Yme Skrevet 2. juni 2011 #1 Skrevet 2. juni 2011 Tenk om det var så enkel at alt "feil" i verden var selvforskyldt. Etterlyser en dypere vurdering av sammenhengen av årsak og konsekvens. Både på det mentale og fysisk plan. Ser frem til deres besvarelse. Det finnes bare 1 ting som gjør at man blir overvektig. Det er å spise mer enn man forbrenner... Tviler på at det finnes så mange overvektige mennesker som er det fordi de blei tvangsfora :gjeiper: 4
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #2 Skrevet 2. juni 2011 Men det er mange grunner til at folk spiser mye, ofte er det psykiske grunner. Det er jævlig lett for folk med fin psykisk helse og ståldisiplin å si: "Det er jo bare å spise mindre og trene mer, kan det være så vanskelig? " Hadde det vært så enkelt hadde vel for svarte ingen vært overvektige! Ingen vil være tjukke! Mat er i veldig høy grad knyttet til følelser, tenk litt over det! 17
Yme Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. 5
Gjest MorAase Skrevet 2. juni 2011 #4 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. Din mangel på innsikt i den menneskelige psyke er trist å observere. Det er diagnoser som går nettopp på at arm og munn er overtatt av krefter sterkere enn fornuft. Som medmennesker har vi en plikt til å beskytte de svake og syke mot seg selv, og å gjøre dem sterke og friske. For at det skal skje krever det at mennesker evner å sette seg inn i en virkelighet som kan ha flere versjoner, der hver versjon er sannheten. 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #5 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. Du kan ikke mene dette særiøst? Håper du går på en psykisk smell (ikke bokstavelig talt, men:) som gjør at du fortår litt mer av hva du snakker om!!! 3
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #6 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. Og hva er det folk gjør når de ikke har det bra? Noen drikker, noen blir frustrert og sinte, noen sykemelder seg, noen shopper til de er blakke, noen spiller seg fra gård og grunn, noen banker kjerring og unger...og noen spiser for mye. Det er impulser vi ikke alltid klarer å kontrollere. Eksemplene er utallige. Vi er mennesker og svake. Overspising er desverre en veldig synlig og usunn sådann. Det syns ikke utenpå en hvis en f.eks shopper ukontrollert. Det er ikke i nærheten så enkelt som du vil ha det til. Det er en grunn til at spiseforstyrrelser behandles med langvarig psykoterapi. Har du hørt om et behandlingsopplegg for anorektikere som går ut på at man "bare trenger å spise mer." ?? Overspising kan være en spiseforstyrrelse på lik linje meg anoreksi og bulimi. 14
Periwinkle Skrevet 2. juni 2011 #7 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. Det blir jo det samme som å si at noen slutter å spise fordi det er noe de bestemmer seg for, eller at noen bestemmer seg for å spise kjempemasse, for deretter å spy. Ja, det kan knyttes til valg, som du sier, men det er ikke deres valg. Hva med den gnagende stemmen i høyre øre som "roper" Faen du fortjener ikke å spise, du er så stygg og feit. Bare ødelegg livet ditt på å spise du, du blir ikke pen uansett. Ingen liker deg som du er, så for all del ikke behold noe av det du spiser. Det er bedre å dø enn å se ut som du gjør.... Jeg vil tro mye av denne tankegangen kan ligne på hvordan "overspisere" også har det. Det er en "stemme" som styrer hva de stapper i munnen i større grad enn seg selv. Det blir kanskje rart å forstå når man ikke har vært der selv, men JEG bestemmer ikke at jeg ikke skal spise, spiseforstyrrelsen min gjør. JEG vil bli frisk, men sykdommen vil ikke, JEG vil ha hjelp, men sykdommen drar i motsatt retning, med å dytte slike tanker som nevnt ovenfor, inn i hodet mitt. Spiseforstyrrelsen kan FÅ meg til å spise kjempemasse, for deretter å kaste opp, men det er allikevel ikke JEG som styrer dette. Det samme gjelder nok for mange, i større eller mindre grad, med eller uten oppkast. 6
Periwinkle Skrevet 2. juni 2011 #8 Skrevet 2. juni 2011 Og hva er det folk gjør når de ikke har det bra? Noen drikker, noen blir frustrert og sinte, noen sykemelder seg, noen shopper til de er blakke, noen spiller seg fra gård og grunn, noen banker kjerring og unger...og noen spiser for mye. Det er impulser vi ikke alltid klarer å kontrollere. Eksemplene er utallige. Vi er mennesker og svake. Overspising er desverre en veldig synlig og usunn sådann. Det syns ikke utenpå en hvis en f.eks shopper ukontrollert. Det er ikke i nærheten så enkelt som du vil ha det til. Det er en grunn til at spiseforstyrrelser behandles med langvarig psykoterapi. Har du hørt om et behandlingsopplegg for anorektikere som går ut på at man "bare trenger å spise mer." ?? Overspising kan være en spiseforstyrrelse på lik linje meg anoreksi og bulimi. Overspising ER en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi og bulimi, men desverre en fryktelig tabubelagt sykdom, som ofte blir dyttet bakerst i skapet og "unnskyldt" med latskap og giddesløshet. Avsporing men... Det engasjerer meg så sterkt! 8
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #9 Skrevet 2. juni 2011 Men i følge noen her kan du jo bare slutte å være bulimiker. Det er du som bestemmer. 3
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #10 Skrevet 2. juni 2011 Overspising ER en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi og bulimi, men desverre en fryktelig tabubelagt sykdom, som ofte blir dyttet bakerst i skapet og "unnskyldt" med latskap og giddesløshet. Avsporing men... Det engasjerer meg så sterkt! Meg også...jeg eier egentlig lite viljestyrke selv og kan spise mye i perioder. Men har heldigvis "gode gener" og god forbrenning. Spiser også mindre i perioder av uviss grunn så det jevner seg ut. Heldigvis stopper også forfengeligheten meg fra å bli tykkere enn jeg vil. (og budsjettet, ikke råd til ny garderobe )Men hadde jeg gått på en smell psykisk vet jeg ikke om det hadde vært like lett. Uff...nå har vi sporet heeeeeeeelt av.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #11 Skrevet 2. juni 2011 Men i følge noen her kan du jo bare slutte å være bulimiker. Det er du som bestemmer. Sånne holdninger vil det dessverre alltid finnes. Andres problemer er jo alltid så lett å løse tydeligvis... 2
Xaphan Skrevet 2. juni 2011 #12 Skrevet 2. juni 2011 Det kan også være andre grunner til overvekt enn det psykiske. Noen medisner gjør blant annet at du legger på deg fortere. Vi vet ingenting om hva som er grunnen til at BMI'en hennes er som den er, og jeg syns ikke det er noe vi skal legge oss opp i heller. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #13 Skrevet 2. juni 2011 Det finnes bare 1 ting som gjør at man blir overvektig. Det er å spise mer enn man forbrenner... Tviler på at det finnes så mange overvektige mennesker som er det fordi de blei tvangsfora :gjeiper: Har man overspising så tvangsforer man seg selv. 4
hulaboer Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Det spiller jo ingen rolle hva det er knytta til. Valget man tar, når man putter noe i munnen, er en frivillig sak. Det er ingen diagnoser eller psykiske lidelser som tar over armen og munnen til folk. Noen mennesker liker å spise når de ikke har det bra, og kan bli overvektige av det, men det er likvell de som bestemmer om de skal spise eller ikke. Da er det vel bare for røykere å stumpe røyken, eller for alkoholikere å slutte å drikke da? Og narkomane å slutte å ta stoff. Er jo ikke noe problem, ikke sant? 5
Periwinkle Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Men i følge noen her kan du jo bare slutte å være bulimiker. Det er du som bestemmer. Jah.. Fortell DET til neket i mitt høyre øre du 4
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 (endret) En ting jeg også tenker på er at denne sykdommen "får næring" (bostavlig talt ) i tiden vi lever i. Det fantes ikke kiosker på hvert gatehjørne for 50 år siden, ei heller det utvalget somm finnes idag, heller ikke junkfood og butikkene stengte kl 17.00. Folk har også mye bedre råd i dag enn før og det gjør det lettere å overspise. Få hadde råd til det før... Endret 2. juni 2011 av Liquorice 2
Djungelvrål Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 Jah.. Fortell DET til neket i mitt høyre øre du Sitter neket ditt i høyre? Mitt sitter i venstre. Så moro 1
Yme Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #18 Skrevet 2. juni 2011 Da er det vel bare for røykere å stumpe røyken, eller for alkoholikere å slutte å drikke da? Og narkomane å slutte å ta stoff. Er jo ikke noe problem, ikke sant? Ah, jeg var ikke klar over at all mat inneholdt stoffer man blei avhengig av. Beklager. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2011 #19 Skrevet 2. juni 2011 http://www.forskning.no/artikler/2010/april/247276
Xaphan Skrevet 2. juni 2011 #20 Skrevet 2. juni 2011 Ah, jeg var ikke klar over at all mat inneholdt stoffer man blei avhengig av. Beklager. Mye av avhengigheten rundt røyk og alkohol ligger i det psykiske. Dessuten vil jeg tørre å påstå at vi er mer avhengig av mat enn noe annet, siden vi faktisk trenger det for å overleve... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå