Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber 100% og har tatt ut allerede 2 uker ferie som jeg hadde i januar. Fikk beskjed fra arbeidsgiver at jeg bare har krav på 1 ferieuke til, fordi bedriften holder stengt i jula og i påsken, og derfor er det fastsatt de andre to ferieukene da.

Har jeg med andre ord kun krav på 3 uker ferie av eget valg? Blir det rett?

Er jo ikke arbeidstakerne sin feil at bedriften holder stengt i julen og påsken, så synes det høres merkelig ut

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det blir nok rett.

Man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien. Ut over det har arbeidsgiver mulighet til å styre ferien, dvs. du kan bli nødt til å ta ut ferie i romjul og de tre virkedagene i påsken.

Dersom ikke annet er avtalt i særavtale. Hos oss har vi fremforhandlet 5 uker ferie, og i tillegg kommer fri i romjul og påske da bedriften holder stengt.

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig nok det. Ferie får du i etter loven ikke til selvvalgte tider, det er arbeidsgiver som setter den (selv om det i praksis for de fleste i dag er stor grad av egen innflytelse og lite fellesferie). Imidlertid kan du kreve de tre siste ukene sammenhengende på sommeren, men her har du tydeligvis selv valgt å dele de opp utenfor "sesongen". Noen har avtale om tilleggsfri i jul og påske uten at det går av feriekvoten, men da er det egen (tariff)avtale på det.

Skrevet

Mange yrker som har det sånn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...