Gå til innhold

Antibiotika og alkohol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok i går 2 tabeletter antibiotika for klamydia behandling og lurer på om det er farlig/dumt å drikke alkohol i de nærmeste dagene da, og hvorfor? Mener å ha hørt at det ikke er bra, men vet ikke begrunnelsen på hvorfor. Kan behandlingen bli svekket eller kan det være farlig?

Fikk også beskjed om å ikke ha sex på 1 uke, helst 2, men hvordan er det med onanering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ikke god for sannhetsgehalten i det, men en sykepleier sa til meg at effekten blir redusert. Skal du drikke mer enn et par glass vin skal dosen antibiotika før og etter inntak dobles.

På legekontoret fikk jeg vite at det å droppe alkohol var viktigst ved alvorlige betennelser de første 2-3 dagene av kuren, f.eks. ved lungebetennelse etc.

Det med å unngå sex er vel helst for å unngå smitte inntil kuren har virket ferdig, så å hjelpe seg selv skulle vel gå fint.

AnonymBruker
Skrevet

Antibiotika kombinert med alkohol kan endre effekten antobiotikaen har på kroppen. For en del antibiotika (bl.a den som brukes mot klamydia) kan kombinasjonen med alkohol medføre kvalme, oppkast, hodepine og hjertebank, og da er det vel strengt tatt bedre å droppe alkoholen.

AnonymBruker
Skrevet

Tok i går 2 tabeletter antibiotika for klamydia behandling og lurer på om det er farlig/dumt å drikke alkohol i de nærmeste dagene da, og hvorfor?

Les vedlegget i pakka di. Der står alt som du trenger å vite.
Skrevet

Jeg har nylig spist 3 forskjellige kurer, den ene sterkere enn den andre, og leser alltid vedlegget. I ingen av dem sto det noe om alkohol.

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Kråkesaks, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...