bukett Skrevet 5. juni 2011 #1 Skrevet 5. juni 2011 Så tilfeldigvis dette programmet på TV3: http://www.tv2.no/tvguide/komikere-settes-i-sving-3480176.html Det framkom at telefonselgere som jobber i Bedriftssøket.no (selger annonser på nett), og som ikke har solgt noe i løpet av en arbeidsdag, må sitte i ring omringet av alle andre, og svelge en skje kanel. Det framkom også at en telefonselger gjerne lykke med 2 salg pr 100. telefonsamtale. Jeg synes det virker barnslig, og får en ekkel følelse av det hele. Etter å ha sett dette, virker det som en forferdelig jobb. Hadde det vært meg, ville jeg ha bekymret meg døgnet rundt på grunn av jobben! For hvert salg ringte det høyt i en bjelle, midt i landskapet der folk jobbet. Hvordan kan de da høre kunden i andre enden av telefonen, når de andre bråker sånn? Hva synes dere, er det ok at en etter endt arbeidsdag, må spise en skje kanel i "gapestokken" for an alle? 2
Gjest Badabing Skrevet 5. juni 2011 #2 Skrevet 5. juni 2011 Ikke hørt om. Høres jo direkte sykt ut. Tror ikke jeg kunne trivdes i et slikt abeidsmiljø. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #3 Skrevet 5. juni 2011 Nei, det er absolutt ikke ok. Det heller snarere sagt over mot mobbing på arbeidsplassen, noe som helt klart ikke er akseptabelt. Noe å ta opp med fagforeningen. 4
Gjest Fable Skrevet 5. juni 2011 #4 Skrevet 5. juni 2011 Hadde nekta. Står det ikke i kontrakten at jeg må spise kanel etter endt dag uten salg, så skal jeg fanden ikke spise det heller. Og hadde det faktisk stått i kontrakten, så hadde jeg aldri signert. En slik arbeidsplass høres lite hyggelig ut... 5
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. juni 2011 #5 Skrevet 5. juni 2011 Vasker helle doer enn å ha en slik jobb. Har prøvd med som telefonselger og jeg stakk derfra etter to dager. 1
Gjest ticket Skrevet 5. juni 2011 #6 Skrevet 5. juni 2011 Jeg jobbet i ni måneder som telefonselger i mine yngre dager, det var et hardt miljø, men med fokus på premier ikke straff. Noe slikt som dette ville jeg aldri godtatt. Problemet er jo ofte at det er de som ikke får jobb andre plasser på grunn av presset arbeidsmarked som har slike jobber, og da godtar de mer for å beholde jobben. 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Jeg jobbet som telefonselger fordi jeg likte det, artig jobb. Men hos oss fokuserte de også mere på belønning enn straff. Den som hadde solgt mest iløpet av uken fikk en flaske vin, og den som hadde solgt dårligst sitte på skrivebordet nærmest doen den neste uka. Ikke noen ille straff mao, med mindre noen hadde hatt skikkelig drita der inne:D
Tropic Skrevet 5. juni 2011 #8 Skrevet 5. juni 2011 Absolutt ikke ok! Hadde jeg jobbet der hadde jeg nektet å svelge kanel!! Tipper mange ender opp sykmeldt der pga de gruer seg slik til å dra på jobb.... 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #9 Skrevet 5. juni 2011 ..og den som hadde solgt dårligst sitte på skrivebordet nærmest doen den neste uka. Synes dette er mobbing og uthenging. Hadde blitt sykemeldt øyeblikkelig, om det var meg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #10 Skrevet 5. juni 2011 Absolutt ikke ok! Hadde jeg jobbet der hadde jeg nektet å svelge kanel!! Tipper mange ender opp sykmeldt der pga de gruer seg slik til å dra på jobb.... Som sykemeldt vil de ikke motta mye i sykepenger...for fastlønnen deres er lav, og det er den harde provisjonen som gjør at de tjener til livets opphold.
DBM Skrevet 5. juni 2011 #11 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Jeg har jobbet i katalogbransjen selv, og vi hadde ingen straff om vi ikke solgte. Men bjelle hadde vi også, og høy musikk. Vi ble ofte "beordret" til å stå, men heldigvis ikke hele dagen. Husker vi hadde "én øl per salg" en dag, det var én dag. Er vanskelig å selge, og vi var ikke i nærheten av å være like store som Bedriftsøket. Men ett salg per dag var egentlig ok. Stort gjennomtrekk og mange som slutta, hadde ingen fastlønn. Jeg holdt ut fra september til juni mener jeg å huske. Hadde en rimelig høy provisjonsprosent, derfor det kunne holde med ett salg per dag. Noen tjente "store" penger på det. Endret 5. juni 2011 av DBM
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #12 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har jobbet i katalogbransjen selv, og vi hadde ingen straff om vi ikke solgte. Men bjelle hadde vi også, og høy musikk. Vi ble ofte "beordret" til å stå, men heldigvis ikke hele dagen. Husker vi hadde "én øl per salg" en dag, det var én dag. Er vanskelig å selge, og vi var ikke i nærheten av å være like store som Bedriftsøket. Men ett salg per dag var egentlig ok. Stort gjennomtrekk og mange som slutta, hadde ingen fastlønn. Jeg holdt ut fra september til juni mener jeg å huske. Hadde en rimelig høy provisjonsprosent, derfor det kunne holde med ett salg per dag. Noen tjente "store" penger på det. Hvordan kan noen leve under slike forhold i Norge i dag? metodene som brukes høres ut som fryktelig uverdige - som om de ansatte er kveg 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #13 Skrevet 5. juni 2011 Har selv jobbet som telefonselger i et par måneder, og hadde coachene (teamledere) prøvd seg på noe sånn hadde jeg bedt dem stikke kanelen sin opp der sola aldri skinner. Telefonselgere bør ha noe for å motivere seg. Det får de forsåvidt da lønnen delvis er provisjonsbasert, så gode selgere tjener mer penger, men de gir også bonuser og premier til de beste selgerne. Helt greit i et salgsmiljø. Det eneste jeg hadde å utsette på å jobbe i et slikt miljø er at de beste selgerne, som allerede tjener mest, får pengebonuser for å selge mest en dag, eller den uka eller måneden. Med andre ord så blir de belønnet med penger for å tjene mest penger :/ Det skaper et veldig stort gap mellom dem og vanlige selgere som har helt akseptable, men ikke supre salgstap. Det er motiverende for toppselgerne, men litt demotiverende for gjennomsnittlige selgere som bringer inn nok salg hver dag til å gjøre selskapet fornøyd.
Batteri Skrevet 5. juni 2011 #14 Skrevet 5. juni 2011 Synes dette er mobbing og uthenging. Hadde blitt sykemeldt øyeblikkelig, om det var meg. Sykmeldt for hva? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #15 Skrevet 5. juni 2011 Hvordan kan noen leve under slike forhold i Norge i dag? metodene som brukes høres ut som fryktelig uverdige - som om de ansatte er kveg Jeg har også jobbet i en slik bedrift. Man må være en veldig spesiell type person for å trives, tror jeg. Jeg jobbet ikke med salg selv, men slet med å gjøre jobben min pga støy. Ringende bjeller og høy musikk som andre nevner var dagligdags. Jeg slet med å høre hva kundene sa, og de slet med å høre hva jeg sa. Fikk flere ganger spørsmål om hva slags galehus de hørte i bakgrunne. Jeg har inntrykk av at det er de samme sjefene som går på omgang i slike bedrifter. Alle virker mer eller mindre hjernevasket og bombesikre på at deres metoder er best. Jeg så veldig mange ansatte slutte i løpet av de første dagene. Noen forsvant i det stille allerede etter den obligatoriske kick-offen. 1
Gjest Hard Ride Skrevet 5. juni 2011 #16 Skrevet 5. juni 2011 Jeg husker også at vi måtte stå en viss periode og selge. Det var vanlig å begynne med å stå etter vi hadde hatt pause, for at selgerne liksom skulle "stå på" eller noe tull. Hadde en coach som gikk rundt og var så høylytt at en kunde på telefonen faktisk kommenterte det. Hun skjønte at vi hadde en coach som gikk rundt og ropte, og syntes det var litt uhyggelig. Hun uttrykte til og med litt empati for meg, siden hun synes ikke det virka som et veldig koselig arbeidsmiljø, haha. I tillegg var det vanlig med høy musikk mens vi jobba, og noen kunder kommenterte også det. Jeg sa det til coachene at ropinga og musikken deres rett og slett var distraherende for meg, og at det gikk så langt at selv kundene kunne bli sjenert av det. De var ikke så interessert i å høre på det. 1
Kosemose Skrevet 5. juni 2011 #17 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tviler egentlig ikke på at det er sant, dette med kanelspising osv. For så desperate og frekke som de fleste telefonselgere er, er det tydelig at det står en del på spill ja... 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #18 Skrevet 5. juni 2011 Hadde en coach som gikk rundt og var så høylytt at en kunde på telefonen faktisk kommenterte det. Hun skjønte at vi hadde en coach som gikk rundt og ropte, og syntes det var litt uhyggelig. Hun uttrykte til og med litt empati for meg, siden hun synes ikke det virka som et veldig koselig arbeidsmiljø, haha. I tillegg var det vanlig med høy musikk mens vi jobba, og noen kunder kommenterte også det. Jeg sa det til coachene at ropinga og musikken deres rett og slett var distraherende for meg, og at det gikk så langt at selv kundene kunne bli sjenert av det. De var ikke så interessert i å høre på det. Kjenner meg igjen i dette. Disse folkene tror at kun utadvendte og høylydte supersosiale partymennesker kan selge noe. Jeg tror de går glipp av mange gode selgere på den måten. Og mange kunder ser rett og slett på firmaet som useriøst når de hører kaukingen i bakgrunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har inntrykk av at det er de samme sjefene som går på omgang i slike bedrifter. Alle virker mer eller mindre hjernevasket og bombesikre på at deres metoder er best. Jeg så veldig mange ansatte slutte i løpet av de første dagene. Noen forsvant i det stille allerede etter den obligatoriske kick-offen. Hva slags mennesketyper er dette egentlig? BI-folk? Har de ikke lært avb skriking og bråk - og dumme innslag - ikke skaper salg og kundekontakt? Jeezz.
Mermaid Blues Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Hvordan kan noen leve under slike forhold i Norge i dag? metodene som brukes høres ut som fryktelig uverdige - som om de ansatte er kveg Ang det å stå og selge - jeg har selv jobbet som salgskonsulent på telefon i tre år, og vi ble ofte oppfordret (aldri tvunget, riktignok) til å stå. Jeg pleide ofte å stå under closing av salget, fordi det faktisk funker, lettere å være sikker og få større kraft bak ordene når man står og prater. I tillegg er det ikke så verst for ryggen heller Mange synes nok det er litt rart første gangene man gjør det, men de aller fleste fant fort ut at det var positivt! Men det med å spise kanel og bli flytta vekk fra plassen sin, synes jeg høres veldig trasig ut! Vi opplevde aldri slikt, men det var flust av premier når man gjorde det bra, både på individ- og teamnivå. Vi hadde fastlønn i tillegg til provisjon og bonuser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå