Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Nå nærmer det seg sommer, og jeg har planer om å ta en 2 ukers tur til Tyrkia!

Det jeg lurer på, er;

Bør jeg ta sol før jeg drar til Tyrkia?

Hvilken solfaktor bør jeg bruke? (vil bli så brun som mulig) (A)

Er det "farlig" eller skadelig for huden hvis jeg soler meg i 2 uker i Tyrkia uten å ta sol på forhånd? Har aldri tatt sol før, å har egentlig alltid vært litt imot det.

Målet er å være knallbrun til jeg kommer hjem :D

Takk for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal vi vite hvilken solfaktor du trenger når vi ikke vet om du har helt lys hud som lett blir rød eller en hud som blir fort brun og tåler en del uten å bli brent.

Skrevet (endret)

Vel, som Benedicte22 sier er det viktig å vite hudtypen din.

Men jeg ville nok gått for minst 15 i faktor. Da jeg var i syden i fjor, så kjørte jeg alt for hardt på med engang (begynte med 15, men gikk for raskt nedover). Endte med at da jeg kom hjem, så flassa jeg av meg all fargen.

Og ja, det er anbefalt å ta solarium litt først, slik at du forbereder huden din.

Anbefaler å gå på et apotek og spørre hvilken solfaktor de syntes du burde bruke.

EDIT: er ikke farlig å ikke ta solarium først. Er jo mange som reiser som likbleke nordmenn til syden, og det går helt fint.

Endret av Micolina
Skrevet

Har litt samme situasjon selv. Skal være en uke i Spania i begynnelsen av August og ifjor var det visstnok nesten 40 varmegrader der... Så blir nok en del sol. Har en urnordisk hud som blir for det meste rød og kun brun helt til slutt, når brentheten er over. Vel og merke har jeg nesten aldri solt meg, da det tar en evighet.

Nå har jeg derimot bestemt meg for å begynne å sole meg litt daglig, og tenker at det kan være smart i forhold til spaniareisen for å 'herde' huden min litt slik at den ikke blir helt sjokka :fnise:

Jeg vil også kunne sole meg på ferie uten å bli solbrent allerede dag. 1....

Skrevet

Først og fremst, så er det viktig å vite hvilken hud du har før man anbefaler deg en solkrem. Bør uansett bruke MINST solfaktor 15 uansett om du blir brun da, for solstrålene skader huden din, selv om du har godt grunnlag slik at du ikke blir brent. UVA strålene blir du ikke brent av, men kan allikevel gi deg hudkreft og disse strålene fører også til tidlig aldring av huden. Bruke solvett er viktig uansett om du er lys eller mørk i huden.

Det kan være greit å ta litt sol før du reiser ned, for å få litt grunnfarge. Det er ikke farlig å reise ned uten å ha tatt sol, men er lettere å bli brent. Det å bli solbrent er det farligste, så pass på å ikke brenn huden din, verken i solarium eller ute i solen.

Solen er sterk i Tyrkia, så du blir nok brun:) Husk å la fargen komme gradivis med å bruke høy faktor. Fargen blir finere og du blir like brun uansett:) Lar du fargen komme gradvis vil den også holde lengre, for du flasser den ikke av med en gang du kommer hjem:)

Gjest Cosette
Skrevet

Oi, bare faktor 15 i syden?

Jeg blir ikke veldig lett brent, men bruker høy faktor i syden. Alltid minst 25 (ofte 30) i ansikt, på bryst, nakke, skuldre og slike utsatte steder, og 15 bruker jeg kun når jeg allerede har fått mye farge - og da kun på mage, ben, korsrygg og slike steder som tåler mye.

Folk flest bruker altfor lav faktor. Man blir brun selv om man bruker høy, det tar bare litt lenger tid, og fargen blir jevn og fin. Uansett bør ikke målet være å bli så brun som man overhodet klarer. Jeg vil heller komme hjem med en hud som er lett gylden og fremdeles sunn, enn en knallbrun hud som kommer til å bli rynkete før man er femogtredve..

Solarium er ikke nødvendig. Opphold deg ute i det norske solskinnet som normalt før du reiser (og husk solkrem også i Norge), og smør deg som sagt med høy faktor når du er kommet ned. Ikke ligg for lenge i sola om gangen, seks timer sammenhengende på stranda i sterk middagssol er ikke bra for en nordisk hud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...