat. Jeg er normalvektig nå men har hatt 10kg for mye et par år pgs trøstespising.

For meg fungerer det slik at jeg blir utmattet av en helt vanlig dag i vår familie(jobber ikke). Når kvelden kommer er jeg helt mør i kroppen pga angst og halsen snører seg sammen. Det er en lettelse å spise fordi jeg da ikke kjenner spenningene i brystet og pusteproblemene.

Sånn sett så bruker jeg jo mat som trøst. Jeg aner ikke hva annet jeg skal gjøre.. Trener, spiser sundt, bruker avspenning og forsøker å få en plass for behandling av angst.

Så ja på en måte er min overspising selvforskylt, men det hjelper å da gjør jeg det. Heller mat enn alkohol/beroligende medisin ihvertfall!!!!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Den nyeste forskningen viser at animalsk fett slettes ikke er farlig å få i seg, og at det finnes en del fett fra planter som er mer skadelig.

Jeg har ikke tenkt å leite opp en hau med kilder, rett og slett fordi det ikke spiller noen rolle for meg om du tror på dette eller ikke, men om du googler litt etter ny forskning på dette, skal du se at det ikke er vanskelig å finne info om det.

Det er et ganske fint kosthold og helse-blad som heter VOF, som man får kjøpt på narvesen (det kan også bestilles på hjemmesiden dems) som er flinke til å ta for seg den aller nyeste forskningen innenfor mat og helse, og det er absolutt å anbefale for folk som interesserer seg for temaet.

Et blad med Dag Viljen Poleszynski som redaktør og Sofie Hexeberg som fast gjesteskribent, begge blant Norges fremste talsmenn for lavkarbokosthold, er i hvert fall ikke nøytralt. I dette bladet publiseres selvsagt kun artikler og rapporter som støtter deres personlige synspunkter.

Bare viktig å ha i bakhodet dersom noen skulle la seg inspirere av Ymes litteratur-tips.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blande spiseforstyrrelser inn i dette? Spiseforstyrrelsene er unntak og har ikke noe den vanlige gjengse overvektige å gjøre. Det stooooore flertalle av de som er overvektige (ikke nødvendigvis sykelig) er det ene og alene fordi de ikke gidder å bevege seg, ikke tenker over hva de putter i seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte at magre produkter er sunnere også ;)

Fett inneholder mer energi, så man kan spise færre måltider og fortsatt få i seg nok, pluss at fett ikke blir til fett på kroppen.

I motsetning til det de fleste tror, får man ikke hjerte og karproblemer av animalsk fett heller. Det er for det meste sukker som har skyld i sånt.

Åreforkalkning er en av hovedårsakene til hjerte- og karsykdommer - som de fleste vet så skyldes de fleste slike tilfeller åfor mye fett i maten, røyking, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror overspising knyttet til følelser er laaaangt mer vanlig enn hva enkelte her ser ut til å tro. I dagens samfunn, men så mye fokus på utseende og sunn mat, er det nesten ikke mulig å ikke ha en viss peiling på hva som er sunt å ikke. Folk blir ikke x atnall kilo overvektig fordi de er late. Rett og slett.

Selv har jeg slitt med overspising (spiseforstyrrelsen), men heldigvis kom jeg ikke lenger opp enn til 75 kg. Jeg er 170 høy. I dag veier jeg 59 kg. Men det har vært en tøff kamp, hvor jeg virkelig måtte rivet opp livet mitt med roten og gjøre noe med grunnene til at jeg ikke hadde det bra. Før jeg tok tak i de bakenforliggende problemene kunne jeg fint klare å slanke meg noen få kilo ved hjelp av viljestyrken, men det holdt ikke lenge.

Mange av problemene jeg hadde visste jeg ikke om en gang. De kom fram underveis i prosessen. Jeg er ett hundre prosent overbevist om at de fleste som er overvektige sliter med andre ting i livet sitt som de ikke har tatt tak i. Kanskje vet de ikke om det selv en gang. Jeg visste ihvertfall ikke hvor ille stilt det var.

At man i tillegg bombaderes med et skjønnhetshysteri uten like når man er nede fra før, gjør heller ikke ting lettere...

Mvh Siri

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror overspising knyttet til følelser er laaaangt mer vanlig enn hva enkelte her ser ut til å tro. I dagens samfunn, men så mye fokus på utseende og sunn mat, er det nesten ikke mulig å ikke ha en viss peiling på hva som er sunt å ikke. Folk blir ikke x atnall kilo overvektig fordi de er late. Rett og slett.

Selv har jeg slitt med overspising (spiseforstyrrelsen), men heldigvis kom jeg ikke lenger opp enn til 75 kg. Jeg er 170 høy. I dag veier jeg 59 kg. Men det har vært en tøff kamp, hvor jeg virkelig måtte rivet opp livet mitt med roten og gjøre noe med grunnene til at jeg ikke hadde det bra. Før jeg tok tak i de bakenforliggende problemene kunne jeg fint klare å slanke meg noen få kilo ved hjelp av viljestyrken, men det holdt ikke lenge.

Mange av problemene jeg hadde visste jeg ikke om en gang. De kom fram underveis i prosessen. Jeg er ett hundre prosent overbevist om at de fleste som er overvektige sliter med andre ting i livet sitt som de ikke har tatt tak i. Kanskje vet de ikke om det selv en gang. Jeg visste ihvertfall ikke hvor ille stilt det var.

At man i tillegg bombaderes med et skjønnhetshysteri uten like når man er nede fra før, gjør heller ikke ting lettere...

Mvh Siri

Så klart henger det sammen med følelser, men det er ikke nødvendigvis snakk om psykisk sykdom for det, for alle.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Åreforkalkning er en av hovedårsakene til hjerte- og karsykdommer - som de fleste vet så skyldes de fleste slike tilfeller åfor mye fett i maten, røyking, osv.

Men gjelder ikke dette den usunne type fett?

Å spise mer fett og holde seg unna light-produkter betyr jo ikke at man skal spise masse usunt fett og junk-food.

Det er forskjell på fett ;)

AnonymBruker
Skrevet

Men gjelder ikke dette den usunne type fett?

Å spise mer fett og holde seg unna light-produkter betyr jo ikke at man skal spise masse usunt fett og junk-food.

Det er forskjell på fett ;)

Men Yme sier jo at animalsk fett ikke er så usunt som tidligere antatt. Dette stemmer ikke, animalsk fett er ikke bra for oss.

Du har imidlertid helt rett i at kroppen trenger sunt fett, men man må jo uansett begrense sitt inntak av disse stoffene også.

Hvis det at du spiser for eksempel nøtter, avocado og laks i tillegg til sunne karbohydrater og grønnsaker gjør at kaloriregnskapet ditt kommer i pluss hver dag, vil du jo gå opp i vekt selv om fettet du har inntatt er sunt.

Skrevet (endret)

Men Yme sier jo at animalsk fett ikke er så usunt som tidligere antatt. Dette stemmer ikke, animalsk fett er ikke bra for oss

Hvorfor skal animalsk fett være skadelig når det er det vi levd på omtrent helt fram til vi begynte med jordbruk?

Det er også den typen fett man finner i morsmelk.

Jeg spiser sån mat selv, og jeg har godt over gjennomsnittet bra blodprøver.

Blodverdiene mine er så gode at jeg fikk en liten prat med overlegen, fordi hu rett go slett var imponert(hu lurte på hva jeg spiste osv)... Men det har kanskje ikke noe med kostholdet mitt å gjøre det da?

Her er en link til en artikkel på forskning.no hvor man kan lese litt om at den nye forskningen viser at mettet fett ikke er farlig, og hva som er grunnen til at de anbefaler at man skal spise lite av det (det er ikke fordi de mener man får hjerte og karsykdommer)

Sitat og link:

"A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat."

http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

og enda en link

http://lowcarbdiets.about.com/b/2010/01/17/time-to-stop-being-afraid-of-saturated-fat.htm

Endret av Yme
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blande spiseforstyrrelser inn i dette? Spiseforstyrrelsene er unntak og har ikke noe den vanlige gjengse overvektige å gjøre. Det stooooore flertalle av de som er overvektige (ikke nødvendigvis sykelig) er det ene og alene fordi de ikke gidder å bevege seg, ikke tenker over hva de putter i seg.

Det er du som blander inn urelevante ting her. Tråden handler om overspising og ikke om folk med dårlig kosthold og noen kilo ekstra. Hvis man ellers er psykisk og fysisk frisk kan man selvsagt ikke unnskylde dårlige matvaner med spiseforstyrrelse, men for dem som overspiser seg kvalme, med eller uten oppkast etterpå, er det absolutt en spiseforstyrrelse.

Skrevet

Jeg tror de fleste av dere glemmer at vi faktisk er patteDYR og animalsk fett er naturlig for oss! Vi er IKKE en annen form for overordnede skapninger, vi er dyr som har utviklet intelligensen og beveget oss bort fra de andre dyrene med våre oppfinnelser og intrikate måter å skaffe oss mat på bl.a. Men det endrer ikke på det faktum at vi fremdeles er dyr og må se på kroppene våre deretter.

Skrevet

Jeg tror de fleste av dere glemmer at vi faktisk er patteDYR og animalsk fett er naturlig for oss! Vi er IKKE en annen form for overordnede skapninger, vi er dyr som har utviklet intelligensen og beveget oss bort fra de andre dyrene med våre oppfinnelser og intrikate måter å skaffe oss mat på bl.a. Men det endrer ikke på det faktum at vi fremdeles er dyr og må se på kroppene våre deretter.

Elgen er et pattedyr, men spiser bare grøntfor....

Jeg har ikke satt meg nok inn i dette med mettet fett til å kunne diskutere, men st vi er pattedyr og derfor er animslsk fett naturlig for oss, høres feil ut mtp at mange pattedyr ikke spiser kjøtt i det heletatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...