Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kom opp i muntlig eksamen i historie i går, med tema: imperialisme og kolonialisering.

Oppgaven jeg har fått utdelt lyder slik:

- forklare drivkreftene bak den europeiske oversjøiske ekspansjonen og diskutere kulturmøter

- presentere sentrale trekk ved kolonialismen og situasjonen i et ikke-europeisk område på 1800- tallet.

Jeg håper det er noen der ute som har lyst å hjelpe meg i gang og kanskje har noen tips til problemstilling?

AnonymBruker
Skrevet

Går du på Vgs?

AnonymBruker
Skrevet

På punkt en så ville nok jeg i hovedak tatt for meg Englands som hovedfokus da de var europas sterkeste og på slutten av 1800-tallet største kolonimakten. Nå husker jeg ikke så mye fra vgs, men billig arbeidskraft i india, f.eks for engelskmennene, råvarer man ikke hadde i england og konkurranse mellom de europeiske kolonimaktene er noen nøkkelord.

på punkt to kan du ta noe som relaterer til punkt en for å få en flytende overgang, ved f.eks å ta en av koloniene til england, "white mans burden" er noe. Tar du india f.eks kan du kanskje si noe om hvordan dette kanskje satte opp løsrivningen av England senere osv.

håper dette er til noe hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...