Gjest Catwoman Skrevet 4. juni 2011 #1 Del Skrevet 4. juni 2011 Datteren min har hypermobile ledd, spesielt i anklene. Det er vel ikke av den mest ekstreme sorten, tror jeg - men nok til at hun er litt sen grovmotorisk. Hun er 1 år. Vi går til fysioterapeut. Noen her som har barn med hypermobile ledd? Vil gjerne høre andres erfaringer - feks om barna har endel ekstra utfordringer i hverdagen også når de blir litt større eller om dere ikke merker noe spesielt til det, om det er enkelte ting som er vanskelige for de å gjøre etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 4. juni 2011 #2 Del Skrevet 4. juni 2011 Sønnen vår har det. Fikk beskjed om at det ville rette seg raskt etter hvert som han begynte å gå mer og styrket muskulaturen, men det gjorde det ikke. Han gikk før han var året, og var fortsatt veldig skjev i anklene og knærne da han var 3. Men nå er han 5 og i løpet av det siste året har det plutselig rettet seg opp veldig, så det er håp. Utfordringer vi har hatt er vondt i kroppen, fort sliten og dårlig søvn pga. smerter. Har brukt paracet i perioder. Veldig viktig å passe på riktig skotøy som støtter godt. Og la barne utfolde seg masse fysisk selv om det blir fortere slitent. Ellers har vi ikke merket så mye til det, annet enn småting som at han syns det er veldig slitsomt å gape lenge når vi pusser tenner for eksempel. Men heldigvis er det en tilstand som jevner seg ut veldig etter som barnet blir eldre og mer stabil i leddene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 4. juni 2011 #3 Del Skrevet 4. juni 2011 takk for svar. Jenta mi går ikke enda - men hun går fint når hun holder noen i hendene. Føttene ser riktig nok veldig rare ut når hun går. Vi har i perioder store problemer med legging og soving - veldig typisk at hun legger seg fint, men våkner etter en halvtime og illskriker. Vi har gått utifra at det er tenner, magevondt eller separajsonsangst, eller mareritt - men jeg har faktisk aldri tenkt på at hun kan ha smerter i anklene også. hmm. Der fikk jeg en liten aha opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottiplott Skrevet 4. juni 2011 #4 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg har hypermobile knær og albuer selv, og merket litt smerter i knærna under sykling da jeg var yngre og i "vokseperioder". Det har aldri vært noe til hinder for meg utenom at jeg må passe på når jeg trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 4. juni 2011 #5 Del Skrevet 4. juni 2011 Er viktig at jenta holder seg aktiv oppover årene. Ho har ikkje råd til å bli stillesittende. Det er alt for viktig at musklene hennes er sterke slik at dei kan støtte opp om leddene. Viss ho blir passiv så får ho ikkje brukt musklene ordentleg. Exen min fekk ikkje diagnose før opp i 20-årene og passivitet gjorde at han klarte nesten ingenting. Krevde eit opptreningsprogram og regelmessig trening for å holde han delvis i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille-lure Skrevet 5. juni 2011 #6 Del Skrevet 5. juni 2011 Dattera til sambo har det. Litt kjør, men ellers helt fin. Hun er i aktivitet hele tiden og det hjelper nok godt på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #7 Del Skrevet 5. juni 2011 Har et barn med det. Hun fikk ikke diagnosen før i tenårene. Da var det faktisk en optiker som nevnte det ved kun å se på hendene. Vi rundt hadde jo sett "mykheten" i flere år. Ikke nevneverdige plager i oppveksten. Bare vær obs på at man ikke skal presse kroppen og ledd siden det kan gå galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 5. juni 2011 #8 Del Skrevet 5. juni 2011 Kan vere greit å finne ut om det er kun hypermobilitet eller også Ehler-Danlos Syndrom hypermobil type da det har ein del ekstra symptomer og også rettigheter. Blant anna i forhold til tannlegebehandling. Dessverre opplevde me at det var få leger som hadde kunnskap om hypermobilitet og EDS slik at mykje måtte me finne ut av sjølv :S Exen fekk EDS diagnose etter at me sjølv ba om at han måtte bli utreda for det. Er mange som er hypermobile utan å ha EDS så trenger ikkje vere samanheng. Hypermobiltet er kun eit av symptomene på EDS. Litt om EDS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 5. juni 2011 #9 Del Skrevet 5. juni 2011 Godt å høre at man ikke nødvendigvis trenger å ha så store plager med hypermobile ledd. Å holde seg i mye aktivitet er jo bare bra uansett. Jeg kan ikke tro at hun kan ha EDS - kom over denne sykdommen når jeg googlet litt selv. Det står at den er arvelig - og det er ingen jeg vet om i familien som har det. Men jeg kan jo nevne det for legen. Egentlig forstår vi ikke helt hvor hun har de hypermobile anklene fra heller - dette er jo også arvelig. Og det er ingen av oss andre som har det - det er mulig jeg har en liten grad av det, men det er noe jeg har oppdaget nå etter at vi har blitt litt opphengt i det - og ihvertfall aldri noe jeg har vært plaget av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 6. juni 2011 #10 Del Skrevet 6. juni 2011 Sønnen min har også hypermobile ledd. Det kan være skummelt å se hvordan fingeren går langt tilbake.. Han bør ha sko som støtter godt. Dette fordi han ellers kan vrikke foten lett. Han kan fortere bli sliten, sammenlignet med andre barn i hans alder. Han har problemer med å holde en blyant/kulepenn. Alt går, men vi merker at han har noen flere utfordinger i hverdagen. Litt fakta: Hypermobile ledd er en tilstand der flere eller mange ledd kan bøyes/strekkes mer enn det vi forestiller oss er normalt. Det er stor uenighet mellom forskere vedrørende om dette er en tilstand som gir plager eller som over tid disponerer for f.eks. slitasjegikt. Tilstanden er hyppigere blant barn og unge enn blant voksne. Kvinner har også oftere unormalt stor leddbevegelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. juni 2011 #11 Del Skrevet 6. juni 2011 I og med at tilstanden er hyppigere hos barn og unge enn hos voksne må jo det bety at det går an å vokse det av seg, ihvertfall delvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #12 Del Skrevet 6. juni 2011 Så at jeg kan vri armene på mystisk vis, betyr at jeg muligens har hypermobile ledd? Altså, om jeg setter hånden på bordet, med fingrene forovervendt, så kan jeg "vri" armen, slik at albuen peker bakover, på en måte... Om det gir mening. :gjeiper: Jeg kan også bøye hånleddet, slik at tommelen legges nesten helt inntil armen (helt inntil med litt "hjelp"). Og min mor kan bøye knærne bakover i tillegg, så vi er litt rare sånn. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 6. juni 2011 #13 Del Skrevet 6. juni 2011 Så at jeg kan vri armene på mystisk vis, betyr at jeg muligens har hypermobile ledd? Altså, om jeg setter hånden på bordet, med fingrene forovervendt, så kan jeg "vri" armen, slik at albuen peker bakover, på en måte... Om det gir mening. :gjeiper: Jeg kan også bøye hånleddet, slik at tommelen legges nesten helt inntil armen (helt inntil med litt "hjelp"). Og min mor kan bøye knærne bakover i tillegg, så vi er litt rare sånn. :gjeiper: Håndleddet, så klart. Usj, var ikke meningen å huke av for anonym... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2011 #14 Del Skrevet 6. juni 2011 Et lite spørsmål her - er det lett å se hypermobile ledd med et utrent øye? Jeg lurer litt på om vår datter kan ha noe slikt, nemlig. Hun er 1 1/2 år og går ikke ennå, veldig ustø på bena. Vi har blitt henvist til fysioterapeut, men etter at fysioterapeuten observerte henne, ble vi ikke noe klokere. Hun hadde ikke så mye å si, annet enn at hun var "bekymret, for dette var unormalt". Så jeg lurer selvfølgelig på hvorfor hun er bekymret, men hun vil ikke si noe mer, og nå har hun sluttet med behandlingen pga dårlig kjemi med barnet. Jenta vår hylte hver gang fysioterpeuten kom i nærheten, så det var lite hun kunne gjøre for å hjelpe. Så nå går jeg rundt som et stort og bekymret spørsmålstegn. Har googlet masse, og funnet ut at hypermobile ledd kan være en årsak til forsinket grovmotorikk. Ikke meningen å kuppe tråden her, men det er interessant å lese mer om hypermobile ledd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. juni 2011 #15 Del Skrevet 6. juni 2011 Så at jeg kan vri armene på mystisk vis, betyr at jeg muligens har hypermobile ledd? Altså, om jeg setter hånden på bordet, med fingrene forovervendt, så kan jeg "vri" armen, slik at albuen peker bakover, på en måte... .. Jeg kan også gjøre dette. Jeg kan også bøye knærne bakover. (Men jeg kan ikke legge tommelen inntil armen) Jeg har alltid trodd at dette er helt normalt, og noe alle kan - men nå har jeg funnet ut at kanskje det betyr at jeg har en liten grad av hypermobilitet (?!) ellers har jeg aldri vært myk i kroppen. Et lite spørsmål her - er det lett å se hypermobile ledd med et utrent øye? Jeg vil jo tro at fysioterapeuten ville sett det. Men du kan se det ved at hun er myk i foten - at hun kan bøye ankelleddet i merkelige stillinger. Datteren min vrir foten utover når hun går og står - spesielt når hun har reist seg opp selv, har hun chaplin-føtter. Også er foten litt krummet - som om hun krummer fotsålen sammen - kan nesten se ut som hun har krampe i foten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 6. juni 2011 #16 Del Skrevet 6. juni 2011 Hmm, da lurer jeg litt på om det kan være det som gjør at jeg kan "vri" disse leddene litt sært, da. Ikke at det har noe å si, er ikke plaget med det. Men det er jo greit å vite, da. =P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barnefysioterape Skrevet 14. januar 2013 #17 Del Skrevet 14. januar 2013 Hei! Det er slett ikke uvanlig at barn og unge er hypermobile i anklene, dette er noe vi fysioterapeuter ser ofte. I de aller fleste tilfellene er det noe de vokser av seg eller "overvinner" etter hvert som de får mer styrke og stabilitet etter å ha vært et gående menneske over en viss tid. Variert underlag å gå på, variere mellom gode sko som støtter anklene og å gå barfot er råd vi gir. Hoppe i sengen (disse barna får lov), stå på tå, gå på tå, balansere på strek osv...som stimulerer stabilitet i ankler er bra! At tærne peker både utover som Chaplin, og innover, og at barna er både hjulbeinte og kalvbeinte før det retter seg opp, er også normalt. Dette skjer ofte ved ca 5 års alder. Hilsen barnefysioterapeut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #18 Del Skrevet 5. januar 2017 Drar opp en gammel tråd fordi jeg satt og googlet litt. 2 åringen min har hypermobile ledd og er litt sen i språkutviklingen. Hadde vært interessant å lest mer om sammenhengen. Noen med erfaringer eller linker hvor jeg kan lese mer?😊 Anonymkode: 5cc4e...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #19 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg har ei på fire med hypermobile ledd. Har aldri hengt etter i språkutvikling iallfall. Kan ikke se hvorfor det kan ha noen sammenheng Anonymkode: 1d9b1...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #20 Del Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei på fire med hypermobile ledd. Har aldri hengt etter i språkutvikling iallfall. Kan ikke se hvorfor det kan ha noen sammenheng Anonymkode: 1d9b1...112 Jeg leste noen hadde skrevet det i en annen tråd, trodde det var denne (derfor jeg dyttet den opp). Det stod noe om at fordi de bruker mye energi og krefter på å lære å gå så kan språket komme litt sent. Anonymkode: 5cc4e...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå