Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som vet forskjellen på disse kortene? skal brukes i utlandet og til betaling på internett... Kredittdelen skal ikke benyttes...

AnonymBruker
Skrevet

Begge to er kredittkort, de fungerer på samme måte hvor man bruker kortet og får regning på bruken noen uker senere. Mulig det er noen forskjell i årsavgift og renter, men neppe mye. Men jeg tror du har misforstått noe - du kan ikke ha et kredittkort uten å bruke kredittdelen, for et kredittkort har bare én del, nemlig kredittdelen. Det er ikke et debetkort med en kredittdel, det er bare et kredittkort. Det eneste jeg kan tenke meg du mener er at du skal overføre penger til kredittkontoen, men hva er vitsen med det? Da kan du jo bare bruke et vanlig debetkort?

AnonymBruker
Skrevet

Forskjeller er at det ligger to forskjellige selskapet bak tjenesten.

Kan også være forskjeller i størrelsen på kredittbeløpet, samt hvilke ekstratjenester man får med på kjøpet. Være seg reiseforsikring, tilgang flyplasslounger, rabattavtaler med hoteller, leiebil, osv.

Du må nesten lese nærmere på nettsiden til de aktuelle tilbyderne.

Skrevet

noen som vet forskjellen på disse kortene? skal brukes i utlandet og til betaling på internett... Kredittdelen skal ikke benyttes...

Eh, du skal ha kredittkort, men uten å benytte deg av kredittdelen? Hvordan skal du få til det? Disse kortene har kun kredittdel, ikke debetdel, og du får ikke benyttet dem uten å bruke kredittdelen.

Vær så snill, sett deg inn i hvordan et kredittkort fungerer før du skaffer deg ett.

AnonymBruker
Skrevet

TS her...

Ser nok ut som jeg har misforstått litt, trodde man kunne sette inn penger også å bruke. (bare fått med meg at man kan gjøre det uten å måtte betale renter om man betaler raskt inn etter bruk9. Men man kan da altså bare bruke kredittdelen for så å skynde seg å betale før det løper renter osv.. Godt å få oppklart dette før jeg søkte...

Har selvfølgelig tittet på prisene og ser at de har samme priser i min bank bortsett fra ved kontant uttak i minibank Norge, og der hadde jeg jo i utgangspunktet ikke tenkt å bruke det... Får nok vurdere behovet litt videre da...

AnonymBruker
Skrevet

TS her...

Ser nok ut som jeg har misforstått litt, trodde man kunne sette inn penger også å bruke. (bare fått med meg at man kan gjøre det uten å måtte betale renter om man betaler raskt inn etter bruk9. Men man kan da altså bare bruke kredittdelen for så å skynde seg å betale før det løper renter osv.. Godt å få oppklart dette før jeg søkte...

Har selvfølgelig tittet på prisene og ser at de har samme priser i min bank bortsett fra ved kontant uttak i minibank Norge, og der hadde jeg jo i utgangspunktet ikke tenkt å bruke det... Får nok vurdere behovet litt videre da...

Fordelen med et kredittkort er jo at pengene som trekkes ikke er dine, men bankens, hvis det skulle skje noe uforutsett, f.eks. kortsvindel. (Selvsagt kan man også bruke penger man ikke har, men det er du tydeligvis ikke interessert i, så det hopper jeg over.) Hvis du tenker på det vil å sette penger inn på kredittkortkontoen (som man også kan gjøre) være litt meningsløst, fordi det da er dine penger som forsvinner ved misbruk, ikke bankens.

Men du skal ikke være så redd for kredittkort, det er jo egentlig en fordel for deg når du bare har tenkt å kjøpe ting du allerede har penger til. Du får betalt for det du handler på nett og i utlandet på en sikrere måte enn om du bruker debetkortet ditt, og du får samtidig opptjent renter (selv om det ikke er mye for tiden) på de pengene du skal betale dette med, fordi de står på din konto til kredittkortregningen forfaller. Du får en månedlig regning, og så overfører du beløpet du har brukt til kredittkortkontoen ved forfall. Siden du allerede har dem på konto, er det ikke noe problem å unngå renteutgifter. Det høres litt ut som om du tror at all kredittkortbruk er kaotisk, at man får enorme renteutgifter bare ved å se på kortet og at Luksusfellen automatisk er neste. Det stemmer ikke. Det er ikke verre å ha et kredittkort enn å ha et strømabonnement, om du unngår fella som er å kjøpe ting du vet du egentlig ikke har råd til.

Det høres rart ut at banken din priser kreditt- og debetkort likt, du skal selvsagt betale en årsavgift som er ganske lik, men alle kredittkort jeg har hatt har hatt gratis varekjøp både hjemme og i utlandet (det pleier ikke debetkort å ha i utlandet). Varekjøp er 99% av tilfellene jeg bruker kortet i, det er alltid veldig dyrt å ta ut penger med kredittkort, rett og slett fordi det ikke er ment å brukes til det).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...