Husplante Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Hei folkens! Lurer på noe meget enkelt. Jeg har veeeeldig hvit hud, har helt urnordisk hud, leggene mine er a4 ark deluxe. Jeg har i det siste prøvd å få litt sol på skrotten og bruker solfaktor 30... er det for mye? Jeg er veldig obs på dette med UV osv da jeg ble myyyye solbrent som barn (og sjansen for hudkreft dobler om man blir solbrent under 18 tydeligvis) så jeg vil ikke ta unødig risk... Men er 30 kanskje litt mye, tror dere det ville vært like greit med f.eks 20-25? I går lå jeg ute på stranda i kanskje halvtime før 14.00 og 3 kvarter til senere rundt 19.00 (med sikkert 4 lag solfaktor 30)og i dag kanskje en halvtime-3 kvarter med nok en 2 lag eller mer med solfaktor 30.... Dette vil jo ta ganske lang tid? Så tenker: Sole meg mindre (bare halvtime, og ikke flere ganger om dagen) og bruke 20-25?
Sumaya Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har også veldig lys hud, men ikke helt hvit...tror 15 eller 20 skal holde, på kroppen altså...Uansett er det ikke så lurt å sole seg lenge av gangen, det kan skade huden selv om man ikke nødvendivis blir brent. Du må være tålmodig..Er det noe mål å bli brunest mulig egentlig? Det beste er vel å sakte med sikkert få en gylden glød i huden. Jeg bruker spf 30 i ansikt og 15-20 på kroppen avhengig av hva slags grunnlag jeg har. Må også ha i bakhodet at sola i sydeligere strøk er sterkere enn i Norge.
Husplante Skrevet 4. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2011 Det er selvfølgelig ikke som mål å bli brun fortest mulig, men jeg er virkelig hvitt som et a4 ark og når jeg går i skjørt eller shorts blender jeg jo folk med hvitheten min, skulle man i allefall tro! Men det er jo en idé ja, å bruke mindre på kroppen og mer i ansiktet... Tror jeg ville brukt 30 på overkroppen (der jeg fortest blir brun mens bena fortsatt er helt hvite)og i ansiktet og 15-20 på ben og lår... Takk for tips! Jeg vil bare ikke være noen isbjørn hele sommeren... Btw. Skal til Spania i August, så får nok godt bruk for min solfaktor 30 der... Litt derfor jeg soler meg nå også, for å få grunnlag til ferien.
Sumaya Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 Hvis du er så hvit so, du sier kan du jo også "spe på" med litt selvbruning, ev.funktighhetskrem med selvbruning på beina/leggene. Det pleier jeg å gjøre
Gjest Heloise Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Ååååh jeg vil også være helt "a4-ark" hvit! Jeg er likblek men ikke "pen"-blek :gjeiper: Jeg vil gjerne forbli blek hele sommeren så jeg bruker faktor 30 eller mer ettersom hva jeg finner. Har en ansiktskrem med 25. Funker helt OK for meg! Men hvis du vil bli brun er det kanskje en idè å gå ned litt i faktor? Jeg slet med soleksem i hele barne/ungdomstiden så jeg har aldri blitt vant til varmen, eller interessert i soling.
Rødtoppen86 Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 (endret) Jeg melder meg inn i likblek-klubbem :D Har brukt høy faktor selv, men syntes det stod i avisen en gang at det holder med 15-20 for det er så minimal forskjell uansett. Jeg får tildels farge i ansiktet og på hendene, men resten av kroppen forblir hvit, gjennomsiktig, sykelig hvit i følge noen. Det er så sollyset reflekterer av huden min, men vet du hva? Jeg har sluttet å bry meg. Hvorfor skal jeg være nødt til å ha brun hud for å være "sunn" og "frisk", når jeg er i topp form med min kritthvite hud hehe Så in the end, så foretrekker jeg å dynke på med solkrem med høy faktor for å ikke bli solbrent. Endret 5. juni 2011 av Rødtoppen86 1
laperla Skrevet 5. juni 2011 #7 Skrevet 5. juni 2011 Hei I fjor når jeg reiste bort i to uker på ferie... hadde jeg ikke fått noe farge på kroppen fordi jeg hadde jobbet så mye. Huden min var helt blek, og jeg var enstelig for hvordan huden skulle tåle den sterke sola. Tok to soltimer av 10 min. før avreise. Jeg brukte solkrem fra Vichy i SPF 50 i ansiktet og SPF 30 på kroppen. Dette resulterte i at huden fikk en fin brun farge, og jeg ble ikke solbrent som jeg forventa å bli. Jeg vil gjøre akkurat det samme i år når jeg skal reise på ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå