Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og funderer på om man må ha C i snitt for å gå opp til master på Universitetet? Vurderer å ta lektorprogrammet, som er en utdannelse på 5 år som ender med at du har en mastergrad. Hopper man av studiet etter 3 år, har man ikke bachelorgrad - man må ta alle 5 årene siden det er et femårig løp. Men er det noen som vet om det er slik at man MÅ ha C i snitt for å gå opp til master i lektorprogrammet (eller generelt)? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Dette er noe som varierer fra universitet til universitet og fag til fag, har jeg inntrykk av (noen får rette på meg om jeg tar feil).

Jeg hopper selv av lektorprogrammet etter to år og bytter over til mastergrad i andrefaget mitt. Heldigvis blir dette ikke et problem, virker det sånn, da jeg kan legge inn årsstudiumet fra førstefaget som støttefag. Men da MÅ jeg ha C i snitt i faget jeg bytter til for å kunne gå opp til master.

På lektorprogrammet har jeg inntrykk av at det ikke er nødvendig med C i snitt, spesielt også fordi man bare skriver en halv master.

Men dette er bare sånn jeg har skjønt det, jeg ville tatt kontakt med instituttet/studieveileder for å få det bekreftet/avkreftet :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er tatt opp til en integrert grad (altså femårig), er det som oftest ingen karakterkrav til master nettopp fordi du teknisk sett ikke har en bachelorgrad og alt går inn i samme grad. Er du derimot tatt opp til 3+2 (det vil i praksis si at du bare er tatt opp til 3-årig bachelor), er det snakk om to forskjellige grader og du må søke deg inn på nytt. Det har ingenting med størrelsen på masteroppgaven å gjøre, men hva du er tatt opp til. For eksempel har man på siv.ing. på NTNU dem som er tatt opp til femårig grad, og dem som tar bachelorgraden et annet sted og søker seg inn på de to siste årene. De første har ingen karakterkrav for å fortsette på år 4+5, men det har de med bachelorgrad fra et annet sted.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer veldig an på universitetet du studerer på!

Integrert grad hos UiB har snittkrav selv om du liksom er "inne".

Jeg sluttet på lektorutdanningen ved UiB fordi de ikke informerte om at for å komme inn på master MÅ man ha C i snitt og de har ingen ordning for de som ikke har C i snitt. Ved UiB er hele lektorutdanningen bare rot og tull!!

Ved NTNU er det visst ingen krav om snittkarakter for å gå opp til masternivå.

Så dette varierer fra universitet til universitet.

Hvis ikke du har begynt enda så anbefaler jeg virkelig IKKE integrert lektorprogram i hvert fall, ikke hos UiB.

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og funderer på om man må ha C i snitt for å gå opp til master på Universitetet? Vurderer å ta lektorprogrammet, som er en utdannelse på 5 år som ender med at du har en mastergrad. Hopper man av studiet etter 3 år, har man ikke bachelorgrad - man må ta alle 5 årene siden det er et femårig løp. Men er det noen som vet om det er slik at man MÅ ha C i snitt for å gå opp til master i lektorprogrammet (eller generelt)? :)

Ved UiO på tidligere det som het hovedfag (6 årig) Statsvitenskap, nå 5-årig Master, krevdes det i gjennomsnitt B for å komme videre til Master.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...