AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Dere som har et månedsbudsjett dere følger, hvordan gjør dere det sånn rent praktisk? Dere har jo ett bankkort hvor alle pengene går fra. Tar dere vare på alle kvitteringer og går gjennom de på slutten av mnd for å se at dere har holdt dere innenfor på de forskjellige postene?
chikako Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har skaffet meg et budsjetteringsprogram. Alle utgifter registeres der. Dette bruker jeg: http://www.snowmintcs.com/products/budgetmac/ Synes det gir en fin oversikt for meg som synes det er litt vanskelig med tall og penger.
Barcelone Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Vi betaler alle regninger på nettet, mens matbudsjettet tar vi ofte ut i kontanter bare og så har jeg lommepengene på konto.
Nalla Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 Jeg betaler 99,9% av tiden med bankkortet, og har tilgang til nettbanken min enkelt på mobilen så oppdaterer "regnskapet" når jeg har kjøpt noe.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har x-antall kroner igjen etter at faste utgifter er betalt. Disse tar jeg ut i kontanter, og bruker det fastsatte beløpet hver uke. Nytter ikke med bankkort, da sløser jeg vilt.. Sløser jeg med kontantene mot slutten av perioden, så må jeg bare klare meg på slikk og ingenting, for sparekontoen min rører jeg helst ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Jeg betaler 99,9% av tiden med bankkortet, og har tilgang til nettbanken min enkelt på mobilen så oppdaterer "regnskapet" når jeg har kjøpt noe. Fører du regnskap jevnt gjennom eller på slutten av mnd? Og hva gjør dere om dere ser at dere går over på enkelte poster.. øker budsjettposten eller skjerper dere? hehe
Nalla Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 Fører du regnskap jevnt gjennom eller på slutten av mnd? Og hva gjør dere om dere ser at dere går over på enkelte poster.. øker budsjettposten eller skjerper dere? hehe Prøver å oppdatere på kvelden når jeg har brukt kortet (pleier vanligvis ikke å kjøpe ting mer enn 2-3 ganger i uken). Vi har kun mat og fellesutgifter som husleie, strøm, internett osv. som går fra en felles konto der begge setter inn penger hver måned, ellers har vi "hver vår økonomi". Hvis jeg går over en post så må jeg finne ut grunnen. F.eks hvis jeg kjøper linser en måned så er jo dette en kostnad som dekker 1/2-1 år, så det er liksom "greit", men om vi bruker mye penger på mat så må vi jo skjerpe oss Jeg har kanskje litt i overkant kontrollbehov mtp. økonomi, men liker å være bevist på hva jeg bruker og ikke minst på hva.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #8 Skrevet 4. juni 2011 Dere som har et månedsbudsjett dere følger, hvordan gjør dere det sånn rent praktisk? Dere har jo ett bankkort hvor alle pengene går fra. Tar dere vare på alle kvitteringer og går gjennom de på slutten av mnd for å se at dere har holdt dere innenfor på de forskjellige postene? Har vi bare ett bankkort, sa du? Jeg har ett kort til dagligvarer og ett til reiser. Har også ett som gir bonus på klær, men det bruker jeg sjelden. Jeg deler ikke opp budsjettet mitt i så mange poster, jeg har regningene som hver sin post, og kredittkortet som en egen forbrukspost.
Gjest Raindrops Skrevet 4. juni 2011 #9 Skrevet 4. juni 2011 Jeg betaler alle faste utgifter når lønna kommer, så tar jeg ut 500 kroner i begynnelsen av hver uke som skal holde til mat og lignende, har aldri med meg bankkortet til matbutikken. Alt etter hva jeg har tenkt å kjøpe den måneden så går en sum inn på sparekontoen med en gang, men det er som sagt etter at jeg har grovregnet på hva jeg trenger. Om det er en ny bok som har kommet ut som jeg vil ha, eller at jeg trenger nye sko foreksempel. Alle slike ting skriver jeg opp etterhvert som jeg kommer på dem, og prioriterer hva jeg trenger mest.
Gjest Consensio Skrevet 4. juni 2011 #10 Skrevet 4. juni 2011 Setter inn x antall kroner på regningskonten og sparekontoen. Resten er på den vanlige brukskontoen. Bruker kortet når jeg handler, men vet jo at jeg ikke burde handle over en viss sum.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #11 Skrevet 4. juni 2011 TS her. Ser at det er endel som misforstår spørsmålet litt. Å sette penger over til en regningskonto ser ikke jeg på som å følge et budsjett. Hvis man da bruker brukskontoen til mat, shopping, busskort, kafe uten noen form for oversikt. Jeg tenker på et detaljert budsjett hvor man feks har bestemt at man skal holde seg innenfor: klær & sko: 800kr fritid & fest: 1000kr mat: 2000kr Transport: 600kr Osvosv.. Det er hvordan man holder oversikten jeg lurer på? Jeg har tidligere også satt penger over på en regningskonto, og brukt/spart resten uten noen form for kontroll eller oversikt. Men har jo ikke peiling på hvor mye jeg bruker hver måned da.
chikako Skrevet 4. juni 2011 #12 Skrevet 4. juni 2011 Jeg kan anbefale konvoluttmetoden, som er den metoden mitt budsjettprogram er utarbeidet med. Har oversikt over kontoene mine, og setter over penger i virituelle konvolutter som f.eks heter "Mat og drikke", "klær og sko" osv. Bruker kort, men tar vare på kvitteringer registrerer utgiftene i riktig konvolutt. Har jeg for eksempel kjøpt middag og dopapir, registrerer jeg middagen på "mat og drikke" og dopapiret på "husholdningsartikler". Jeg har tatt utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett, og det fungerer veldig bra for meg.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #13 Skrevet 4. juni 2011 TS her. Ser at det er endel som misforstår spørsmålet litt. Å sette penger over til en regningskonto ser ikke jeg på som å følge et budsjett. Hvis man da bruker brukskontoen til mat, shopping, busskort, kafe uten noen form for oversikt. Jeg tenker på et detaljert budsjett hvor man feks har bestemt at man skal holde seg innenfor: klær & sko: 800kr fritid & fest: 1000kr mat: 2000kr Transport: 600kr Osvosv.. Det er hvordan man holder oversikten jeg lurer på? Jeg har tidligere også satt penger over på en regningskonto, og brukt/spart resten uten noen form for kontroll eller oversikt. Men har jo ikke peiling på hvor mye jeg bruker hver måned da. Man har jo budsjett selv om man ikke har de samme postene som du har. For meg er klær, fritid, mat og andre forbruksvarer en post. Så lenge jeg holder meg innenfor det jeg har tenkt å bruke, spiller det ingen rolle om jeg har brukt større eller mindre del av den posten på klær eller kinobilletter eller mat, så lenge det går opp totalt. Mitt budsjett kan forenklet seg slik ut: Husleie: 3000 Strøm: 300 Tv: 200 Internett: 300 Telefon: 200 Månedskort: 600 Reiser: 2000 Forbruk: 3000 I mitt virkelige budsjett setter jeg regningene på den måneden den kommer, fordeler ikke på hver måned som jeg har gjort her.
Gjest Raindrops Skrevet 4. juni 2011 #14 Skrevet 4. juni 2011 TS her. Ser at det er endel som misforstår spørsmålet litt. Å sette penger over til en regningskonto ser ikke jeg på som å følge et budsjett. Hvis man da bruker brukskontoen til mat, shopping, busskort, kafe uten noen form for oversikt. Jeg tenker på et detaljert budsjett hvor man feks har bestemt at man skal holde seg innenfor: klær & sko: 800kr fritid & fest: 1000kr mat: 2000kr Transport: 600kr Osvosv.. Det er hvordan man holder oversikten jeg lurer på? Jeg har tidligere også satt penger over på en regningskonto, og brukt/spart resten uten noen form for kontroll eller oversikt. Men har jo ikke peiling på hvor mye jeg bruker hver måned da. Åja, nei så detaljert budsjett har jeg nok ikke. Men jeg bruker jo bare penger på meg selv, så jeg synes ikke det er så vanskelig å holde oversikten over hva pengene går til eller hvor mye jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #15 Skrevet 4. juni 2011 Åja, nei så detaljert budsjett har jeg nok ikke. Men jeg bruker jo bare penger på meg selv, så jeg synes ikke det er så vanskelig å holde oversikten over hva pengene går til eller hvor mye jeg bruker. Nettopp. På kredittkortoversikten ser man jo dessuten akkurat hvor man har brukt pengene. Da jeg brukte kontanter før, skjønte jeg aldri hvor pengene var blitt av. Mens nå kan jeg få en aha-opplevelse av å sjekke kredittkortregningen.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #16 Skrevet 4. juni 2011 Jeg kan anbefale konvoluttmetoden, som er den metoden mitt budsjettprogram er utarbeidet med. Har oversikt over kontoene mine, og setter over penger i virituelle konvolutter som f.eks heter "Mat og drikke", "klær og sko" osv. Bruker kort, men tar vare på kvitteringer registrerer utgiftene i riktig konvolutt. Har jeg for eksempel kjøpt middag og dopapir, registrerer jeg middagen på "mat og drikke" og dopapiret på "husholdningsartikler". Jeg har tatt utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett, og det fungerer veldig bra for meg. Takk, chikako! Det var en veldig lur metode Så da er trikset å ta vare på alle kvitteringer altså. det skal jeg klare. Hvor ofte setter du deg ned og registrer utgiftene i konvoluttene da? på slutten av mnd?
chikako Skrevet 4. juni 2011 #17 Skrevet 4. juni 2011 Jeg gjør det i alle fall en gang i uka, prøver å få gjort det så fort som mulig - så har jeg relativt grei oversikt over hvor mye penger jeg kan bruke til en hver tid. Det blir også greiere å vite hva pengene går til når jeg har et detaljert budsjett, og lettere å se hva man kan spare inn på.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2011 #18 Skrevet 4. juni 2011 Hei! Dersom du har iphone anbefaler eg appen "Piggie". Eg har sjølv prøvd å notere alt og føre over i exel, tek mykje tid og er litt tungvindt. Har lasta ned diverse gratis budsjett program, til og med ting som var oversett til norsk. Kanskje er eg dårleg med data, men kom ikkje i gang. Piggie er akkurat det eg trengte! Ser kor mykje eg får inn (lønn mm, gåve etc.) og kva for "postar" eg bruker pengar på. Gir super oversikt. Viser f.eks. at eg bruker 22,2% av lønn (+ nokre andre "innteker" denne månaden) til innbetaling til felleskontoen. Og 14,18% til huslånet. Det er på engelsk, men null stress. Lett å lage seg sine eigne "postar". Eg kallar alle ting eg betaler til kvar månad for "fast", f.eks. "fast huslånet", "fast lånekassa", "fast barneforsikring". Dette kan fint kombinerast med tilmålt lommepengar i form av kontantar, f.eks. 700 kr kvar veke. Anbefaler verkeleg!!!! Sjølv treng eg å få oversikt for å bli enda meir bevisst. Det var ikkje heilt smart å svi av 5000,- på iphone, men I love iphone altså!! Og reklamerer veldig for Piggie, appen er også gratis!!
Aranciata Skrevet 5. juni 2011 #19 Skrevet 5. juni 2011 “Piggie” høres veldig bra ut! Jeg har ikke iPhone så jeg bruker et program på internett, www.budgetsimple.com Der setter man først opp kategorier og så noterer man hver gang man bruker penger. Det er lett å gå fra en måned til en annen med de samme kategoriene (eller forandre de hvis de var urealistiske). Jeg fyller inn hva jeg bruker hver dag for ellers husker jeg det ikke! For meg har det vært en god hjelp i å finne ut hva jeg bruker penger på og hvor jeg kan spare. Spise ute-kategorien ble større enn jeg trodde, for eksempel, så nå er jeg mer obs på det.
Redbull Skrevet 5. juni 2011 #20 Skrevet 5. juni 2011 Wow!! Piggie var helt GENIAL!! takk for supert tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå