Gå til innhold

Umoralsk å kopiere opp bilder fra fotograf?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat tatt familiebilder, og ønsker å bruke ett til julekort. Problemet er at det kommer til å koste fletta om vi skal gjøre det hos fotograf... (mellom 1500-2000 kr)

Jeg har hørt at det går an å få kopiert fra bildet hos en fotobutikk, og at dette koster lite. Hvor kan jeg få gjort det, og synes dere det er dårlig gjort mot fotografen? (Legger til at vi allerede har brukt 3000 kroner på prøvebilder og forstørrelser..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

selvfølgelig er ikke det dårlig gjort mot fotografen..

det er ditt bilde som du har betalt for.. du kan gjøre hva du vil med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også man skal kunne gjøre dette med god samvittighet, men likevel er det ikke sikkert at fotobutikken du henvender deg til VIL gjøre det uten tillatelse fra fotografen som har tatt bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har forstørret fotografbilde hos Allfoto. Gikk helt greit det.

Du har sikkert fått reklame i posten ellers i en postordrekatalog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men er det ikke ulovlig å kopiere et kopibeskyttet bilde?? Gjør de det allikevel på Allfoto?

hva er et kopibeskyttet bilde??

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fotograf har rettigheter til sitt bilde som han eller hun har tatt. derfor får du fx ikke negativene. Det er hans eller hennes åndsverk og det spiller ingen roller hvor mye kroner du har brukt på prøvebilder. Hvis alle gjorde som deg, truer det jo yrkesgruppen hans eller hennes!

Det er å stjele.

Les mer på Kopinor sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

that`s it.. om jeg ikke en gang skal få lov til å gjøre hva jeg vil med bildene jeg har KJØPT.. hva i alle dager skal jeg gå til en fotogra for da??

ærlig talt.. tar man mange nok bilder selv med digitalkameret og "kutter det til" etterpå blir det så flott så..

så kan de pengegrise fotografene se hva som blir resultatet av den latterlige ideen der..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På prøvebildene er det som regel trykket eller skrevet på bildene at det er copyrihgt på dem, men hvis du f.eks har et forstørret bilde o.l så kan de gjøre det. Det blir jo i hovedsak avfotografering av bilde, men kvaliteten er grei den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

that`s it.. om jeg ikke en gang skal få lov til å gjøre hva jeg vil med bildene jeg har KJØPT.. hva i alle dager skal jeg gå til en fotogra for da??

ærlig talt.. tar man mange nok bilder selv med digitalkameret og "kutter det til" etterpå blir det så flott så..

så kan de pengegrise fotografene se hva som blir resultatet av den latterlige ideen der..!

Du betaler jo faktisk for kvalitet og profesjonelle bilder da... (med profesjonelt utstyr). Utdannede fotografer vet faktisk hva de driver med. Og du har IKKE betalt for rettighetene til bildene.

Men hvis du ikke synes at det er verdt det, og du faktisk mener at du kan få like fine bilder selv, så la være å gå til fotograf da vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror ikke heller at du bare kan ta med deg et bilde som en fotograf har tatt med på en fotobutikk og be de kopiere bildet for deg. Fotografbilder er kopibeskyttet, men du kan jo evt. kanskje få kjøpt negativene av fotografen, da opphever han kopibeskyttelsen og du kan kopiere i øst og vest.

Har prøvd Allfoto, elendige bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men det du betaler fotografen skal du jo ha betalt for det første bildet..

en fotograf kan jo aldri regne med at du har tenkt å kjøpe flere enn opprinnelig bestilte antall kopier av bildet

fortjeneste og kostander av utstyr osv må altså ha blitt lagt inn i prisen på det opprinnelige bildet..

så om jeg selv scanner et fotograftatt bilde og får det trykt opp på billigere vis, så ville jeg ikke hatt det fnugg av dårlig samvittighet..

fotografen var jo aldri lovet mer kjøp av det ene bildet.. og får jo ingen kostander av at jeg kopierer fler..

fair deal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller bilder selv da!

Å kopiere prøvebilder er å stjele, hadde folk slutta med det ble det kanskje billigere hos fotografen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kopiert dem uten fnugg av dårlig samvittighet!

Tror nok fotograf kopiene har bedre kvalitet, men prisen er jo langt dyrere. Man betaler for prøvebildene, derfor kan jeg ikke se at jeg stjeler noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Åndsverkloven:

§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.

Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.

Bestemmelsen i §§ 2 andre og tredje ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30, 31, 33 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.

Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å finne en seriøs fotohandler som kopier et bilde fra en fotograf.

Det som går an, er å enten spørre fotografen om å få/kjøpe negativene , eller få en skriftlig tillatelse til å kopiere bildene.

Får du ikke det, bør du respektere åndsverksloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et spørsmål litt på siden av dette, så jeg burde vel egentlig ha laget en ny tråd, men.. :

Jeg har lyst til å kopiere et bilde av besteforeldrene mine som ble tatt på begynnelsen av åttitallet (tror jeg). Fotohuset som tok disse bildene er lagt ned, og jeg vet ikke om fotografen lever lenger. Jeg vet dermed ikke hvordan jeg skal skaffe kopier av dette bildet, og har ikke lyst til å vente tretti år til. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål litt på siden av dette, så jeg burde vel egentlig ha laget en ny tråd, men.. :

Jeg har lyst til å kopiere et bilde av besteforeldrene mine som ble tatt på begynnelsen av åttitallet (tror jeg). Fotohuset som tok disse bildene er lagt ned, og jeg vet ikke om fotografen lever lenger. Jeg vet dermed ikke hvordan jeg skal skaffe kopier av dette bildet, og har ikke lyst til å vente tretti år til. Hva gjør jeg da?

Om fotografen ikke eksisterer mer - dvs enten død eller har lagt ned bedriften, kan du få kopiere i fotobutikk. Forklar situasjonen for de ansatte. Burde ikke by på problemer, særlig siden bildet ditt er nærmere 20 år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forobutikker (og forografer tror jeg) gjør dette, de kan også retursjere hvis det er blitt skrukker i bildet osv. Vi har gjort det med flere bilder av oldeforeldre som flere ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg har lyst til å kopiere et bilde av besteforeldrene mine som ble tatt på begynnelsen av åttitallet (tror jeg).  Fotohuset som tok disse bildene er lagt ned, og jeg vet ikke om fotografen lever lenger.   Jeg vet dermed ikke hvordan jeg skal skaffe kopier av dette bildet, og har ikke lyst til å vente tretti år til. Hva gjør jeg da?

denne fotografens negativsamling skal være tatt vare på av fylkesfotografen i ditt fylke.

Henvend deg der. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...