Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet i en kinkig situasjon, og er i "krig" med arbeidsgiver. Har snakket med fagforbundet mitt, og de har anbefalt meg å slå saken opp i pressen. Sånne saker kunne bli store, og de bad meg tenke igjennom hva dette ville bety for meg.

Jeg bor i en stor by, og kjenner ingen bortsett fra kolleger og min samboers familie (som bor i nabobyen). Vi kommer uansett til å flytte til sommeren. Men saken vil komme til å gå på meg personlig, så det kan bli tøfft.

Noen som har erfaring med dette?? Trenger sårt et råd. Er sjenert og lite lysten på avisfremside. Men syns ikke arbeidsgiver skal slippe billig fra dette!

:kjempesinna:

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Hvis du gjør det må du sørge for å ha fagforeningen i ryggen, det bør være de som tar kontakt med pressen og hjelper deg med intervjuet. Hvis de anbefaler deg å gå til pressen bør de også bistå i denne biten.

En av mine tidligere kollegaer hadde et kjempeoppslag i en stor avis for noen år siden, på grunn av urimelige arbeidsforhold for en hel gruppe. Jeg vet at hun hadde fagforeningen bak seg hele veien.

Skrevet

Ja, fagforeningen støtter meg fullt ut! De vil nok gjøre det de kan, men det handler uansett om mine opplevelser.

Og jeg er lite lysten på å avisoppslag egentlig. Vil bare at de får seg en smekk, og klarer ikke å besteme meg for hva jeg er villig til å "ofre" for å gi dem den smekken.

Nå har jeg bare jobben min ut året, bude jeg vente til jeg er ferdig? Dagene på jobb kan jo bli uutholdelige dersom jeg går til pressen nå..

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan ikke fagforeningen gjøre noe de da? Synes det virker som ansvarsfraskrivelse at de ber deg om å gå til pressen? Hva er det du egentlig vil oppnå?

Er det så alvorlig at det kan bli rettsak?

Jeg tror neppe jeg hadde fulgt et slikt råd fra en fagforening om jeg ikke var fast bestemt på å gjøre noe slikt i utgangspunktet.

Skrevet

Kan ikke fagforeningen gi deg advokatbistand?

Ville nok tenkt meg nøye om mht avis, for tenk om det blir vridd til din ulempe... Er du sikker på at det ikke blir det, så er det jo bare å hoppe i det. De fleste har glemt deg om noen dager.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer nok til å drøye litt, og diskutere med familie og fagforeningen.

Dersom jeg går til avisene, har jeg med noen fra fagforeningen men det er mine opplevelser og jeg som må ta skrittet.

Det jeg vil oppnå et at bedriften (=sjefen) forstår at han behandler de ansatte på en måte som ikke hører hjemme noen steder. Det florerer av ulovligheter, og ingen tørr si ifra. De er redd for å få sparken. Men jeg har ingenting å tape. Tror ikke noen kan vri det imot meg, men ska ta det med i vurderingen.

Er ikke interessert i rettsak, da målet ikke er å få jobben tilbake.

Skrevet

Fagforeningen ber deg om å gå til avisen for å få hevn?

Tror jeg ville sjekket ut hvilken motivasjon som ligger bak det forslaget. Hvis fagforeningen har tenkt å gå ut til pressen og på generelt grunnlag prate om en problematikk og ber om å få bruke deg som eksempel, så er det en sak.

Hvis de ber deg henvende seg til pressen for "å ta hevn" på arbeidsgiver så synes jeg det høres uprofesjonelt ut.

Fagforeningen burde heller tilby å gi deg støtte til å ta opp denne saken med arbeidsgiver. De fleste fagforeninger er flinke støttespillere i både personalkonflikter og i meglinger.

Jeg ser at du skriver at du ikke vil ha rettsak fordi du ikke vil ha tilbake jobben. Det er faktisk sjeldent at retten gir deg jobben tilbake selv om du vinner en rettsak. De færreste arbeidstakere ber om det i søksmålet sitt. De fleste ber om en bedre sluttavtale og/eller en erstatning.

For mange arbeidsgivere vil belastningen ved en rettsak være "hevn" nok. Dessuten vil de antagelig lære av det slik at det ikke gjentar seg igjen.

Tror neppe presseoppslag vil virke på samme måte.

Skrevet

Nei.

Dersom det omhandler ulovligheter/tvister går du og melder fra til Arbeidstilsynet nu!Disse er pliktige å sjekke opp i forholdene og vurdere tiltak.

Fagforeningen har stor makt og skal først søke løsning per brev/telefon/korrespondanse med din Arbeidsgiver.Disse skal så langt mulig søke en løsning per dialog.

Vrient,men siste utvei bør bli media da,i den grad din arbeidsgiver har lyst på tapt renomme' og omtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...