Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å ser på leiligheter og syns det er så fryktelig dyrt å leie! Venter barn så må ha plass til både meg og barnet så ønsker derfor en to-roms. Trenger ikke å være veldig stor da. Hvor mye kan jeg klare å betale i husleie uten at jeg får veldig trang økonomi?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

12000?

AnonymBruker
Skrevet

Vil si ett sted rundt 10-tusen.

Neppe stort mer siden det kommer en god del utgifter i tillegg. Strøm, telefon, mat, transport, klær, fritidsaktiviteter, osv.

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Kommer jo helt ann på hvor du skal bo henne :) Jeg bor i en tre roms leilighet 15 min med bil uten for mitt nærmeste største by sentreum og betaler 6000 + strøm så er bare å leite å høre via bekjente og venner.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på uten å ha en oversikt over utgiftene dine. Sett opp et budsjett.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke bil så kommer ikke til å bruke mer enn 1000; i mnd på transport. Dagligvarer regner jeg ca 3000; så har jeg endel å gå på, bleier inkludert. Forsikringer koster ihvertfall ikke mer enn 500; har ikke helt oversikten ennå. Også regner jeg 2000; på fritid,klær og slikt. 400; på mobil. Også kommer jo strøm, internett og slikt i tillegg. Jeg hadde tenkt å bruke 8000 - 9000; på husleie. Det burde jeg vel klare? Er uansett mye å betale, men siden jeg ikke har bil er jeg avhengig av å bo noenlunde sentral slik at det er greit å komme seg steder.

AnonymBruker
Skrevet

I følge Sifos satser bør en voksen ha 9300-9600 kroner når husleie og boliglån er betalt. Men det blir mer langsiktig når man har boliglån.

Som enslig vil du sikkert klare deg på 8000 kroner for en kortere tid, par tre år - men hvis du skal leve av det i mange år, vil det bli lite fordi garderobe, møbler osv må skiftes ut etterhvert.

Vil du ikke få barnetrygd, bidrag og støtte når babyen er født? Jeg vet ikke hvor mye det utgjør, men barnet vil også øke utgiftene litt. Ikke så mye når det er baby og småbarnsalder, men mer etterhvert som det vokser. Fritidsaktiviteter, bursdager, lommepenger osv.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg skal relatere det til egen økonomi, med barn og de ytelser som følger barn så kan du gå opp i 9-10 tusen. Dette er smertegrensen og du vil få det rimelig trangt, men det går.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nok også si rundt 10.000 som smertegrense. Kanskje opp mot rundt 11.000 om du er veldig nøktern av deg, men da har du nok ikke så mye å gå på i forhold til forbruk og om det skulle skje noe uventet. Og det kommer an på om du har bil eller ikke, for bil bør beregnes til minst et par tusenlapper i måneden. Satsene til SIFO er greie å ha som utgangspunkt, da de tar utgangspunkt i et moderat forbruk.

Noen bør legge seg høyere enn SIFO anbefalingene, men det er også noen nøkterne som klarer å leve under, til dels mye under. Jeg kjenner et par av dem. Men jeg ville nok ikke tatt sjansen på det med barn. Uansett så må man alltid bektrakte sifo budsjettet som et forslag, se alltid an eget forbruk over en tid som et bedre grunnlag. Du bør også budsjettere med noe høyere forbruk for fremtiden siden du venter barn.

Skrevet

Bor for meg selv så merker på åssen økonomien er. Det jeg kan si med sikkerhet er at hvis du skaffer deg et sted for 10 000 og kun har igjen 8000, er litt for lite. Du må ha mulighet til å spare, du må ha møbler, hygiene artikler til deg og babyen, og masse annet som tilhører en husholdning. Det er ikke bare bare, derfor sier jeg til deg at du burde allerede nå før du flytter å spare inn. Hvis du er heldig, kan du finne deg et fint sted på cirka 8000 - 9000. Det handler om åssen du bruker pengene dine og husk ALLTID å ha ekstra i lomma. Plutselig så kommer det overraskelser..

Skrevet

Jeg vil kunne spare litt hver mnd så jeg alltid har litt i bakhånd om jeg skulle trenge det. Tør nok ikke leie noe over 9000; så får jeg bare se om ikke jeg finner noe greit under 9000;

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Jeg har 4500,- per måned i husleie, klarte fint å betale den når jeg bare hadde 11000 i inntekt i noen måneder, og jeg har bil i tillegg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...