AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Jeg tar utgangspunkt i diskusjoner her på kg som gjelder denne og lignende summer. Som at deltagerene vant 150K hver på Paradise, og folk lo litt av Niklas som hadde så store planer for pengene sine, men som tydeligvis ikke skjønte at 150 000 ikke var så mye penger som han så for seg. Jeg har 150 000 kr på sparekonto, og for å være helt ærlig så synes jeg egentlig ikke det er sååå mye penger, jeg har bare spart i mange år og latt det hope seg opp. Det er penger jeg jobbet hardt for, for å si det sånn. Men så har ikke jeg bil, hus, leilighet eller noe, er tidlig i 20årene. Har jeg vært flink som har spart i noen år nå, med tanke på min alder? Ingen andre i min vennegjeng har så mye penger på bok, jeg tror jeg har vært streng med eget budsjett. Hva er 150 000 kroner for deg?
Micolina Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 150 000kr da er jeg på god vei mot egenkapital for å få lån til hus ! Jeg er student, så 150 000kr er en del å klare så spare opp.
Djungelvrål Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Hadde gått i lån, oppussing av kjøkken og litt shopping. Nei det er ikke mye penger. Det spørs helt hvilken livsituasjon man er i og hva man prioriterer. fatter ikke at man kan vinne penger på å drikke, prate piss, knulle og sole seg jeg da....litt av noen idealer de unge har nå om dagen. 1
Illuminati Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 150.000 er en fin buffer til vanskelige tider og fint å ha hvis man ønsker en finere ferietur med familien, men ut over dette er det ikke så mye penger. Føler meg ikke rik og velbeslått selv om en slik sum står på konto, mer en trygghet om at jeg kan tåle utrivelige overaskelser. Motregnet mot gjelden er summen en spytt i havet
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Hadde gått i lån, oppussing av kjøkken og litt shopping. Nei det er ikke mye penger. Det spørs helt hvilken livsituasjon man er i og hva man prioriterer. fatter ikke at man kan vinne penger på å drikke, prate piss, knulle og sole seg jeg da....litt av noen idealer de unge har nå om dagen. Joda, paradise hotel er lame nok, belønningen burde være noen uker på hotellet
Gjest Kim Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Ikke for å høres nonchalant ut, men det haddde vert spending money. En fin ferie, et nytt spisebord og litt småting.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 Jeg er 21 år, og har rett over 600 000 på konto (BSU-en er inkludert). Begynte å jobbe da jeg var 18 år. Jeg tjener vel relativt bra og er flik å spare. Har ikke bil og ikke så mange andre dyre utgifter. 150 000 kroner for meg er egentlig utrooolig mye penger, men så er det ikke det alikevel. Du får jo sikkert noen lass med sjokolde, men det er ikke så mye viss du skal ha en ubrukt bil. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #8 Skrevet 4. juni 2011 Ikke for å høres nonchalant ut, men det haddde vert spending money. En fin ferie, et nytt spisebord og litt småting. Det er lov det også 1
Genesis Skrevet 4. juni 2011 #9 Skrevet 4. juni 2011 Som student hadde det endret hverdagen totalt! Mer økonomisk frihet, og muligheten til å kjøpe et klesplagg eller dvd i ny og ne. Tror nok jeg hadde prøvd å fordele pengene utover i studietiden til rett og slett å leve litt romsligere, og også reist endel. Hadde nok ikke spart til bolig, synes det er viktig å ha det litt morro når man er ung og fri. Penger til bolig klarer man alltids å skaffe når man kommer ut i heltidsjobb. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #10 Skrevet 4. juni 2011 For meg er 150 000 kroner helt klart mye penger. Jeg har i løpet av et par år spart opp 200 000 kr til egenkapital på bolig, men da har jeg levd relativt nøkternt. 150 000 ville i en sånn sammenheng være en god drahjelp. Er man student kan 150 000 bety at man unngår flere år med studiegjeld. Så det kommer helt an på situasjonen man er i. Dersom man allerede er inne i boligmarkedet og har gjeld på flere millioner tenker man nok lettere at 150 000 bare går ned i det store sluket...
Lista Skrevet 4. juni 2011 #11 Skrevet 4. juni 2011 For meg er 150 000 kroner helt klart mye penger. Jeg har i løpet av et par år spart opp 200 000 kr til egenkapital på bolig, men da har jeg levd relativt nøkternt. 150 000 ville i en sånn sammenheng være en god drahjelp. Er man student kan 150 000 bety at man unngår flere år med studiegjeld. Så det kommer helt an på situasjonen man er i. Dersom man allerede er inne i boligmarkedet og har gjeld på flere millioner tenker man nok lettere at 150 000 bare går ned i det store sluket... Det var vel å ta i. Et år = 90 000. Da rekker ikke 150 000 til to engang.
Gjest Consensio Skrevet 4. juni 2011 #12 Skrevet 4. juni 2011 For mange er 150k en dråpe i havet. Jeg hadde følt meg veldig, veldig rik. Hadde betalt ned resten av min gjeld, brukt litt på meg selv til klær og andre ting jeg sårt trenger. Resten hadde nok blitt satt på sparekontoen 2
lovedrug Skrevet 4. juni 2011 #13 Skrevet 4. juni 2011 Det er mer enn jeg har i året ,så hadde følt meg kjemperik:) 4
Athene Skrevet 4. juni 2011 #14 Skrevet 4. juni 2011 150 000 er omtrent det vi som ektepar får utbetalt i feriepenger nå i juni. De putter vi inn som ekstra nedbetaling på lånet da vi allerede har det vi trenger på brukskonti, og alle ferieturene allerede er betalt. 150 000 er også omtrent det vi brukte på bryllupsreisa, og det vi brukte på å pusse opp kjøkkenet. Så jeg føler ikke at det er så mye penger. Da jeg var student var det litt mer. Var blant annet det jeg kjøpte min første bil for. Men mindre enn det jeg hadde spart opp i egenkapital for bolig.
tette-nette Skrevet 4. juni 2011 #15 Skrevet 4. juni 2011 For 150000 hadde jeg kunnet sluppet av litt som student. Det å slippe å bekymre seg for penger når man er i praksis og slik er litt frustrerende. Hadde nok spart det meste slik at jeg hadde hatt en god buffer til eksamens tider og praksistider..
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #16 Skrevet 4. juni 2011 Student som ikke har fått jobb enda (ikke fra lack of trying!) - det er helt. sinnsykt. mye. penger. for meg/oss, og hadde økt livskvaliteten vår utrolig mye. Hadde prøvd å spredt det utover et par år, slik at jeg faktisk kan kjøpe nye klær, ikke gå i klær fra VGS (snart tre år siden). Jeg kan kjøpe meg vårsko! Har enda ikke hatt råd til det, begynner å bli litt varmt med vinterskoene. En ny vårjakke, må gå med en alt for stor vårvinterjakke gjennom sommeren. Jeg kan spise andre ting enn pasta ti dager i mnd. Dra på ferie en uke! Male det furuhelvetet som kjøkkenet er. Hadde ikke spart, da jeg kommer til å tjene bra nok etter utdannelsen uansett. Gleder meg til 150k blir en dråpe i havet for meg også.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #17 Skrevet 4. juni 2011 Det var vel å ta i. Et år = 90 000. Da rekker ikke 150 000 til to engang. Usikker på formuegrensa til lånekassa nå, så mulig man ikke vil få stipend om man har 150 000 på bok? Uansett jobber de fleste om sommeren, så om man lever nøkternt bør det kunne holde til to år - særlig om man i tillegg får stipend. 150 000 med renter er penger man er glad for å slippe å betale når man står midt i etableringsfasen etter studier.
Lunivere Skrevet 4. juni 2011 #18 Skrevet 4. juni 2011 For meg er 150 000 mye penger. Jeg hadde nok følt meg skikkelig filthy rich med så mye penger på kontoen!
Sola^ Skrevet 4. juni 2011 #19 Skrevet 4. juni 2011 150 000kr er å betale ned billånet. Eller meir egenkapital til hus...eller til oppussing av hus...
Gjest Nigiria Skrevet 4. juni 2011 #20 Skrevet 4. juni 2011 Det er jo en del penger, men ikke noe som hadde forandret hverdagen min. Hadde fortsatt å leve akkurat som før, for å si det på den måten. Ville nok bruk alt på å betale ned på lån og that's it. Veldig gøy å høre Niklas sin tale ja, haha. "Jeg skal gi penger til barn i Afrika, Rosa sløyfe, andre veledige organisasjoner, også skal jeg sette av en del til å spare hus og ha til fremtidig kone. Og når jeg får barn så skal jeg skjemme dem skikkelig bort". Stakkars mann når han skjønner at det ikke rakk til hussparing en gang. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå