Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer et dumt spørsmål fra en uvitende sjel :)

Det har seg sånn at min pode ønsker seg stasjonær pc med trådløs internett til bursdagen. Nå har vi 2 laptopper og 1 stasjonær (som ikke er i bruk og ikke har trådløst internett) Om han da skal ha den stasjonære på rommet sitt slipper vi da å koble ledninger (for internett) inn på rommet hans?

Som det er i dag er den stasjonære pc-en koblet til modem (internett via kabeltv) Men trenger vi i det hele tatt modemet for å koble til internett? Hvor skal jeg i såfall koble det til? Bare til routeren kanskje? Håper det er unødvendig å koble modemet på noen pc - hadde forenklet det hele myyye :)

Håper noen skjønner hva jeg mener - som dere ser er jeg totalt :fnise: når det gjelder data.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen skjønner hva jeg mener - som dere ser er jeg totalt :fnise: når det gjelder data.

Eh...hæ? :ler:

Altså, forstår jeg det rett når jeg oppfatter at dere har 2 laptoper og en stasjonær PC som er koplet til nettet med "tråd"? I så fall så må dere også ha en trådløs router for å sende signalene trådløst til din sønns maskin. (Hvis det er samme system som for internett via telenettet så må den trådløse routeren koples til modemet som tar i mot signalene fra omverdenen, -altså TV-nettet for deres vedkommende.) Muligens må han også ha en mottaker som plugges inn i sin PC for å kunne ta i mot signalene. Vet ikke hvordan det er på moderne stasjonære ettersom jeg selv har mac hjemme og der er det innebygget og begge laptopene jeg disponerer har også mottaksenhet for trådløs overføring innebygget.

Hm, tror jeg overlater svaringen til de som trolig kommer inn for å rette på meg, for dette ble ingen god forklaring heller. :fnise:

Gjest Lille-pus
Skrevet

En plug-in trådløs WI-FI adapter skulle vel teoretisk løse sakene :)

Avhenger nok av alder og diverse på den stasjonære, men det er det andre som vet mer om enn meg :sjenert:

Skrevet

Hvis du kjøper feks denne så har du vel alt du trenger for å sette opp et trådløst nettverk hjemme hos dere.

Modem(kabeltv) -> [Linksys Wireless-N Home broadband Router] -> Kabel -> stasjonær pc du har fra før av.

Routeren jeg linket til har 4 porter som du kan koble til enheter som feks den stasjonære pcen dere har. Så du trenger en ekstra kabel ifra routeren til din stasjonære pc.

Selv ville jeg kuttet ut kabel og fått alt over på trådløst nettverk.

Jeg tror ikke stasjonære pcer kommer med innebygget wlan(wirelessnettwork), så du må kanskje kjøpe feks en D-Link DWL-G510 AirPlus G 54 Mbps

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, Leon, tror du skjønner hva jeg mener. Jeg har allerede router. Pointet mitt var vel egentlig om jeg da trenger en kabel fra modemet og inn på rommet til poden? Så stasjonære har ikke trådløst innebygget? blir så mye styr om vi må kable hele veien inn til rommet hans... skal se på linken din , kanskje jeg blir litt klokere :) Skal jo ikke så mye til det da :sjenert:

Skrevet (endret)

Stasjonære macer (Mac mini, iMac) kommer med innebygget trådløst nettverkskort som standard.

Dermed tenker jeg man selvsagt kan få det også til en stasjonær pc. Veldig praktisk å slippe ledninger eller eksterne dubbedingser du må koble til maskinen.

Endret av Henkie
Skrevet

Du slipper å koble modemet direkte til noen av PCene.

Antar det er slik hos deg idag:

Modem -> Router -> trådløst og kabel til stasjonær.

Da trenger du bare et trådløst nettverkskort i stasjonæren så fungerer den akkurat som de bærbare.

Jeg vil ikke anbefale kortet som -Leon- viser til.

Regner med at routeren din støtter 802.11n-standarden.

Da vil poden få raskere og mer stabil Internet med f.eks:

Trådløst

Da slipper du kanskje at han klager over dårlig nett :)

Skrevet

Tok egentlig bare det korte ut av løse lufta, har ikke så mye peiling på kort og slikt.

Skrevet

Tusen takk, dere er noen engler :takke: Nå føler jeg meg myyye klokere :gjeiper: Da er det best å forhøre seg hos forhandler om den stasjonære har innebygget trådløst. Flott at vi slipper unna laaaange kabler :)

Skrevet

Ja Jubai det er slik det er hos meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...