Gå til innhold

Får ikke være fadder allikevell, nå......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett før jul ifjor fikk jeg vite at min svigerinne H ventet barn.

Da hun var noen måneder på vei ble mannen og jeg spurt om og være faddere for jenta sammen med H sin søster med mann: T.

Jeg ble skikkelig glad, og svarte ja til dette.

B.la. derfor har jeg holdt på og brodere et vegg teppe med OleBrumm motiver på hver bokstav i alfabetet (mønster fra Fammilien 1999)

Men, igår fikk jeg telefon fra Mannen om at pga. noen fammilie uenigheter mellom T og min svigerfar, har de bestemt seg for og kun ta søsken som faddere!

Med andre ord: Min mann, H sin søstre og lillebror.

Dette ville ikke H og S fortelle selv, for de var redd jeg ville overreagere.

Derfor fikk de mannen til og fortelle meg det!!

Jeg ble skikkelig skuffa!

Det er to og en halv uke igjen til barndåpen, og jeg hadde gledet meg veldig til og være fadder til mitt første tantebarn.

Er skuffa over denne bestemmelsen, men kan jo ikke annet enn og respektere dem.

Derimot synes jeg ikke måten det ble gjort på er særlig voksen.

Synes ihvertfall de burde fortalt det selv!

Desuten får jeg ikke snakke om det med H, for S er redd hun skal bli opprørt!! :roll:

Skal sy ferdig veggteppet, men gir det fra meg med en bismak.

Har jeg rett til og være skuffa?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Synes absolutt at du har lov til å være skuffet, og jeg synes det er feigt å ikke tørre si det til deg selv! :x

Kan på en måte forstå at de velger familie som faddere, men jeg antar at du er gift, så da er det jo meningen at du skal høre til i den familien. Dessuten er det jo litt feigt å ikke velge deg og din mann og evt. Hs søster uten T, selv om jeg ser at det fort kan skape forviklinger.

Må du gi bort dette veggteppet da? Kan du ikke spare det til noen som "fortjener" det, eller dine egne barn?

Hilsen Lille meg

Skrevet
Synes absolutt at du har lov til å være skuffet' date=' og jeg synes det er feigt å ikke tørre si det til deg selv! :x [/quote']

Det synes jeg og!

Hører jo til fammilien jeg, og!

Har jo vært inne fammilien før H komm inn i bildet!

Har vært inne på tanken, ja!

Men, det er jo til tantes lille engel, og hun er jo uskyldig i det hele!

Er super skuffa over dette! :(

Skrevet

Jeg hadde reagert akkurat likt. Hadde blitt både såret og skuffet i en sånn situasjon! Dårlig gjort av dem å ikke forklare dette for deg selv.

Foreslår at du prøver så godt det lar seg gjøre å "glemme" eller legge dette bak deg, selv om det ikke er lett. Jeg synes den vesle jenta skal få det fine teppet du lager, jeg. Dette er ikke hennes skyld.

...Og kanskje foreldrene får litt å tenke på når de ser den flotte gaven fra deg! Da viser du i alle fall at du er en tante som bryr seg om barnet, og så får de kanskje litt å tenke på! Det er kanskje "barnslig" av meg å si sånt, men jeg synes nå faktisk at de burde ha litt dårlig samvittighet. En ting er å ha forhåpninger om å bli spurt om å være fadder; noe helt annet er det å bli gitt falske forhåpninger og bli "lovet" dette ærefulle oppdraget.

Skrevet

Pratet med S istad, og sa at jeg respekterer dems valg, men synes det er dumt de ikke var voksne nok til og si ifra selv.

Han svarte med unnskyldninger, bortforklaringer osv..

Alt i ekte S-ånd! :roll:

Har fått "forklaringa" så nå kan det være det samme.

Litt sårt, siden jeg hadde gledet meg veldig!

Men, tantes lille engel skal få veggteppet!

Det er hennes dag!

Bare to bokstaver igjen, nå....... :-?

Skrevet
Men, tantes lille engel skal få veggteppet!

Det er hennes dag!

Det er jenta si, det! Sånn skal det være! Det er en voksen reaksjonsmåte!

Men jeg synes det var veldig bra at du fikk sagt fra hva du egentlig syntes om måten de taklet dette på! Da tror jeg nemlig også at du vil ha det mye greiere når du går i barnedåpen! Jeg er i alle fall sånn, at hvis jeg ikke får sagt fra på en skikkelig måte, så ligger tingene der og gnager og irriterer - og kommer kanskje helt feil ut til feil tid!!!

Håper dagen blir fin, i alle fall. Prøv så godt du kan å heve deg over det som har hendt, og prøv å virke like glad, i alle fall utad. Det kommer du lengst med i lengden. Og det tror jeg du greier nå som du har sagt fra!

Lykke til!

Klem fra

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg ville bare ha glemt å gi dette teppet som jeg jobbet på....,

Gjest sunshine-t
Skrevet
Det er hennes dag!

Flink!!!! Godt du kan ta dette voksent jaffal!! Er helt enig med deg i det du sier. Veldig dårlig gjort av de..., de kunne jaffal sagt det til deg selv. Selv om det har vært/er problemer i familien så er ikke det hun lille sin feil. Hun skal ikke få lide for det!

Men jeg syntes du er flink!! :blunke:

Skrevet

Ja du skal ha ros for denne.Jeg synes okså du skal gi tulla teppet.

Men jeg forstår ikke helt,2 uker før dåpen er kansje litt i det seneste laget å bytte faddere.Man har jo aldri noen garanti selv om man bare velger familie.Det kan skje hvem som helst,at man miste kontakt med søsken også.slik jeg forsto det så er dere jo gift,det blir jo litt anneledes hvis man har vert sammen et års tid.Du har all grunn til å vere skuffet.det hadde jeg blitt.ikke bare skuffet men kjempe lei meg.

Skrevet

Oisann, ja det må jeg si! :o Snakk om å være vanskelige, spør du meg...Gi noen et fadder-oppdrag, og så trekke det tilbake 2 uker før dåpen? Heh.

MarianneE, du har all grunn til å være skuffa og overraska over slik oppførsel. Du får prøve som best du kan å glemme hele greia, det er jo ikke noe å få gjort med dette, dessverre...

Men jeg syns det er kjempefint av deg å gi tantebarnet ditt det flotte teppet på tross av foreldrenes fikse ideer! Det er som du sier barnets dag - og gaven er jo tiltenkt henne. Ville bli feil om hun nå ikke skulle få det!

Du er ei fornuftig jente du, MarianneE! :D

K

Skrevet

Det er da lov å ha mange faddere?

Jeg er selv fadder til en unge - og jeg er en av seks eller noe sånt.

Ok, så er jeg kanskje ikke den viktigste, men de trengte vel ikke kutte ut deg fordi om de tok noen andre også?

Forøvrig synes jeg det er rimelig kjipt det du har vært utsatt for. Det er en ære å få være fadder og man trekker simpelthen ikke noe sånt. Samme som forlover også det? Hvem ombestemmer seg to uker før? Når ikke noe alvorlig har skjedd?

Jaja, synd å si det, men da vet du hvor du har dem i hvert fall. Og du er stor som ikke skal la dette gå utover jenta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det er riktig av deg og gi bort teppet. det er jo ment som en gave til barnet ikke til foreldrene.

Skjønner godt du er dskuffet , det hadde jeg også vært og det utrolig barnslig av de og ikke kunne snakke med deg om det

Skrevet

Selvsagt skal du gi tulla teppet, men jeg ville kanskje ha ventet, og gitt det som julepresang isteden. På den måten blir det en liten "demonstrasjon" mot foreldrene (for dette synes jeg var dårlig gjort), samtidig som tulla får teppet sitt.

Skrevet
Men jeg syns det er kjempefint av deg å gi tantebarnet ditt det flotte teppet på tross av foreldrenes fikse ideer! Det er som du sier barnets dag - og gaven er jo tiltenkt henne. Ville bli feil om hun nå ikke skulle få det!

Du er ei fornuftig jente du, MarianneE!  :D

:enig:

Det viser at dine overveielser er gjennomtenkte og fornuftige.

Jeg tror for øvrig foreldrene har dårlig samvittighet - nok derfor de ikke hadde mot nok til å gi deg beskjeden selv...

Du fortjener denne :blomst:

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff, ville aldri i verden kutte ut en fadder så kort tid før dåpen.

Vi skal ha dåp til helgen og jeg husker ansiktet og hvor glad min venninde ble da jeg spurte henne om hun og mannen ville være fadder. Aldri i verden om jeg hadde kuttet ut de.

Uansett så synes jeg det er flott at du velger å gi veggteppe, det viser at du bryr deg om babyen og hever deg over barnslige voksne mennesker.

Det kommer da en dag, da dem blir ekskludert fra noe også. :wink:

Skrevet

Det er ikke lov til å ha flere enn fem faddere.

MarianneE - du er real du!!!

Skrevet

Mener du det??? Har ikke hørt/sett dette før.

Skrevet

Neida, Tex, det eksisterer ingen øvre grense for antall faddere. Jeg kjenner folk som har hatt åtte. :wink:
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er kjempeskuffa. Det har du all mulig grunn til. Jeg hadde reagert veldig negativt på at de sier de bare vil ha familie når dere faktisk er gift. Du sier mannen, så jeg antar i alle fall dere er det?

Men du er voksen, du. Og du fortjener ros for at du sier fra på en saklig måte, og for at du skal gi barnet teppet du har laga. For hun er, som du sier, uskyldig oppi det hele.

Skrevet
Jeg skjønner godt at du er kjempeskuffa. Det har du all mulig grunn til. Jeg hadde reagert veldig negativt på at de sier de bare vil ha familie når dere faktisk er gift. Du sier mannen, så jeg antar i alle fall dere er det?  

Men du er voksen, du. Og du fortjener ros for at du sier fra på en saklig måte, og for at du skal gi barnet teppet du har laga. For hun er, som du sier, uskyldig oppi det hele.

Helt enig - du får heller glede deg over at du er tante til den lille jenta, og dermed får del i livet hennes likevel :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...