Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er tre uker siden jeg leverte inn oppgaven og avsluttet utdannelsen. Er arbeidsledig og vil ikke noe annet enn å begynne å jobbe.

Har sendt ut ihvertfall 10 søknader, fått noen avslag og venter på svar.

Er ikke vant til å ikke ha noe å gjøre, bruker dagene til å surfe nettet da jeg har lite penger og kan ikke finne på noe moro. Har flytta hjem og begynner å bli deprimert og motløs allerede. Sover til langt på dagen, og treffer aldri mennesker.

Skal begynne i en jobb på mandag, som ikke er faglig relevant i det hele tatt kun for pengene som en sommerjobb.

Bekymret for fremtiden, har ikke det beste snittet med en svak C i snitt men fikk B på hovedoppgaven.

Noen med lignende erfaring, hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

det er ingen enkel situasjon det der. Men du må ha tålmodighet. Det er 3 uker siden du ble ferdig, og 10 søknader er "ingenting".

Jeg ble ferdig utdannet for noen dager siden. Er kjempeblakk. Har søkt jobber siden januar og fikk ett intervju i april. Nå har jeg hele veien vært usikker på hva det er jeg vil gjøre, og jeg har nok sendt en del søknader på jobber jeg egentlig ikke kunne tenke meg. At jeg ikke har vært motivert har arbeidsgiverne nok sett.

Jeg har vært motløs, ikke visst hva jeg skal gjøre, ikke visst om jeg vil få sommerjobb, vært sliten etter jobbing med masteroppgave.

Men nå har jeg fått en idé, eller rett og slett tatt et valg om en slags karrierevei jeg vil ta. Sendte en søknad til en fast stilling jeg syntes hørtes bra ut, skrev en motivert søknad og har nettopp fått intervju. Samtidig har jeg fått intervju til en sommerjobb i en ok butikk. Har også en frilans-jobb på lur.

Om dagen nyter jeg å ha fri og ikke ha NOE å bekymre meg over, bortsett fra at jeg må gjøre det virkelig bra på disse intervjuene!

Plutselig løsner det. Hold ut og vær glad du i det minste har fått en sommerjobb.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

det er ingen enkel situasjon det der. Men du må ha tålmodighet. Det er 3 uker siden du ble ferdig, og 10 søknader er "ingenting".

Jeg ble ferdig utdannet for noen dager siden. Er kjempeblakk. Har søkt jobber siden januar og fikk ett intervju i april. Nå har jeg hele veien vært usikker på hva det er jeg vil gjøre, og jeg har nok sendt en del søknader på jobber jeg egentlig ikke kunne tenke meg. At jeg ikke har vært motivert har arbeidsgiverne nok sett.

Jeg har vært motløs, ikke visst hva jeg skal gjøre, ikke visst om jeg vil få sommerjobb, vært sliten etter jobbing med masteroppgave.

Men nå har jeg fått en idé, eller rett og slett tatt et valg om en slags karrierevei jeg vil ta. Sendte en søknad til en fast stilling jeg syntes hørtes bra ut, skrev en motivert søknad og har nettopp fått intervju. Samtidig har jeg fått intervju til en sommerjobb i en ok butikk. Har også en frilans-jobb på lur.

Om dagen nyter jeg å ha fri og ikke ha NOE å bekymre meg over, bortsett fra at jeg må gjøre det virkelig bra på disse intervjuene!

Plutselig løsner det. Hold ut og vær glad du i det minste har fått en sommerjobb.

Det er en vanskelig periode det med overgangen fra studier til jobb. Synes det burde vært noen ordninger som gjorde det lettere. Problemet er mangelen på erfaring, skjønner jo at arb.givere er skeptisk til nyutdannede uten relevant erfaring. Feilansettelser koster mye, og man vet ikke helt hva man får.

Synes det burde vært flere korte vikarstillinger som nyutdannede kunne tatt. Praksisplasser finansiert av feks NAV så de fikk noen referanser eller ihvertfall en mulighet til å vise seg frem.

-Bekymret og motløs-

Skrevet

Var i din situasjon for ikke så lenge siden. Det er ikke noen grei følelse og jeg skjønner godt at du er litt motløs. Men du har nå fått deg sommerjobb og 3 uker er ikke så veldig mye, så synes ikke du har så mye grunn til å være bekymret :)

Selv gikk det ca. 3 måneder fra jeg begynte å søke til jeg fikk jobb. Av søknadene jeg sendte kom jeg bare inn til intervju på 3, men alle ble svært positive opplevelser med gode tilbakemeldinger fra de som intervjuet. Så jeg velger å tro at grunnen til at jeg fikk avslag/ikke har hørt fra de andre stedene, er fordi de fikk inn kandidater med mer arbeidserfaring og som "matchet" bedre.

Praksisplasser og vikarstillinger er greit nok, men når det ikke finnes noen bedre ordning så må du ofte ta initiativ selv. Istedenfor å stå opp sent hver dag, sett deg et mål om å sende MINST 2 søknader hver dag (og om du har søkt på alt innen din stillingskategori, så søk i andre kategorier). De første to månedene søkte jeg nærmet tilfeldig, og bare på de annonsene hvor det virket som om jeg hadde en sjanse. Førte selvfølgelig til at jeg ble motløs på mangelen av respons. Gikk mye bedre da jeg begynte å sette meg kortidsmål: idag skal jeg sende 3 søknader/terpe på 3-4 intervjuspørsmål/registrere CV i en jobbdatabase, osv. Etter å ha gjort det, kunne jeg surfe på nett og gjøre andre ting med god samvittighet :) Etter en uke eller to har du kommet deg inn i en rutine og i tillegg kvernet ut 15-20 søknader.

For øvrig hadde jeg også C i snitt, men jeg ble ikke spurt om karakterer før siste intervju (hvor jeg fikk jobb). Intervjuer virket også mer interessert i hva slags type fag jeg hadde tatt og om jeg kunne tenke meg å lære mer innenfor de og de områdene. Dette var i utgangspunktet bare et kortidsengasjement, men de utvidet det til fast stilling da jeg ble ansatt. Så søk på ALT som du er kvalifisert for, direkte eller indirekte - du vet aldri hvor muligheten dukker opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...