AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Bor for tiden i Trondheim og skal flytte til Oslo nå, men jeg kan ikke bare stikke huet ut og dra på visning. Å ta fly ned bare for å dra på visning blir for dyrt for meg, og det er ikke sikkert at jeg får leiligheten heller. Alle de jeg har ringt til nå ønsker å treffe personen før de leier ut, og som regel er det mange som kommer på visning. Hvordan gjør jeg dette da? Skal begynne i arbeid 01.august og ønsker gjerne å være på plass i god tid før det.
Gjest Arlequin Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Jeg hadde akkurat samme problem når jeg skulle flytte til trondheim, men da bare fortsatte jeg å ring rundt og forklarte sittuasjonen og til slutt kom jeg over noen som var villige til å leie ut etter å ha snakket ordentlig med meg på telefon. Det er en kip sittuasjon, men for meg hjalp det å bare ta kontakt med så mange jeg kunne og overbevise over tlf.. Håper det ordner seg for deg
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Jeg hadde akkurat samme problem når jeg skulle flytte til trondheim, men da bare fortsatte jeg å ring rundt og forklarte sittuasjonen og til slutt kom jeg over noen som var villige til å leie ut etter å ha snakket ordentlig med meg på telefon. Det er en kip sittuasjon, men for meg hjalp det å bare ta kontakt med så mange jeg kunne og overbevise over tlf.. Håper det ordner seg for deg Leide du leiligheten uten å se på den da?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Du har ingen venner som kan gå på visning for deg da? Eventuelt også "gå god for deg" om så er nødvendig. Alternativt kan du leie gjennom utleiemegler. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Du har ingen venner som kan gå på visning for deg da? Eventuelt også "gå god for deg" om så er nødvendig. Alternativt kan du leie gjennom utleiemegler. Kjenner ingen i Oslo, derfor jeg spør om råd her.
pita27 Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Da jeg skulle flytte til Oslo for noen år siden, hadde jeg det samme problemet som deg. Ingen ville leie til noen de ikke hadde møtt. Jeg reiste t.o.m nedover for å kunne dra på noen visninger, men som du sier er det mange om beinet og jeg fikk ikke leie. Endte opp med at jeg måtte bo på sofaen til en slektning i 1 uke og hos en annen i 2 uker mens jeg jobbet og gikk på visninger, før jeg endelig fant noe/fikk leie. Det var en kjip situasjon, frustrerende og veldig slitsomt. Men det gikk på et vis hadde jeg ikke hatt hyggelige slektninger (som jeg forresten aldri hadde møtt før hehe), så hadde jeg ikke kommet meg til Oslo.. Kanskje du har noen slektninger/bekjente der nede som kan hjelpe med et rom i starten? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Du har ingen venner som kan gå på visning for deg da? Eventuelt også "gå god for deg" om så er nødvendig. Alternativt kan du leie gjennom utleiemegler. Utleiemegler; Skiller den seg veldig fra Finn.no?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Da jeg skulle flytte til Oslo for noen år siden, hadde jeg det samme problemet som deg. Ingen ville leie til noen de ikke hadde møtt. Jeg reiste t.o.m nedover for å kunne dra på noen visninger, men som du sier er det mange om beinet og jeg fikk ikke leie. Endte opp med at jeg måtte bo på sofaen til en slektning i 1 uke og hos en annen i 2 uker mens jeg jobbet og gikk på visninger, før jeg endelig fant noe/fikk leie. Det var en kjip situasjon, frustrerende og veldig slitsomt. Men det gikk på et vis hadde jeg ikke hatt hyggelige slektninger (som jeg forresten aldri hadde møtt før hehe), så hadde jeg ikke kommet meg til Oslo.. Kanskje du har noen slektninger/bekjente der nede som kan hjelpe med et rom i starten? Å nei huff. Jeg vet ikke om jeg orker akkurat det. Jeg er for gammel for den slags. Men jeg ser at jeg nesten må gjøre det hvis jeg ikke får leid noe snart. Har noen eldgamle "venner", men vil helst ikke bry dem siden jeg aldri prater med dem. Det må være akuttsituasjon, og så langt har det ikke kommet enda. Alternativt er faktisk hotell, men det er jo ganske dyrt.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 Kan dette være et greit alternativ for meg: Jeg leier noe kortvarig i sommer i Oslo (feks i 2 mnd). Da kan jeg gå på visning der nede og se om jeg finner noe greit. Ulempen med dette er at jeg må betale dobbelt opp med husleie, dvs. her i Trondheim og i Oslo, mens jeg er på utkikk etter en leilighet der nede. Jeg må også reise opp og ned for å hente alle tingene mine. Hva tenker dere om dette alternativet?
Hvitdrøm Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Hvis jeg hadde vært i ditt ståsted, hadde jeg prøvd å få kontakt med en utleiemegler, og finne noe som enten er kort eller langtidsleie. De siler søkere i større grad enn utleiere som bare inviterer til åpen visning.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 Hvis jeg hadde vært i ditt ståsted, hadde jeg prøvd å få kontakt med en utleiemegler, og finne noe som enten er kort eller langtidsleie. De siler søkere i større grad enn utleiere som bare inviterer til åpen visning. Hva er en utleiemegler?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 www.utleiemegleren.no Må allikevel gå på visning der også.
Hvitdrøm Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Må allikevel gå på visning der også. Ja, det må en, men som sagt, så siler de i større grad enn vanlige utleiere. TS kan f.eks ta kontakt med dem og finne en uke hvor det er f.eks 5-6 visninger. Med gode referanser og stabil jobb, har hun da en god sjanse til å få napp, vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Utleiemegler; Skiller den seg veldig fra Finn.no? Ja. Du leier altså bolig gjennom ett meglerfirma. Meglerfirmaet forholder seg til eier av boligen, og slik sett ser jeg for meg at det kan være enklere å gjøre en avtale uten å møte på visning. For eksempel: http://www.utleiemegleren.no http://www.dinutleiemegler.no
Realisten Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Kan dette være et greit alternativ for meg: Jeg leier noe kortvarig i sommer i Oslo (feks i 2 mnd). Da kan jeg gå på visning der nede og se om jeg finner noe greit. Ulempen med dette er at jeg må betale dobbelt opp med husleie, dvs. her i Trondheim og i Oslo, mens jeg er på utkikk etter en leilighet der nede. Jeg må også reise opp og ned for å hente alle tingene mine. Hva tenker dere om dette alternativet? Nei forresten. Endret 5. juni 2011 av Realisten
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #18 Skrevet 12. juni 2011 Jeg ville IKKE brukt utleiemegleren/firma, de tar seg meget godt betalt i forhold til finn/privat/resten av verden. Jeg ville satset på å leie noe kortvarig, høre med jobben om de har tilgang til noe midlertidig (kommer an på jobben da), eller hørt med de eldgamle vennene kanskje du kan se på noe et godt stykke utenfor Oslo også? Er lettere å leie, billigere men litt lengre reisevei til du finner noe bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #19 Skrevet 12. juni 2011 Er det virkelig så vanskelig å finne seg noe å leie i Oslo for tida?? Har vært og kikket på noen leiligheter på Finn.no og hybel.no, men utleierne krever det ene og det andre fra deg. Og som regel er det en haug med folk på visning. Er dette vanlig? Cv ditten, referanse datten osv.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2011 #20 Skrevet 12. juni 2011 Er det virkelig så vanskelig å finne seg noe å leie i Oslo for tida?? Har vært og kikket på noen leiligheter på Finn.no og hybel.no, men utleierne krever det ene og det andre fra deg. Og som regel er det en haug med folk på visning. Er dette vanlig? Cv ditten, referanse datten osv. Mange har heller ikke tlf nr på annonsen sin heller, så regner med de får en haug med mail. Skjønner at de ikke gidder å svare på tlf dagen lang. Men de kan vel svare på mailen da slik at jeg vet at jeg må finne meg en annen leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå